Első teszten a Hyundai Grand i10
A Hyundai nemrég szűk körben bemutatta az ősszel piacra érkező
új Hyundai Grand i10 modellt, amely nem váltja le az i10 jelenlegi
generációját.
Nem jöttek be azok a korábbi tippek, amelyek szerint a „BA”
kódnéven fejlesztett új kisautó a Brilliant nevet viseli majd. Ehelyett a
Hyundai döntéshozói a Grand i10 nevet adták az új modellnek, utalva arra, hogy
a jelenlegi i10-nél nagyobb, modernebb, jobban felszereltebb, ám mégis ahhoz
köthető modell érkezik a piacra. A Hyundai „BA” padlólemezére épülő Grand i10 tulajdonképpen
a szeptemberben Frankfurtban bemutatandó következő i10 generáció 100 mm-rel
hosszabb verziója, ám Európában sosem kerül forgalomba az indiai változat, ott
az új i10 rövidebb változata váltja a korábbi modellt. Indiában azonban tovább
él az i10 jelenlegi nemzedéke is, hiszen havonta még mindig legalább 7 ezer
darab fogy a típusból.
Az indiai Hyderabadban a sajtó egy szűk körének bemutatott Hyundai
Grand i10 még vastag álcát viselt és az újságírók csupán néhány percre
láthatták azt álca nélkül. Ennek ellenére az autó magán viseli a Hyundai
folyékony szobrászatának stíluselemeit, amely magában foglalja a hatszögletű
hűtőmaszkot, amely alatt (az európai változat méhsejt mintázatúétól eltérően)
vízszintes osztású fekete műanyag hűtőrács kapott helyet. A tipikus Hyundai
stíluselemek, mint a mélyen hátranyúló fényszórók ellenére a Grand i10 kevésbé „folyékony”
hatású, mint az i20 és az Elantra, vagy akár a korábban szintén Indiának bemutatott
Eon. Tény, hogy a Grand i10 formavilága jóval visszafogottabb, talán éppen
azért, hogy jobban megfeleljen a konzervatívabb vásárlóréteg igényeinek is,
akik az Eon formavilágát talán már túlzásnak érzik.
Az új Grand i10 oldalablakainak íve nem olyan dinamikusan
emelkedik, mint az európai változat esetében, a hátsó ajtók pedig nagyobbak is
utóbbinál annak érdekében, hogy az indiai családok kényelmesen be tudjanak
szállni. Az autó hátsó kialakítása teljesen egyedi, nem hasonlítható még a
nagyobb i20-hoz sem, a nagy hátsó lámpa pedig mélyen az oldallemezbe húzódik,
így adva stílust az autónak. Az autó arányai szintén javára változtak, az
enyhén ereszkedő tetővonal és a megnövelt tengelytáv mellett a 14 collos
könnyűfém keréktárcsák is hozzájárulnak a Grand i10 szépségéhez.
A Hyundai stratégiája szerint a Grand i10 is olyan fényűző
felszerelésekkel rendelkezik, amelyek nem szokványosak az indiai
kisautó-piacon. Az autóhoz elérhető lesz a hűtött kesztyűtartó, az elektromosan
behajtható külső tükrök, a tolatóradar, az 1 GB memóriával felszerelt rádió,
valamint a hátsó utastéri légbeömlők. A belső térben a kéttónusú műszerfal
formái – a külsőhöz hasonlóan – kevésbé emlékeztetnek a korábbi modellek
lendületes műszerpultjaira, ám mégis minden a helyén van, az anyagminőség pedig
a kategória szintjén mozog. A Grand i10 bővelkedik tárolóhelyekben, hiszen a
nagyobb, 252 literes csomagtéren kívül számtalan kisebb-nagyobb rekesz, üreg
várja az apróbb tárgyakat, az első ajtók oldalzsebeiben pedig akár egy 1
literes palack is elfér.
Az első ülések remekül alátámasztják a benne helyet foglaló
testét, amely akár sportos benyomást is kelthet, amit erősít, hogy (akárcsak az Indiában kapható jelenlegi i10-nél) az üléssel egybeépítették a fejtámlákat. Hátul az autó
méretéhez képest rengeteg a lábhely, ám az üléslap egy kissé mélyen van, emiatt
az ablakok enyhébb íve ellenére kissé bezártság érzete támadhat az ide ülőknek.
A hátsó ülés kiképzése akár három utast is elbírna, de az autó szélessége miatt
ekkor inkább csak rövidebb távokra lehet kényelmes az autó. Érdekes módon a
hátul ülők állítható magasságú fejtámaszokat kaptak.
A Hyundai Grand i10 legérdekesebb pontja a motortérben
rejtőzik. A tesztflottát ugyanis a Hyundai vadonatúj háromhengeres, 1,1 literes
U2 dízelmotorja mozgatta, amely kb. 75 lóerős lehet (pontos adatokat nem hoztak
még nyilvánosságra), és amelyet a korábbi 1,4 literes egység csonkolásával
hoztak létre. A dízel mellett a Hyundai 1,2 literes benzinmotorjával is meg
lehet majd vásárolni a Grand i10-et, ám ez a teszten nem vett részt.
Az új dízelmotor olyan jellegzetes háromhengeres dízelhangon kel
életre, amely emlékeztet a korábbi generációs Accent és Getz jellegzetes
indítóhangjára, a zaj azonban a fordulatszám emelkedésével csillapodik. Bemelegedve még alacsony fordulaton sem tolakodó a dízel hangja és csupán a
fordulatszámmérő piros mezőjéhez közeledve tűnik fel a dízelmotor jellegzetes
orgánuma.
A Hyderabad
repülőtere közelében elhelyezkedő autópályán azonban hamar teljesítőképessége
végéhez ér az apró dízelmotor: a teljesítményt finoman és egyenletesen adja le,
ám a középső fordulatszám-tartományban hiányzik az igazi erő, amely a fordulat
emelésével sem érkezik meg. Ez főleg terhelten nehézzé tehet egy-egy országúti
előzést. Ez a tulajdonság jelzi leginkább, hogy az autót ezzel a motorral is inkább
városi közlekedésre tervezték, hiszen a kis háromhengeresnek alig van
turbólyuka, már 1 200-nál szépen húz, ám
kétezres fordulat környékén elmarad a nagyobb motorok hirtelen meglódulása. A városi
közlekedést az ötfokozatú váltómű is elősegíti, amely rövid áttételezése
városban előnyös, ám onnan kiérve a motor már 100 km/h-nál 2 500-as
fordulaton dübörög.
Nehéz megítélni az új
Grand i10 stabilitását, mivel a tesztútvonal sima utakon zajlott, de annyit
azért meg lehetett állapítani, hogy az új modellt még nagyobb sebességnél is
könnyű irányítani, kevésbé szélérzékeny, mint a korábbi modell volt. Az elektromos
kormány alacsony sebességnél megfelelően könnyű, míg nagyobb tempónál kellőképpen
felkeményedik, ám továbbra sem közvetít kellő információt az útról.
Az i10 és az i20 közé ékelve a Grand i10-nek nem lesz könnyű
dolga, amikor szeptember elején 400 ezer rúpia körüli indulóáron megkezdődik a
modell értékesítése Indiában.
Forrás: autocarindia.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!