Kisautók összehasonlító tesztje - Hyundai i20, Mazda2, Opel Corsa, Škoda Fabia


Rövid időn belül négy olyan újdonság is bemutatkozott a kiskategóriában, amely könnyen a vevők kedvencévé válhat. A már régóta népszerű Corsa és Fabia új kiadásai ellen a Hyundai i20 és a Mazda2 bizonyíthat tesztünkben.

Csordás Gábor, fotó: Földes Attila

Még egy év sem telt el a kompakt autókat összehasonlító tesztünk óta, és máris itt egy újabb izgalmas küzdelem, a kiskategóriában ugyanis egymás után több fontos típus is megújult. Nem is akárhogyan, tesztünk négy szereplője ugyanis tetőtől talpig új fejlesztés, és mindegyik olyan jól sikerült, hogy komoly esélyekkel indulhat a győzelemért. A vezess.hu-val közösen szervezett összehasonlító tesztünkön arra kerestük a választ, melyik modell miben nyújt figyelemreméltót, és lehet-e egyáltalán győztest hirdetni egy ilyen szoros mezőnyben.


Megjelenés
A felületes szemlélőnek úgy tűnhet, hogy az Opel csupán felfrissítette a Corsát, pedig sokkal többről van szó. Az alapokat ugyan az előző generációból vették át, de minden egyes alkatrészt kicseréltek, így nyugodtan beszélhetünk teljesen új autóról. A sziluett ismerős, de az orra megnyúlt, a hűtőmaszk az Adamről lehet ismerős, az új hátsó lámpák pedig inkább az Astrához teszik hasonlóvá. 


Gömbölyű formájával a Mazda2 a legkisebbnek tűnik, noha valójában néhány centiméterrel mindegyik konkurensénél nagyobb. Az utóbbi idők Mazdáin sikert aratott morcos frontrész és hullámzó vonalvezetés itt is megteszi a hatását, bár ebben a méretben inkább játékos és vidám a forma.Stílust váltott a Škoda, amely nem szeretne többé unalmas lenni, ezért a kínálatában csupa vidám színt találunk, amihez eltérő színű tető és kerekek is választhatók. 


A harmadik generációs Fabia nemcsak fiatalosabb lett, hanem az arányai is megváltoztak, az elődjénél kilenc centiméterrel szélesebb és hárommal alacsonyabb cseh kiskocsi ez által sokkal jobb kiállásúvá vált. Nagyot lépett előre a Hyundai is, hiszen az i20 ezzel a barna fényezésével talán a legelegánsabb kocsi a mezőnyben, a fekete színű C-oszlop és a látványos fényű lámpák kimondottan mutatóssá teszik.


Utastér
A külsőhöz hasonlóan belül is teljesen kicserélték a Corsát, a harmonikus vonalaknak és igényes anyagoknak köszönhetően egy kategóriával nagyobb autóban érezzük magunkat. Németes rend uralkodik a Fabia belső terében is, és bár az összeszerelési minőséget egyáltalán nem érheti kritika, az olcsó hatású anyagok és a komor színek miatt mégsem olyan jó a hangulat, mint az Opelben. Az ergonómia azonban tökéletes, mindent ott találunk, ahol lennie kell, az olyan praktikus megoldások pedig, mint a telefontartó, a parkolójegy-tartó vagy a szemeteskuka élhetővé teszik a Škoda kisautóját. 


Racionális szempontok szerint rendezték be a Hyundait is, a kialakításáról sokat elmond, hogy belülről nézve akár eggyel nagyobb autó is lehetne. A barna színű kárpit és műszerfalborítás hatásos megoldás a komorság ellen, és bár az anyagok egy része puha, mégsem olyan jó az általános minőségérzet, mint a Corsában. 


Messze a Mazda2 belső tere a legmerészebb a négy autó közül, a fordulatszámmérőt középpontba helyező műszeregység egy sportkocsiból is származhatna, de a head-up display sem éppen megszokott a kiskategóriában: aki valami egyedit keres, itt megtalálta. A csúcsmodellhez széria fehér bőrkárpitból az ajtókra és a műszerfalra is jutott, a színes képernyő ebben az autóban került a legjobban látható helyre, a menüben pedig forgókapcsolóval lehet navigálni, akárcsak a nagyoknál.


Belső méretek
A Mazda2 tervezésekor valószínűleg fontosabb szempontnak tartották az utastér minőségét, mint a helykínálatát: mással nem magyarázható, hogy a karosszéria hossza és tengelytávja hiába ennek a legnagyobb, hátul az elvárhatónál jóval szűkösebb a tér, ráadásul a kapaszkodók és az ajtózsebek is hiányoznak. A Fabia a térkínálatával mindig az élen járt, most azonban be kell érnünk a szerény hátsó lábhellyel. 


Igaz, az első ülések ebben tartanak a legjobban, a fejtér bőséges, és a kilátás is jó. A kategóriában elvárhatót hozza a Corsa első és hátsó ülése, utóbbin felnőttek is kényelmesen elférnek, igaz, az ülőlapja elég alacsonyan van, akárcsak a Mazdában. A mezőny legtágasabb autója egyértelműen a Hyundai, ennek az ülésein a legjobb ülni: az ülőlapok szélesek és hosszúak, az üléstámlák magasak, ráadásul a lábaknak is a koreai kisautó kínálja a legtöbb helyet.


Csomagtartó
330 literével a Fabia csomagtere a legnagyobb, hiszen annak ellenére, hogy ez a legkeskenyebb, egyben a leghosszabb raktér is. Nem hiányoznak a praktikus csomagrögzítési megoldások, a hátsó támlák előredöntése után azonban nem lesz sík a felület, amit még az sem feledtet, hogy a kalaptartót két szinten lehet rögzíteni. Az i20-ban ülésdöntés után dupla padló gondoskodik a sík raktérről, amely ráadásul félbehajtható, a táskákat pedig a Škodához hasonlóan kifeszített hálóval lehet rögzíteni az egyébként gazdagon kárpitozott csomagtérben. 


A Corsa is dupla padlót kapott, ráadásul a hátsó üléstámla kétféle szögben rögzíthető, így egy méretesebb doboz szállításakor sem kell otthon hagynunk a családot. A legegyszerűbb csomagtere a Mazdának van, erre mintha nem fordítottak volna annyi figyelmet a tervezők, mint az autó többi részére. Az ötödik ajtó itt nyílik a legalacsonyabbra, és a rakodóperem is magas, akárcsak a Hyundaiban.

Csomagtartó-méretek
                     Hyundai i20 Mazda2 Opel Corsa Škoda Fabia
                       326/1042 l 280/950 l  280/1090 l 330/1150 l
Szélesség                     102 cm      99 cm         96 cm        95 cm
Hosszúság                63 cm      63 cm         61 cm        70 cm
Magasság                        53 cm      53 cm         56 cm        53 cm


Technika
A Mazda tervezői az alapoktól gondolták újra autójukat, és arra jutottak, hogy megéri szembemenni a downsizing és a turbófeltöltés divatjával. A Mazda2-est ezért a kategóriában ma már szokatlanul nagynak számító, 1,5 literes, közvetlen befecskendezéses, nagy sűrítési arányú benzinmotorral látták el, karosszériája pedig az egyik legkönnyebb a mezőnyben. A fogyókúrával a Hyundai is sikeres volt, hiszen a méretnövekedés ellenére az új i20 is alig több mint egy tonnát nyom. A koreai modell motorválasztéka azonban egyelőre az elődből került át, így meg kellett elégednünk a többiekhez képest szerényebb erőforrással, az 1,25 literes négyhengeres 84 lóerős változatával (az ezer köbcentis turbómotor csak az év közepén jelenik meg). 


A Škoda erőforrása is az előző szériából került át, de az 1,2 literes, négyhengeres turbómotor már 110 lóerős, és a 90 lovas kivitelhez képest pedig hatfokozatú váltó jár hozzá, ráadásul a valaha készült legkönnyebb Fabiát kell hajtania. A legtöbbféle motorral a Corsa választható, megmaradtak ugyanis az előd kisteljesítményű szívómotorjai, a legnagyobb dobás pedig alighanem a vadonatúj, ezer köbcentis, háromhengeres turbómotor, amit Szentgotthárdon gyárt az Opel, és igen büszke lehet rá. Tapasztalatunk szerint erejével, kifinomultságával és fogyasztásával is leiskolázza a Clio és Fiesta hasonló motorjait.


Menettulajdonságok
Nagy várakozásokkal ültünk a Mazda volánja mögé, és nem kellett csalódnunk, hiszen ez a kiskocsi nyújtja a legtöbbet a hagyományos értelemben vett vezetési élményből. A gyors kanyarokban elképesztően tapad (ami nemcsak a feszes futómű, de a mezőnyben egyedüli nyári gumik érdeme is), a kormánya pontos és közvetlen, a váltókar kapcsolási érzete pedig a Mazda legendás roadsterét juttatja eszünkbe, még ha nem is teljesen olyan. Az érces hangú szívómotor lelkesen pörög, és játszva viszi előre az egy tonnánál is könnyebb japánt. Jól állna neki a nyugodt tempó is, hiszen ilyenkor meglepően keveset fogyaszt, de nagy a gördülési zaja és rossz burkolaton zavaróan ráz. Szinte minden szempontból az ellenkezőjét nyújtja a Hyundai: egykedvűen gyűri le az úthibákat, amiből az utasok keveset éreznek meg. 


Az i20 egész jól indul meg kis sebességről, de inkább a nyugodt tempót kedveli, ekkor rendkívül halk és takarékos tud lenni. A mezőnyben egyedüli ötfokozatú váltója azt is jelenti, hogy autópályán már zavaróan nagy hanggal dolgozik a motor. A Fabia ellenben ideális kompromisszumnak tűnik: a motorja kimondottan erős, a kormánya és váltója megfelelő erővel mozgatható, megnövelt szélességével pedig sokkal magabiztosabb a kanyarokban. A kényelmével sincs gond, a rugózása is sokat fejlődött az elődéhez képest, és ha úgy akarjuk, hat liter alatti fogyasztásával takarékos is tud lenni. Mégis felnőttesebben viselkedik nála a Corsa, ami minden szempontból egy kompakt autó menettulajdonságait hozza. A motorján egyáltalán nem érezni, hogy háromhengeres, a rezgéseit ugyanis teljesen kioltották, és még ezernél alig nagyobb fordulatszámról is bámulatosan képes összeszedni magát. Biztonsággal veszi a kanyarokat, a váltója könnyen és pontosan jár, a kormánya szinte már túl direkt, és soha nem fogy ki az erőből, miközben a hétköznapi tempónál csendes és különösen keveset, hat liter alatt fogyaszt.


Felszereltség és árak
Hárommillió forint alatt csak a Fabia és az i20 vihető haza, de azokban hat légzsák és ESP mellett szinte semmilyen érdemleges extra nincs. A Corsa ára 3,5 millióról indul, de már elektromos ablakemelőt és tükörállítást, valamint központi zárat is tartalmaz, a Mazda2 3,78 millióért kínált alapmodellje pedig egészen jól felszereltnek mondható: startgombbal, klímával, USB-s rádióval és elektromos hátsó ablakemelővel ad többet, utóbbi az Opelhez egyébként még felárért sem rendelhető. A Hyundainál ennyi pénzből a 84 lóerős motor és a Comfort felszereltség is kijön (épp, mint a tesztautó), ehhez az eddigiekhez képest bőrkormány, tolatóradar, tempomat és bluetooth kihangosító jár pluszban, így ez lehet a legjobb vétel a négy közül. 


A táblázatunkban a másik három autót is 90 lóerős motorral hasonlítottuk hozzá (a Mazdánál a 115 lóerős motor egyébként is csak a leggazdagabb, bőrkárpitos Revolution Top modellel párosítható). Az i20 után árban a Škoda következik, ahol a könnyűfém felnis Style felszereltség is kijön négymillióból. A Corsa és a Mazda esetén inkább négy és fél milliót szánjunk rá, hogy megkapjuk a szükséges és kívánt extrákat, a japánhoz ráadásul csak előre összeállított csomagok közül választhatunk. Az Opelnél komoly felára van a háromhengeres turbómotornak, ezért érdemes fontolóra venni a 100 lóerős, 1,4 literes négyhengerest, ami százezrekkel olcsóbb, de szintén turbós, nyomatékos, rugalmas.


Érdekes extrák
Annak ellenére, hogy kisautókról beszélünk, ma már olyan extrák rendelhetők az új modellekhez, amelyek néhány éve még egy kategóriával feljebb is ritkaságnak számítottak. LED-es fényszóró és head-up display lehet a Mazdában, xenonfényszóró és kihúzható kerékpártartó pedig az Opelben, ez a két típus egyébként a vezetéstámogató rendszerek terén is élen jár. A Corsa 99 ezer forintért kínálja a ráfutásgátlót, táblafelismerőt és sávelhagyás-figyelmeztetőt tartalmazó csomagját, a Mazdában a sávfigyelő a közepes, a többi a legdrágább szinten jár. 


Az okostelefon-csatlakozás szinte magától értetődő egy fiatalos kisautóban: a Fabia és a Corsa már csak így képes navigálni, az i20-ban mobiltelefon-dokkolót, a Mazdában pedig az eszközök töltésére két USB csatlakozót is találunk. A Hyundaiban és az Opelben nemcsak az ülések, de a kormánykerék és a szélvédő is fűthető, a Mazda kivételével pedig mindegyikhez kérhető üvegtető.


Értékelés
A mai modern kiskocsik már túlzás nélkül képesek mindarra, amiért néhány évvel korábban még a kompakt autókban is lelkesedtünk: hatékony motorok, kifinomult menettulajdonságok és high-tech extrák jellemzik a tesztelt modelleket. Kedvezőbb áraival a Hyundai és a Škoda a racionális vásárlókat célozza meg, közülük az i20 a kényelmesebb és tágasabb választás, míg a Fabia fiatalosabb stílusával és sportosabb viselkedésével hódíthat. Több pénzért többet is kapunk Mazdánál és az Opelnél: a Mazda2 a márka nagyobb típusaiból ismerős vezetési élményt és az azokban látott extrákat csomagolta össze ekkorára, míg a Corsa négyméteres hossza ellenére belül a nagyobb autók kidolgozását, vezethetőségét és felszereltségét kínálja. Az elején feltett kérdésre tehát nem is olyan egyértelmű a válasz: hiába a Corsát tartjuk a legkomolyabb kisautónak, szívesebben szórakoztatnánk magunkat a Mazdával, ugyanakkor a célszerűbb Škoda és Hyundai vonzóbb ajánlatnak számít.

Hyundai i20 1.25 HP
1248 cm3 • négyhengeres benzines
84 LE • 122 Nm • 4,7 l/100 km • 170 km/h
A tesztelt modell ára: 4 092 000 Ft*
Alapár: 3 399 000 Ft*

Mazda2 1.5 Skyactiv G
1496 cm3 • négyhengeres benzines
115 LE • 148 Nm • 4,9 l/100 km • 200 km/h
A tesztelt modell ára: 6 053 000 Ft
Alapár: 5 784 000 Ft

Opel Corsa 1.0 Turbo
999 cm3 • háromhengeres turbós benzines
115 LE • 170 Nm • 4,9 l/100 km • 195 km/h
A tesztelt modell ára: 6 051 000 Ft
Alapár: 4 973 000 Ft

Škoda Fabia 1.2 TSI
1197 cm3 • négyhengeres turbós benzines
110 LE • 160 Nm • 4,8 l/100 km • 196 km/h
A tesztelt modell ára: 4 909 000 Ft*
Alapár: 3 351 000 Ft*

* akciós ár

Forrás: Autó és Stílus Magazin

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei