Fedezd fel a különbségeket!
Mostanában a fiam egyik kedvenc játéka a gyereklapokban található készségfejlesztő játékok közül az, amelyikben két szinte azonos kép alapján kell megtalálni a 8-10 különbséget. Hatalmas lelkesedéssel veti bele magát és addig nem is nyugszik, amíg meg nem találja a legapróbb eltéréseket.
Nemrég nekem is akadt egy hasonló játékom. Egy kisebb probléma miatt a szegedi Hyundai Hovány márkaszervizébe kellett vinnem az autómat, és amíg az autó a szervizben volt, én körbenéztem az autókat.
A használtautók sorában azonban megdöbbentő kép fogadott: két, szinte a megszólalásig hasonlító, indigókék színű Hyundai i30 Classic típusú autóval álltam szemben. Avatatlan szem talán nem is venné észre a két autó közötti különbségeket, legfeljebb a forgalomba helyezési adatok, illetve a gyári azonosítók (alvázszám, motorszám) különbségeit fedeznék fel. Pedig a két autó között nemcsak ezek az apró különbségek vannak…
Hiába a teljesen azonos kinézet, forma, ezt a két autót bizony egy világ választja el egymástól! Kezdjük a legfontosabb különbséggel. Az egyik autó ugyanis még a Hyundai dél-koreai, Ulsanban található összeszerelő üzemében készült, és több hetes hajóút után érte el Koper kikötőjét, ahonnan kamionnal hozták fel Magyarországra. A másik autónak sokkal könnyebb dolga volt, hiszen a Hyundai legújabb, 2008. végén felavatott csehországi gyárában „született”, onnan pedig pár napon belül már hazánkba is ért. Az i30 típusok származási helyéről legkönnyebben az autó alvázszáma alapján lehet meggyőződni, míg ugyanis a Dél-Koreában gyártott modellek alvázszáma (nemcsak i30 esetén) KM betűkombinációval indul, addig a csehországi üzemben elkészült autók TM kezdetű betűkombinációt kapnak.
Persze, nemcsak ez a különbség a két autó között, a szakavatott szem már külső ránézésre megmondja, hol is készült az adott autó. Erről ugyanis számos apró jel árulkodik. Nézzük, melyek ezek:
Külső
A két autó külsőleg is jelentősen eltér egymástól. Ezen különbségek elsősorban az autó elején és oldalán találhatóak. A hátsó nézetük teljesen megegyezik.
1, Fényszóró
A két képet egymás alá rakva azonnal feltűnik, hogy a fényszórók betétei nem egyformák. A koreai kivitel fényszórója ezüstös színű betétet visel, míg a cseh gyártmány fekete fényszóróbetétet kapott.
2, Dísztárcsa
Oldalról vizsgálva a két autót, apró különbség tűnik fel a gyári dísztárcsák mintázatában. Amíg ugyanis a Dél-Koreában készült jármű dísztárcsája sűrűbb küllőkkel rendelkezik, addig a cseh kivitel egy kicsit ritkább küllőket hord a dísztárcsáján.
3, Ablaktörlők
Apróságnak tűnik, mégis a gyári felszereltségben nagy különbséget jelent. A koreai autó aeroblade típusú, modernebb ablaktörlőgumiját a cseh gyártás során, valószínűleg költségcsökkentés miatt hagyományos ablaktörlőlapátra cserélték.
4, Antenna
Az autó hátuljához közeledve a különbségeket vizsgáló szem a gyári rádióantennára téved. Itt is található különbség. A korábbi, dél-koreai gyártmány egy viszonylag vastag, erős antennapálcát visel, míg a Nosovicében előállított példányra egy hosszabb, vékonyabb, hajlékony pálcát szereltek fel. (Emlékeim szerint a Koreából érkezett példányokon is volt olyan, amelyiken vékonyabb pálca volt felszerelve, de a cseh kiviteleken kivétel nélkül vékony pálcákat láttam eddig.)
Beltér
Amikor az európai piacra szánt i30 modell gyártását Nosovicében is megkezdték (Dél-Koreában továbbra is gyártják a modellt) az autó belterében is történtek változtatások. Ezek egy részére valószínűleg azért került sor, mert az i30 „testvére”, a KIA Ceed modell beszállítói kapták meg az i30 elemeinek előállítását is, így a két modell belterében azonos helyre kerültek bizonyos elemek, illetve mások eltűntek. Miről is beszélek?
5, USB, iPod, AUX csatlakozó
A koreai modell médiacsatlakozói a két ülés között – felszereltségtől függően akár a könyöktámaszban – kaptak helyet. Ezt azonban nem vették át a csehek, így az újabb modelleken ez a csatlakozó – a KIA Ceed-hez hasonlóan – a középkonzol aljára, jobban hozzáférhető helyre került.
6, Tároló rekesz a középkonzol tetején
Az i30 egyik remek tulajdonsága a tárolóhelyekben, pohártartókban bővelkedő kialakítása. A koreai kivitel praktikumát tovább növelte egy, a rádiókonzol feletti csukható tároló rekesz, amely remekül kiegészíti a klímaszabályzó alatti rekeszt. Ez azonban a cseh gyártású járműveken már nem elérhető, helyén csak egy élekkel körberajzolt dudor található.
7, Üléskárpit mintázata
Apró eltérés mutatkozik a két vizsgált autó üléskárpitjában is, a minta az egyiknél kissé elnagyoltabb, mint a másiknál. (Erről sajnos nem sikerült jó minőségű fotót készítenem)
Ha már az i30 különböző „alfajai” között keressük a különbségeket, mindenképpen meg kell említenünk az i30 modellfrissített változatát is. A 2010-ben bemutatott i30u már magán viseli a Hyundai új, folyékony szobrászat névre keresztelt dizájnelemeit. Elől megjelent a hatszögletű hűtőmaszk átformált ködfényszórókkal és hűtőráccsal, amelyben az ezüstcsík nem felül, hanem a nyílás közepén fut.
Oldalnézetből rögtön feltűnik, hogy az i30u modellhez alapáron jár a küszöbtoldat, amire valószínűleg azért volt szükség, mert az első lökhárító mélyebbre húzódott.
Hátul az átszabott lökhárító tűnik fel.
A beltérben is minimálisnak nevezhetőek a változások, átszabták például a kormányon lévő távvezérlő kapcsolók grafikáját, illetve a műszeregységbe bekerült a váltásesedékesség-jelző. Számos egyéb kényelmi és biztonsági funkcióval is gyarapodott az autó, pl. coming home funkcióval látták el a fényszórókat, megjelent a vészfékasszisztens, stb.
Az i30 modellel kapcsolatos érdekesség még, hogy a Dél-Koreában gyártott kivitel csupán egy nagyon enyhe modellfrissítésen esett át. Külsőleg az egyetlen eltérés az első fényszórópár ezüstbetétének feketére cserélése, míg belülről az európai kivitelétől eltérő műszeregység az újdonság.
Összegezve: aprók az eltérések a két bemutatott autó között, mégis aki tud ezekről, rögtön felismeri ezeket és ez alapján fel tudja mérni az autó eredetét is.
Kihagytam valamit? Ha így volna, nyugodtan szóljatok.