Tényleg sose kopik el? – Opel Corsa 1,3 CDTi bérautóteszt
Mit keres egy Opel Corsa teszt Dönci Hyundai Blogján? Tulajdonképpen
semmit, mégis érdekes tapasztalat volt, amit most meg szeretnék osztani.
Autót bérelni a nyaralás alatt nagyon kényelmes dolog: nem
vagyunk időhöz kötve, nem kell egy zsúfolt buszon egymás „illatát” elviselnünk,
ráadásul akkor és oda megyünk, ahová és amikor akarunk. Persze drágább is, mint
a csoportosan szervezett fakultatív programok, de mivel mi egyénileg utaztunk
Spanyolország egyik legszebb szigetére, így az ott szervezett idegen nyelvű
programok helyett kézenfekvő megoldásnak tűnt a bérautó.
Hyundai-pártiként természetesen első körben azt kutattam fel,
vajon lehet-e a környéken Hyundait bérelni. Szomorúan kellett azonban
tapasztalnom, hogy a típuskínálatban szinte egyáltalán nem találkozni a koreai
márkával, vagy ha mégis, akkor ócska kis tengerparti bódéban, rossz
helyesírással kínálnak (vélhetően ezeréves) „Hunday” Atost vagy Trajetet. Mivel
azonban én nem bízom az ilyen kisebb, útszéli helyekben, így fájó szívvel
inkább az Europcar kínálatából választottam egy Opel Corsát, legalább megtudom,
tényleg jobb-e egy német kisautó, mint egy koreai. A válasz röviden: nem, sőt! De
azért ne szaladjunk ennyire előre.
Az Opel még 2006-ban dobta piacra a Fiat Puntoval azonos
padlólemezre épülő, jelenleg is futó Corsa szériát, amelyet két ütemben,
legutóbb tavalyelőtt, 2011-ben újított fel, új formájú, nappali
menetfénnyel felszerelt első fényszórókat, új lökhárítókat és navigációs
berendezéssel is kiegészített jobb felszereltséget kapott a modell.
Az autót kiadó munkatárssal a típuson kívül nem egyeztettünk
semmit, így nagy meglepetésként ért a motor beindítása, ugyanis itt rögtön
kiderült, hogy egy dízelmotorral felszerelt Corsát sikerült megkapnom. Ez
remek, gondoltam magamban és már láttam magam előtt, ahogy nyomatékból lazán,
mindenkit megelőzve suhanunk fel a vulkán által kialakított hegycsúcsok felé.
Aha, ahogy azt én elképzelem… Nem sikerült, és ennek legfőbb oka az autó
motorja és a váltója volt.
Az 1 248 köbcentis dízelmotor 75 lóerős alapváltozata
elvileg 170 Nm-t képes 1 750 és 2 500 motorfordulat között leadni,
ami papíron valóban jól hangzik, ám kint a kanyargós szerpentineken inkább fárasztó
idegtépéshez hasonlított. A valóságban ugyanis kétezer alatt szinte halott volt
a motor, de úgy igazán csak 2 200 felett volt ereje a kis négyhengeresnek, vagyis
annyit kellett pörgetni, mint egy hasonló benzines
erőforrást.
A hegymeneteket a takarékossági okokból hosszúra
áttételezett ötfokozatú váltó sem segítette, hiszen váltás után a fordulat ismét
visszaesett a halott tartományba, ahol ismét csak kínszenvedés volt a
közlekedés. Ráadásul a váltó megvezetése is botrányos volt. Az még csak hagyján,
hogy rendkívül hosszú utakon járt a váltókar, de olyan autóval még nem
találkoztam, amelyben kettesből ne bírtam volna megtalálni a hármas fokozatot,
itt azonban sikerült, vagyis éppen hogy nem sikerült. Katasztrófa. Emiatt gyakran
kerültem kínos helyzetbe a latinos mentalítással rutinosan közlekedő helyiek
előtt.
Az autó kezelhetősége egyébként is hagyott kívánnivalókat
maga után. Az elektromos kormányzás minden helyzetben túlságosan könnyű volt,
még autópályás tempónál sem keményedett fel kellőképpen, így az autó vezetése az
egy korszakkal korábbi modellekét idézte. Három nap alatt sem sikerült
megszoknom az Opel „egyérintéses” kezelőrendszerét, amelynek lényege, hogy a
forgó- vagy billenő kapcsolóknak csupán egy állásuk van, azokat csak
billenteni, pöckölni lehet. Emiatt állandóan külön oda kellett figyelnem az
irányjelzőre, illetve a gyakori alagutak miatt a fényszóró kapcsolójára is.
Ha ilyen kellemetlen volt szerpentinen vezetni, legalább sík
terepen jobb volt? Sajnos ezt sem mondanám. Autópályán kifejezetten hangosan
bömbölt a motor, amiről valószínűleg a hosszúra áttételezett váltó ellen
dolgozó vékonyka zajvédő tehet. Még az a szerencse, hogy Spanyolországban
autópályán csak 120 km/h-val lehet közlekedni, ahol még elviselhető volt a
zajszint, de efölött már nagyon kellemetlen orgánum töltötte be az autó
utasterét.
A fenti kellemetlenségek miatt azonban némiképp kárpótolt az
autó egyéb tulajdonságaival. A tágas utastérben elöl-hátul kényelmesen
elfértünk, a csomagtartó 285 literes kapacitása pedig elég volt arra, hogy az
egyik német multinacionális áruházláncnál telepakoljuk a következő hétre
szükséges elemózsiával. A vezetőülés kifejezetten kényelmes volt, még hosszú
utak megtétele után is hátfájás nélkül szálltunk ki belőle. A rugózás kiválóan
sikerült, egyikünk sem panaszkodott, pedig nemcsak aszfaltúton, de földutakon
is kipróbáltuk az autó képességeit. A motor pedig villámgyorsan beindult,
szinte nem is láttuk a dízelmotorok izzítási jelét.
A visszaadás előtt a Corsa azonban még egyszer jócskán ránk
ijesztett: tankolás után visszaülve szinte azonnal elkezdett villogni az
izzítást jelző lámpácska, és legalább másfél órán át nem is hagyta abba, mígnem
egyszer elsötétült.
Fontos kihangsúlyoznom, hogy a fenti tapasztalatok egy
konkrét autó három napos próbáján alapulnak. Hozzáteszem azt is, hogy a konkrét
autóban kb. 2 ezer kilométer volt, amikor átvettem és 2 500 km-rel az
órájában adtam vissza. Ez kicsit magyarázhatja az autó lomhaságát, de félek, az
idő múlásával sem lesz annyival jobb, hogy azt lehetne rá mondani, hogy jó. A
váltó gyengeségeit pedig aligha lehet a bejáratással magyarázni.
Persze lehet, hogy ez az autó egy 1,4-es benzinmotorral,
más, jobb felszereltséggel egészen más arcát mutatná – ezt nem tudhatom, az
azonban látszik, hogy nagyon ráférne már a modellre egy generációváltás. Mindenesetre
a saját Getzünk és Accentünk alapján kijelenthetem, hogy nincs már szakadék az
európai, neves autómárkák és a koreai, elsősorban a Hyundai termékei között. Legfeljebb
az európai fejekben…
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!