Tíz éve termel a Hyundai amerikai üzeme
A Hyundai 1,7 milliárd dolláros alabamai beruházásának
darabjai már jóval azelőtt összeálltak, mielőtt az első kész autó 2005-ben
elhagyta volna a futószalagot.
A Hyundai Motor Manufacturing Alabama hosszú utat tett meg
azóta, hogy az üzemben 2005-ben megkezdődött a termelés – abban az évben
mindössze 92 ezer autó készült ott, ahol most 400 ezer.
A gyártóüzem létrehozásában hatalmas kihívást jelentett,
hogy úgy hozzák össze azt, hogy az alkotóelemek illeszkedjenek a koreai
autógyártó jövőbeli víziójához. „Az ország különböző vállalataitól jöttünk
össze itt” – mondja Chris Susock, a HMMA termelési alelnöke. „Mind másfajta
vállalati kultúrából érkeztünk. Az első megbeszéléseinken gyakran elhangzott,
hogy ezt vagy azt így kell csinálni, mert mi ezt a Fordnál, vagy a GM-nél így
csináltuk.”
A gyár egyik alkotóeleme az a Craig Stapley, aki már két
évvel a gyár megnyitása előtt itt dolgozott. Ő tisztában volt a célokkal: a
zöld mezőt egy olajozottan működő gépezetté kellett alakítani úgy, hogy
egyesült erővel dolgozzanak a vízióért. De azt is tudta, ezt könnyebb mondani,
mint megtenni. „Volt egy lehetőségem Mississippiben, hogy a legjobb szándékaim
szerint indítsam el a gyárat” – mondja. „Aztán, amikor mindenki részt vett
benne, megváltozott a szándék.”
Tíz év és csaknem hárommillió legyártott autó után a Hyundai
Motor Manufacturing Alabama gerjeszti a leginkább a koreai autógyártó
értékesítési növekedését azáltal, hogy két legkedveltebb modelljéből annyit
termelnek, amennyit csak képesek. A növekedés akkora méretet öltött, hogy a
hírek szerint további bővítésre, vagy egy teljesen új gyárra lesz szükség a
kereslet kielégítéséhez.
Stapley most a gyár motorgyártó részlegét vezeti, amely
erőforrásokkal látja el a Hyundai és a Kia üzemét. „Az emberek kérdezgetik, mit
hoz a következő 10 év, de én büszke vagyok arra, ahol most tartunk” – mondja.
Ahogyan az eladások növekedtek, a gyár úgy bővült az elmúlt
tíz év során, mostanra már több mint 3 ezren dolgoznak itt, ám a gazdasági
hatás jóval nagyobb, hiszen a beszállítói hálózat kiépülésével további 5 500
munkahely létesült a régióban. A gyár néhány éve bevezette a harmadik műszakot
és ezzel együtt átálltak a 24 órás termelésre is. „Ez egy sűrített folyamat
volt. Azt mondtam, öt hónap alatt végzünk, de csak három kellett hozzá” –
mondja Stapley. „Az ütem mindig felfokozott a Hyundai családban. Néhányan jól
kezelik ezt, a többiek pedig már nincsenek itt. És csak folytatjuk, gyerünk,
gyerünk!”
Ezzel egy időben új dolgozók csatlakoztak, a vállalat
javított a minőségi és a hatékonysági normáin. Susock szerint ez a valódi teszt
és a történelem fogja megmondani, hogy a dolgozók átmentek-e rajta. „Nem
visszafelé haladunk, mindig fejlesztünk. Elérjük és túl is szárnyaljuk a
kitűzött minőségi elvárásainkat” – mondja.
Eközben a Montgomeryben készülő autók egyre feljebb jutnak
az iparágra jellemző terepjáró-láz mellett. A gyár hétvégi műszakokat vezetett
be és milliókat fektetett olyan technológiákba, amelyek által a munkások
hatékonyabbak, ám a vállalat nem szívesen bővítene ismét.
Frank Ahrens, a Hyundai Motor Company globális szóvivője
2012-ben látogatott az alabamai gyárba azért, hogy felmérje azon minőségi
problémák hátterét, amelyek szerinte a 80-as, 90-es évek minőségi gondjaihoz
hasonlóak voltak. „Ha sokat koncentrálunk a mennyiségre, az a minőség rovására
megy és éppen ez történt most velünk” – mondta Ahrens akkor.
Susock és a helyi munkások tavaly egy élő közvetítés
keretein belül mutatták be az Alabamában készülő új Hyundai Sonata modellt a
New Yorki Autószalonon. Az új modell elismerő szavakat váltott ki a
kritikusokból és nagy a kereslet az autó iránt. A termelés szűk kapacitása
miatt azonban az üzem ezzel egy időben kevesebbet tud előállítani abból az
Elantrából, amely iránt talán meg nagyobb az érdeklődés.
Az elemzők ugyan azt mondják, ezzel sok pénzt veszít a
vállalat, Susock és Stapley viszont látja a számok bűvöletétől eltávolodó
gondolkodásmód előnyeit is. „Egy vállalat néha elveszítheti a fontos dolgokat,
ha csak a számadatokra és a profitra koncentrál. Elfelejtik, hogy emberek
dolgoznak a gyártósorokon, akikkel foglalkozniuk kell” – mondja Stapley.
A munkások zöme Montgomeryben él, amely jócskán
megváltozott, amióta a Hyundai idejött. A történelmi város egykor lüktető
körútjain üresen álltak az üzletek, rég bezártak az éttermek, mára viszont a
Hyundainak köszönhetően felvirágzott a környék. A koreai Sys-Con, amely az
autógyártó után nem sokkal érkezett ide, a Keleti sugárúton fektetett be,
központját pedig egy ottani bevásárlóközpontban rendezte be. Mostanra
körülvették a koreai éttermek, élelmiszerboltok és további üzletek. A koreai
kultúra beépült szinte mindenhová, a városi vallási közösségektől az iskolákig.
A térség munkaerő-piaca is átalakult, mivel a Hyundai és az
alvállalkozóihoz igazodva a városi és állami vezetők az egész oktatást
átalakították. Új műszaki szakok indultak az iskolákban azért, hogy betöltsék a
legkeresettebb állásokat és két éves főiskolai kurzusok dolgoznak együtt más
iskolákkal és autóipari beszállítókkal. Több környékbeli iskolához hasonlóan a Trenholm
Állami Műszaki Főiskola végzősei a HMMA-nál töltik gyakorlatukat azzal a
lehetőséggel, hogy a diploma mellé már munkahely is várja őket ugyanott. „Van
kereslet ezekre a munkásokra és nemcsak a Hyundainál, de az egész iparágban” –
mondta tavaly Delecia McIntrye, a HMMA munkatársa.
Mára a HMMA tíz évvel ezelőtt felvett első munkásai közül
néhányan felső vezetőkké váltak. Stapley közben egyértelművé tette, hogy
nemcsak saját jövőjüket, de a vállalat egészének jövőjét is szem előtt tartják.
„Nagyon jók az alapjaink. Azt mondják: ami nem tört el, azt ne akard
megjavítani. Én pedig azt mondom: ha nem tört el, fejleszd tovább!”
A tervek szerint az üzemben egy hónapon belül elkészül a hárommilliomodik Hyundai modell.
Forrás: montgomeryadvertiser.com, wsfa.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!