A Hyundai kiállta az idők próbáját
1991. ősze, Németország. Az IAA autószalonon egy ismeretlen
koreai márka modelljei is kiállításra kerültek. A Hyundai akkori vezetője azt
nyilatkozta az újságírók kérdéseire, hogy „autóink németországi bemutatása
óriási kihívást jelent”.
Az 1991. évi Frankfurti Autókiállításon Se-yung Chung azt is
hozzátette: „Ha ezen a piacon sikeresek tudunk lenni, akkor sikeresek lehetünk
bárhol a világon.” Úgy tűnik, a Hyundai márka kiállta az idők próbáját, sőt még
a most gyengélkedő autóipari helyzetben is erős tudott maradni. Miközben az Opel
az életben maradásért küzd, a Peugeot pedig gyárbezárásokra kényszerül, a
koreaiak lendülete töretlen.
„Nagyon jól megy a Hyundainak világszerte, különösen
Németországban.” – mondja Markus Schrick, a Hyundai Motor Deutchland GmbH
vezetője. Az 52 éves úr korábban a Ford, Audi és Toyota kötelékében dolgozott
korábban, mielőtt idén márciusban átvette a korábbi ügyvezetőtől a Hyundai
irányítását. Miközben a németországi járműeladások január és október között 1,6
százalékkal 2,6 millió darabra zsugorodott, ugyanezen időszak alatt a Hyundai majdnem
15 százalékkal több, 84 ezer autót helyezett forgalomba, amellyel a koreai
márka immár a piac 3,2 százalékát tudhatja magáénak.
Schrick szerint a koreai márka sikerének titka az elmúlt néhány
évben bevezetett európai tervezésű modellekben rejlik. Ezek közül kiemelkedik
az ix35, amelynek eladásai az év első 10 hónapjában 50 százalékkal emelkedtek,
így a Hyundai ranglistán második helyre került a márciusban bevezetett és azóta
16 ezer példányban elkelt második generációs i30 mögött. Schrick szerint idén a
márka eladásai meghaladhatják a 95 ezres darabszámot, amely több, mint amit előzőleg
idénre terveztek. 2011-ben 86700 új Hyundai kelt el Németországban, míg idénre
90 ezer autó eladását tervezték.
Az elkövetkező évben azonban megpróbálják lassítani ezt a
tempót. „A 2011-es és 2012-es értékesítési robbanás után figyelmünket
elsősorban arra fordítjuk, hogy meghatározott modelljeinket megszilárdítsuk a
piacon.” – jelentette ki Schrick. A piac rendkívüli nehézségek elé néz és pont
ezért csak egy „enyhe növekedés” várható.
Jövő ősszel új központba, Offenbachba költözik a
németországi központ, ahol eddig több, mint 100 alkalmazottal az Európa központ
működött. A költözést a Hyundai anyacége döntötte el, amely az év elején
átvette a korábbi importőrtől, az Emil Frey csoporttól a behozatal jogát, így
most a koreai cég teljes körűen végzi az importtevékenységet.
A jelenlegi bázison 180 alkalmazott dolgozik, Schrick
szerint 60-70 százalékuk a cég alkalmazásában marad a költözést követően is. „Nemrég
tettünk egy rendkívül vonzó ajánlatot a dolgozóinknak azért, hogy velünk együtt
költözzenek Offenbachba.” – mondja az ügyvezető. Az alkalmazottaknak év végéig
el kell dönteniük, jönnek vagy maradnak. A döntést elősegítendő, a cég pénzügyi
segítséget nyújt a költözéshez, valamint 9 százalék fizetésemelést is kapnak az
Offenbachba költöző munkatársak, mivel Frankfurt térségében magasabbak a
lakásbérleti költségek. Azok, akik úgy döntenek, nem költöznek, megfelelő
mértékű végkielégítésre számíthatnak.
„Az importőri tevékenység átvétele szorosabbá teszi a
kapcsolatot a konszernnel, amelynek következtében nagyobb hatást gyakorolhatunk
a piacra.” – mondja Schrick. „Az információáramlás gyorsabbá válik, így
könnyebben tudunk reagálni a piaci változásokra, pl. termék-, vagy
marketingkampányok esetében, amelyeket a gyártó támogatni fog. A nagyobb
beruházásokról is sokkal könnyebben születhet döntés.” – magyarázza az
ügyvezető. „Németország Európa legnagyobb piaca a Hyundai számára. Mind az
Európa-központban, mind a koreai központban keresik a kapcsolatot velünk és meghallgatják
a véleményünket.”
Amikor a Hyundai 1991-ben megjelent a német piacon,
távol-keleti különlegesség volt, amely olcsó árával tudott hódítani. „Mára a
Hyundai túlnőtt a másodosztályon és immár dinamikusan fejlődő, komoly
világjátékossá vált, olyan versenytársakkal, mint a VW, Opel vagy Ford.” Tavaly
a rendkívül jövedelmező Hyundai Motor Company 12 százalékos bővüléssel
négymillió autót értékesített világszerte, így a bevétel 16 százalékkal 52,5
milliárd euróra, míg a tiszta nyereség 35 százalékkal 5,5 milliárd euróra
emelkedett. A Kia testvérrel együtt így összesen 6,6 millió autót adtak el,
amellyel immár az ötödik legnagyobb autógyártóvá vált a konszern. Idén a Hyundai-Kia
várhatóan több, mint 7 millió autót fognak értékesíteni világszerte.
A CAR kutatóintézet és a Duisburg-Essen Egyetem egybehangzó
elemzése szerint a koreai cégcsoport az évtized végére akár a világ legnagyobb
autómárkájává nőheti ki magát. „A Hyundai-Kia cégcsoportnak még kell pár év,
hiszen még messze van a csúcs.” – mondja Ferdinand Dudenhöffer. „Ám 2020-ra már
felérhetnek a VW és a Toyota szintjére, így a verseny továbbra is szoros
lesz.”
Forrás: stuttgarter-zeitung.de