Lassuló kereslet ellenére is kell a plug-in hibrid a Hyundainak
Az üzemanyagárak esésével a hibridek iránti kereslet
fokozatosan csökken, a Hyundai mégis most mutatta be konnektoros hibridjét. Van
ennek értelme?
Ha csak a Hyundai Motor tervezőin, mérnökein, üzleti
stratégáin, vagy vezetőin múlna, a 2016-os Sonata konnektoros hibridje, azaz PHEV
változata már az ötletek szintjén elbukott volna. Az idén ősszel érkező stílusos
és kétségkívül takarékos középkategóriás modell akár 32 kilométert is meg tud
tenni tisztán elektromos üzemben (a Hyundai belső vizsgálatai szerint akár 38
km-t is), így teljes hatótávja meghaladhatja a 960 kilométert is.
Az autóban egy újratölthető akkucsomag található, akárcsak a
Chevrolet Voltban. Ám a Volthoz hasonlóan ezt az autót is nagyon költséges és
bonyolult volt megtervezni és gyártani, nem beszélve arról, hogy – ha hinni
lehet az eladási statisztikáknak – nincs is rá igazán igény manapság. Az alacsony
üzemanyagárak miatt ugyanis a drágább hibridek és más, alternatív üzemanyagot
használó járművek kevésbé vonzóak.
A Hyundai mégis kénytelen ilyen modellt is kínálni annak
érdekében, hogy megfeleljen az Amerikai Egyesült Államok tíz államában, köztük
Oregonban, Kaliforniában és jó néhány északkeleti államban bevezetett zéró emissziós
törvénynek. A következő évtizedben ugyanis az autógyártóknak bizonyos
darabszámot el kell adniuk károsanyag-kibocsátásmentes autóikból (legyen az
elektromos, üzemanyagcellás, vagy plug-in hibrid) ahhoz, hogy egyáltalán
forgalmazhassanak autót az adott térségben.
A PHEV modellek ugyan csak részben tesznek eleget ezen
elvárásoknak, hiszen az akkuk mellett egy hagyományos motor benzint is éget. Az
akkut töltheti maga a benzinmotor, de parkolás közben akár töltőoszlopról, vagy
a tulajdonos garázsában is feltölthető. A tíz állam a teljes amerikai eladások
nagyjából negyedét teszi ki, vagyis a gyártóknak olyan elektromos modelleket
kell fejleszteniük, mint a Nissan Leaf, a Chevrolet Volt, vagy épp az új Sonata
– vagy kénytelenek drasztikus bevételcsökkenést elszenvedni.
De a vásárlók nem túl lelkesek: áprilisban a Kelley Blue
Book szerint csak 67 867 darab hibrid, elektromos és más alternatív jármű
kelt el Amerikában, ami 15,4 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban és
töredéke a teljes 5,4 milliós újautó-piacnak. Az egyszer egekig magasztalt Toyota
Prius szenvedte el a legnagyobb visszaesést ezen a piacon. „Igaz ugyan, hogy
jelenleg nincs nagy piaca az alternatív járműveknek” – mondja John Shon, a
Hyundai tervezője. „Viszont az is igaz, hogy olyan technológiákat fejlesztünk
és finomítunk, amelyek nagyokká érhetnek a jövőben.”
A Hyundai konnektoros Sonata hibridje közvetlenül verseng a
Honda és a Ford hasonló limuzinjaival. A hibrideket sokkal költségesebb
gyártani, mint a hagyományos autókat, mivel egyszerre kétféle meghajtási
rendszerre (benzin és elektromos), valamint egy hatalmas akkucsomagra is szükség
van, amelyet bonyolult fedélzeti számítógépes rendszer hangol össze. Habár a
Hyundai eddig nem közölte a Sonata PHEV árát, az valószínűleg a konkurens
modellekhez igazodik majd. A Ford Fusion Energi 35 ezer dollárba kerül, míg a
Honda 40 ezer dollárért kínálja saját modelljét.
A szövetségi és az állami kormányzatok különböző
ösztönzőkkel támogatják az alternatív üzemű járművek vásárlását. A Hyundai
szerint új konnektoros Sonata modelljük nagyjából 4 900 dolláros adókedvezményre
lesz jogosult. A Hyundai és a tíz állam döntéshozói is olyan vásárlókra
számítanak, akik nemcsak a pénzügyileg megkérdőjelezhető racionalitást helyezik
előtérbe egy új konnektoros hibrid vásárlásakor. Akár a növekvő olajárak vagy a
környezeti katasztrófáktól való félelem elég nyomós indok lehet a vásárláshoz.
Forrás: fortune.com/
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!