Amerika leggyorsabban növekvő márkája a Hyundai árnyékában


A Kia Motors eladásai 2008. óta 78 százalékkal növekedtek tavaly, mellyel Amerikai leggyorsabban növekvő autómárkájává váltak.

A Hyundai Motor Company a Kia legnagyobb részvényese, így a két szöuli bázisú autógyártó osztozik az elnökön, a járműplatformokon és a hajtásláncokon is. Ugyanakkor versengés folyik az erőforrásokért és a vásárlókért, ahol nem kiegyenlített a küzdelem, hiszen a Hyundai vásárlók a Hondához, a Toyotához hasonlítják a márkát, nem a Kiához, míg a Kia vásárlók csupán a Hyundaihoz mérik a kiszemelt autót.

„A Kia számára olyan ez, mint a fiatalabb testvér szerepe: ha randira hív egy lányt, a lány inkább a bátyjára kíváncsi.” – mondja Alexander Edwards, egy elemző cég vezetője. „A Hyundai vásárlók csupán 5 százaléka nézte meg a Kiát is.”

Amíg az Egyesült Államokban különálló két márka rivalizál, az látszik, hogy a hazai és nemzetközi piacon a Kia még mindig lemaradásban van, habár a Soul és az Optima iránti kereslet erősödik. A figyelem hiánya korlátozza a márka lehetőségeit, így az autógyártó kénytelen az árengedményekre, mely gyakran duplája a Hyundai által kínált kedvezményeknek.


„A Kia igazán nem jutott eszembe elsőre.” – mondja az ohioi Chris Ferguson, aki az év elején vett egy Hyundai Elantrát egy Kia Forte helyett. „Ne értsenek félre, nem rossz autók azok sem, ám sokkal inkább tűntek a Hyundai olcsóbb változatának.”

Miután tavaly a 36 százalékkal nőttek a Kia amerikai eladásai, idén márciusig 32 százalékot emelkedtek az eredmények. A dolgok jelenlegi állása szerint a vállalat idén mintegy 550 ezer autót adhat el, több, mint kétszer annyit, mint 2008-ban. A Kia hirdetéseiben a nemzeti kosárlabda válogatott Blake Griffin, illetve jól táncoló hörcsögök tűnnek fel, hogy népszerűsítsék a márkát.


A Hyundai eladásai 15 százalékkal nőttek márciusig és idén akár 650 ezer autó is elkelhet az Egyesült Államokban. Az amerikai ipari átlag szerint a gépkocsiállomány teljes növekedése 13 százalékos volt az első negyedévben.

Habár a Hyundai kisebb mértékben növekedett, mint a Kia, mégis 26 százalékkal kevesebb, átlagosan 823 dollárnyi vásárlásösztönzőt használ fel az eladások fokozására, míg a Kiánál 8,5 százalékkal 1677 dollárra nőtt az ösztönzők (árengedmények) átlagos értéke.


Egy felmérés szerint 300 ezer újautó vásárló mintegy 20 százaléka a Hyundai márkát sem hagyta figyelmen kívül, mely szám jelzi a márka döntő súlyát a piacon és olyan versenytársakkal egy szintre emeli azt, mint a Toyota, a Ford vagy épp a Honda.

Ezzel szemben a felmérés szerint a vásárlók csupán mintegy 9 százaléka gondolkodott el a Kia márka választásán. Leginkább a Toyota szerepel jól 41 százalékkal, melyet a Honda követ 37 százalékkal, őket pedig a Ford 35 százalékkal. Míg a Hyundai 20 százalékos értéke a Chevrolet és a Volkswagen szintjén mozog, a Kia 9 százaléka Chrylser 10 százalékos értéke mögött kullog.

„Ha az összehasonlítási adatokat nézzük, azt látjuk, hogy a Toyotát választók 16 százaléka a vásárlás előtt a Hyundait is megnézte. Ám csupán a Toyota vásárlók 9 százaléka nézte meg a Kiát is.”  


„A Hyundai Genesis és Equus prémium limuzinjai segítettek a márkát a figyelem középpontjába helyezni, melynek köszönhetően a márka mára felértékelődött.” – mondja Byung Kwan Kim, egy szöuli elemzőcég munkatársa.  „A Hyundai egy ideje agresszív marketingmunkával népszerűsíti termékeit az Egyesült Államokban, amit a Kia épphogy elkezdett.” – mondja Kim. „A Hyundai szélesebb palettát kínál, a kisautóktól a luxusautókig.”

A Hyundai-Kia féle partnerség szokatlan az iparágban. A márkák nem egy vállalat elkülönült divíziói, különálló üzemekkel, finanszírozással, értékesítési rendszerrel és formatervezési irodával rendelkeznek. Ennek ellenére a vezetésük nem különül el egyértelműen, valamint modelljeik műszaki alapjai azonosak.   

„A vásárlók egy része talán tudja, hogy a két vállalat sok mindent megoszt.” – mondja Ivan Drury, a Santa Monicában működő Edmunds munkatársa.

A kapcsolat 1998-ban kezdődött, amikor a Hyundai Motor 1 milliárd dollárért megvette a csődhelyzetben lévő Kia részvényeinek 51 százalékát. Mong-koo Chung, a vállalatok elnöke fiát, Eui-Sun Chungot nevezte ki a Kia elnökévé 2005-ben. A Hyundai jelenleg a Kia 34 százalékát birtokolja.

A két vállalat Dél-Korea két legnagyobb autógyártói, melyek hazájukban 75 százalékos részesedésükkel uralják az autópiacot.


Az Egyesült Államokban található összeszerelő üzemek vezetői szerint a Hyundai és a Kia a termelés növelésében és a termelés minőségében egymással versenyeznek azért, hogy Chung elnök minőségi törekvéseinek eleget tudjanak tenni.

A Hyundai alabamai gyára motorokat készít a 90 percnyi autóútra lévő West Pointban elterülő Kia autógyárához, míg a Kia A hyundai Santa Fe szabadidő-autóját gyártja ugynaazon gyártósoron, ahol a Kia Sorento is készül.  

Az erősödő amerikai eladásoknak is köszönhetően a Kia 26 százalékkal növelte profitját az első negyedévben.

A Kia 755 amerikai kereskedője számára a Hyundai csupán egy a sok versenytárs közül. A Hyundai álláspontja hasonló: „Amikor a vezetőink összeülnek a tanácsteremben, a Kiáról ugyanúgy tárgyalunk, mint  Hondáról, Toyotáról vagy Fordról.” – mondja Jim Trainor, a Hyundai Motor America szóvivője.

A Soul és az Optima sikeressége mellett a Kia márka Sportage és Sorento modelljeinek értékesítési növekedése is emelte a profit szintjét. Ezek a modellek különböznek leginkább a Hyundaitól, legalábbis Andrea Pereira Pfister szerint, aki nemrég vásárolt egy Sportaget.

„A belső tér adta el az autót, a bőrkárpit igazán kellemes.” – mondta a marketinges Pfister.  A Hyundai Santa Fe, a Ford Edge és a Nissan Rouge is a listán volt. „A Hyundai olyan volt, mint egy csúnya nővér.” – mondta.

Mégis, a Kia termékei átlagosan nem nyerték meg a hölgy összehasonlítását. „Ez elsősorban jellemző a terepjárókra csupán.” – mondta „Ha limuzint néztem volna, előbb a Hyundaihoz mentem volna.”

Forrás: bloomberg.com

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését