Már fejlesztik a Hyundai igazi sportmodelljeit
Hiába jutott el a Hyundai az elmúlt 25 évben az olcsó
közlekedési eszköztől a minőségi, stílusos modellekig, még mindig van olyan
terület, ahol sokat kell fejlődniük. Ez pedig a vezetési élmény és a
teljesítmény.
Az elmúlt három évben a Hyundai Namyang műszaki központjában
kiválasztott mérnökeinek egyetlen feladata, hogy valódi teljesítménnyel
vértezze fel a márka autóit. Vagyis olyan eszköztárat kell összeállítaniuk,
amelyet 2017-től a gyártó beépíthet a szériagyártású autóiba, amelyek az
eddigieknél jobban kezelhetőek lesznek. A mérnökök átfogó gondolkodásában az
autógyártás teljes spektruma megtalálható a könnyűszerkezettől a javított merevségen
át a súlypont alacsonyabbra helyezéséig. Ahogyan a fejlesztés egyre előbbre jut, annak
eredményeit különböző tanulmányautókba ültetik át, amelyek guruló laboratóriumként
szolgálnak a Hyundai mérnökei számára.
A vállalat azonban nemcsak saját namyangi mérnökeire
támaszkodik. A Hyundai már tavaly óta ismét versenyez a rali-világbajnokságban,
a Lotus mérnökei pedig segítettek az új Genesis futóművének megtervezésében, hogy
az megfeleljen nemcsak Amerikának, de az európai igényeknek is. Ezeken túlmenően
a híres-hírhedt Nürburgring mellett felépítettek egy vadonatúj európai műszaki
központot, ahol az új autókat tesztelhetik. Sőt, a koreai márka „N” logó alatt bevezetni
készül saját sportmárkáját is.
Ahhoz pedig, hogy a fentieket mind megfelelően össze tudják
hangolni, a Hyundai megszerezte magának a BMW M részlegének korábbi vezető
mérnökét, Albert Biermannt is, akinek idén április 1. óta a cég alelnökeként egyetlen
feladata, hogy a Hyundai kezelhetőségét és futását a BMW szintjére emelje. Ha pedig
ez sikerül, azzal hatalmas meglepetést okozhat versenytársainak. Ez azonban nem
fog azonnal látszani, beletelik egy kis időbe, amíg az összes új modell átalakul
majd. Hiszen a Hyundai viszonylag fiatal márka, amely első saját erőforrását
csak a kilencvenes évek elején alkotta meg.
„Folyamatosan fejlesztették autóik tartalmát, technológiáját
és formavilágát” – mondja Eric Lyman, a TrueCar elemzője. „A márka
átalakulásának következő fázisa a termék kezelhetőségének, menettulajdonságainak
és teljesítményének javítása lesz.”
Biermann érkezése a cég történetének újabb fordulópontja
lehet. A Hyundai és vele együtt a Kia hatalmasat lépett előre, amikor 2006-ban a
Hyundai csoport felvette az Audinál dolgozó német Peter Schreyert. Biermann
pedig Schreyer után a csoport második legmagasabb rangú külföldi vezetőjévé
vált.
A Hyundai 2012-ben hozta létre a Nagyteljesítményű
Járműfejlesztési Központját a Namyang fejlesztőközponton belül, amely kezdetben
az i20 WRC raliautón dolgozott, ám mára már a jövő „N” logós Hyundai termékein
dolgozik. A csapat legújabb alkotása az áprilisi Szöuli Autószalonon bemutatott
nagyteljesítményű RM15 koncepció, amely kívülről nem sokban tér el a Veloster
kupé szériaváltozatától. Belül azonban nem sok emlékeztet a sorozatgyártású
autóra, mindjárt RM vagyis Racing Midship név miatt, ami a középmotoros
felépítésre utal. A Hyundainak eddig még sosem volt sorozatgyártású középmotoros
autója, ám a mérnökök most ezzel a koncepcióval próbálgatják az egyenletes
súlyeloszlás hatásait.
„Az autó kinézetén kívül minden másban kihívásokkal néztünk
szembe” – mondja Kim Dae-seung, az RM15 könnyűszerkezetű karosszériájának
fejlesztéséért felelős mérnök a Szöuli Autószalonon. „Ezzel az autóval olyan
ötleteket valósítunk meg, amelyek később bekerülhetnek a sorozatgyártású
modellekbe is.”
Az idei autó már a második a sorban. Az RM névre hallgató
korábbi változatot a tavalyi Busan Autószalonon láthatta a nagyközönség, de
várhatóan nem az idei lesz az utolsó ilyen tanulmány, a 2016-ban érkező verzió
szinte biztosan az RM16 nevet viseli majd.
Az RM15 modellbe egy alumíniumvázon álló 2,0 literes, turbófeltöltővel
felszerelt közvetlen befecskendezéses benzinmotort építettek. A tető és a
motorháztető szénszálas anyagból készült, míg az ajtókat ultrakönnyű, nagy
szakítószilárdságú acélból építették. A motor 296 lóerős és 4,7 másodperc alatt
gyorsul 0-ról 100-ra.
Az RM projekt már a legelejétől, vagyis a nyers
alkatrészektől hatalmas kihívást jelentett a mérnökök számára, akiknek
legfontosabb célja a tömeg csökkentése és a Hyundai modellek merevségének
növelése volt. Ez viszont megnövelte az olyan különleges anyagok, mint az
alumínium vagy a szénszálas anyagok használatának arányát, amellyel az
eredetihez képest sikerült 195 kilogrammot lefaragniuk, így a Veloster RM15 saját
tömege 1 260 kilóra csökkenhetett.
Kim szerint viszont már maga az is nagy kihívást jelentette,
hogy az ilyen anyagokhoz megfelelő beszállítót találjanak Dél-Koreában, ezért a
csapatnak sokszor a semmiből kellett alkatrészeket alkotniuk. Ezeket aztán
rögzítették az alumínium vázszerkezetre, így a szénszálas burkolatú Hyundai egy
hibrid könnyűszerkezetes karosszériává (HLBS – hybrid lightweight body
structure) állt össze. Ez pedig megmutatta a koreai autógyártó egyik
Achilles-sarkát, azaz gyenge pontját. „Nemcsak autót építünk, de egy egész
ellátási rendszert” – mondja Kim.
A Hyundai másik gyenge pontjaként említik autóinak kevésbé
jó menettulajdonságait. A Hyundai mérnökei és amerikai vezetői szerint az amerikai
és európai vezetők finomabb, precízebb kormányérzetre vágynak, mint a koreai
sofőrök. Ez részben a két világ eltérő adottságaiból ered, mivel a
nagysebességű utazás sokkal gyakoribb az amerikai és európai utakon, mint a
sűrűn lakott Dél-Koreában.
A Hyundai elég jó, de nem annyira sportos és jól kezelhető,
mint a konkurensek. Ezt állítja legalábbis Karl Brauer, a Kelley Blue Book
vezető elemzője, aki szerint a Hyundai már a főbb konkurensei, így a Chevrolet,
a Subaru vagy a Toyota szintjén áll, de messze nem közelíti még meg a
legjobbnak számító Ford, Honda, vagy Mazda eredményeit. „A Hyundai legtöbb
modellje jobban megdől agresszívebb vezetési stílusban és a márka gumiválasztásánál
is inkább a tartósság és a futászaj kerül előtérbe, mint a tapadás vagy a
kezelhetőség. A kormányzási érzet is átlagos minden kategóriában, ami teljesen megfelelő,
de nem különösebben vonzó a teljesítmény szempontjából” – mondja Brauer.
Hwang Injin, a vállalat Nagyteljesítményű Járműfejlesztő
Központjának vezető kutatómérnöke és az RM15 tanulmány kezelhetőségéért felelős
mérnök szerint a Hyundai azonban figyeli ezeket a kritikákat. A legfontosabb
szempont a karosszéria merevségének növelése volt, amelynek hiányában az autó
akár el is térhet a kitűzött irányból egy erősebb kanyarban. „A merevség a
legfontosabb a nagy teljesítmény megalapozásához” – mondja Hwang.
A merevség mellett az autó súlypontja is hatással van a
kezelhetőségre, ezért a vállalat annak mértékét is igyekszik csökkenteni. Az RM15
súlypontja 48 centiméterrel van a föld felett, míg Hwang szerint a Hyundai
átlagos szériamodelljeié nagyjából 56 centiméter körül
lehetnek.
A Hyundai még mindig fontolgatja az N-szériás sportmárka
bevezetésének lehetőségét. Az „N” logót ugyan már használják a
rali-világbajnokság autóin, ám még mindig nincs pontos menetrend a kereskedelmi
bevezetésre. Ennek ellenére a mérnökök célja, hogy az RM technológiáit
körülbelül 2017-re egy szériaautóba is beépítsék. Ennél többet azonban nem
árulhattak el.
Ha viszont körbenézünk, a mérnökök néhány eredményét már a
szalonokban is viszontláthatjuk. A 2014-ben érkezett második generációs Genesis
már hatalmasat lépett előre vibráció és merevség tekintetében. Lengéscsillapító
burkolata alumíniumból készült és az elődnél 38 százalékkal több
nagyszilárdságú acéllemezeivel növelték az autó merevségét is. ebben az autóban
mutatkozott be a vadonatúj összkerékhajtási rendszer, amelyhez új multilink hátsó
felfüggesztést is terveztek.
Az elemzők arra számítanak, hogy a mérnökök munkája nagyon
gyorsan szétterjed majd a márka kínálatán. „Néhány modell a kifinomultabb
menettulajdonságaival máris jelentős előrelépést mutatott” – mondja Ed Hellwig,
az Edmunds.com főszerkesztője. „A 2015-ös Sonata a legjobb példa erre. Feszes a
rugózása, mégsem kényelmetlen. A kormányzás precíz és kiszámítható és mégsem mesterségesen
nehéz.”
Park Joonwoo, a Nagyteljesítményű Járműfejlesztő Központ
márkastratégiáért felelős igazgatója szerint ez egy jel a jövőre nézve. „Mostantól
folyamatosan fogjuk a nagyteljesítményű autóink történetét kommunikálni.”
Forrás: autonews.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!