Elszabadult egy Sonata!
Minden bizonnyal mindenki hallott már a hirtelen és akaratlan gyorsítási problémákról, melyek főképp Észak-Amerikában történtek a Toyotával néhány éve, megtépázva ezzel a márka jóhírét. Most azonban egy Hyundai Sonatával fordult elő ugyanez!
Az eset 2012. május 6-án történt a dél-koreai Daegu városában, egy legújabb generációs Hyundai Sonata YF modellel. Ami a legérdekesebb, hogy első alkalommal sikerült egy belső kamera szemszögéből felvenni az esetet.
A 30 másodperces felvételen látható, hogy a koreai limuzin egy piros lámpánál várakozik egy előző generációs Sonata mögött, amikor az autó hirtelen megindul. Ezen a ponton halljuk a vezető és az utas párbeszédét, valamint egy olyan hangot, amely mintha a kézifék felhúzása lenne.
Innen az autó irányíthatatlanul gyorsul, áthajtva néhány piros lámpán sikeresen elkerüli a kanyarodó autókat, végül azonban a GPS adatai szerint 129 km/h sebességgel egy álló autó hátuljába csapódik.
A koreai híroldalak szerint a Daegu Nambu rendőrség már vizsgálja az eset , akik felkérték a Nemzeti Tudományos Kutatóintézet segítségét is.
Csak halkan jegyzem meg, hogy véleményem szerint a vezető sokkal jobban járt volna, ha a gyorsítás kezdetén inkább belehajt az előtte álló Sonatába, hiszen akkor csak 20-30 km/h sebességgel ütközött volna és valószínűleg az anyagi kár is jóval kisebb lett volna.
A Hyundai Észak-Amerikában egyébként (több más autógyártó mellett) éppen májustól szériafelszereltségként egy biztonsági fojtószelepet épít be autóiba, melynek lényege, hogy amennyiben egy akaratlan gyorsítási probléma fellépne és a vezető ösztönösen a fékre lép, a motorvezérlés azonnal csökkenti a teljesítményt, így az autó hamarabb és könnyebben megállítható.
A most bevezetett biztonsági fojtószelep nélkül az autó üzemi fékei nem feltétlenül elegendőek a gyors és teljes megálláshoz. Ezt az amerikai Consumer Reports is megvizsgálta korábban.