Formatervezésben is világelsőségre tör a Hyundai - 2. rész
A Hyundai csoport nemrég a német származású Peter Schreyert
nevezte ki a Hyundai és Kia márkák vezető formatervezőjének, vagyis a
dél-koreai autóóriás immár a autói formavilágával is vezető szerepre törekszik.
A Hyundai Motor jelenlegi főtervezője Oh Suk Geun, a
vállalat ügyvezető alelnöke, aki Schreyer legfontosabb beosztottjává vált. A Hyundai Motor saját amerikai sikerei 2009. óta olyan átdolgozott
modelleken alapszik, mint a Sonata, a Tucson és a márka folyékony szobrászat
formanyelvének kicsúcsosodásaként számon tartott Elantra. Ed Kim, az AutoPacific
elemzője szerint ezek a modellek sikeresek, ám tovább kell lépni. „A folyékony
formanyelv 2009. és 2010-ben volt igazán ütős.” – mondja Kim, aki korábban a
Hyundai terméktervezési osztályán dolgozott.
Kim szerint a Hyundai Sonata a Toyota Camryval és a Honda
Accorddal összehasonlítva sokkal markánsabb megjelenésű. „Ám mára az
élvonalbeli forma vonzóvá és modenrné szelídült.” – mondja.
Schreyer első lépésként áttekinti a Hyundai jövőbeli
modelljeinek terveit. „Meg kell néznem, mi várható, mi van előkészületben ahhoz,
hogy megtudjam, hol tartunk most” – mondja a Frankfurtban tartózkodó Schreyer. „Fel
kell állítanom a Hyundai fontossági sorrendjét, de nem szeretném a Kiát sem
magára hagyni, továbbra is szeretném előtérben tartani a márkát.”
A Kia a Detroiti Autókiállításon mutatta be Amerikának a Cadenza
limuzint, amely az év második negyedévétől kapható az USÁ-ban. A Hyundai a
HCD-14 Genesis Concept tanulmányautót állította ki ugyanott, amely a márka
jövőbeli formai irányzatát hivatott bemutatni.
Noble elmondta, amikor Schreyer a Kiához szerződött, a márka
modelljeinek formatervét nem tartották iránymutatónak. „A semmiből indított” –
mondja Noble. ”Olyan vállalat volt, amelynek nem volt formavilága, nem voltak formatervező
irodái és természetesen nem vonzotta a tehetséges formatervezőket sem.”
A Kiát manapság azonban az iparág legdinamikusabb formaterveiről
ismerjük Noble szerint, aki a pasadenai Art Centerben, az autós formatervezés
egyik elismert iskolájában tanít.
A Hyundai sokkal érettebb és kidolgozottabb, míg a Kia
fiatalosabb és agresszívebb Schreyer szerint, aki a németországi Bad
Reichenhallban született, tanult a londoni Royal College of Artban, mielőtt
1980-tól az Audihoz szerződött. Manapság Schreyer vastag, fekete keretes
szemüvegében fekete öltönyben, csíkos zokniban és fekete csizmában szokott
megjelenni az autókiállításokon.
„Mindkét márka rendelkezik saját erős iránnyal” – mondja. „Úgy
gondolom, a Kia sokkal építményszerűbb, míg a Hyundai inkább egy pazar szoborhoz
hasonlít.”
Amíg a Hyundai folyékony szobrászat formanyelvét jól fogadta
az amerikai és európai közönség, addig erre Dél-Koreában kevésbé voltak
fogékonyak. „Néhányan kedvelik, mások kevésbé.” – mondja Lee Sang Hyun, a
szöuli NH Investment & Securities elemzője. „Schreyertől a Hyundai
formanyelvének továbbfejlesztését, a márka arculatának további fejlődését és a
Hyundai és Kia márkák egyéniségének megteremtését várják el.” – teszi hozzá
Lee.
Jim Trainor, a Hyundai Motor America szóvivője elmondta, az Elantra
és Sonata modellek esetében megjelenő folyékony formanyelv a Hyundai
kaliforniai és koreai tervezőközpontjainak közös fejlesztése.
Schreyer célja, hogy továbbiakban is elkülönítetten kezelje
a két márka stílusát és ösztönözze a Hyundai és Kia Németországban,
Kaliforniában és Dél-Koreában található stúdiói közötti belső rivalizálást. „A
Kiánál mindig volt egy szép, egészséges versengés a formatervező stúdiók között
és remélem, ez a Hyundainál is így lesz.” – mondja Schreyer. „Szeretném, ha a
Hyundai és Kia dizájnstúdiók egymást felülmúlva versengenének egymással. Ez
mindkettőjük javára válna.”
Schreyer hozzátette, még nem volt rá ideje, hogy egy konkrét
stílust meghatározzon a Hyundai számára. „Ez olyan dolog, amelyen sokat kell
dolgoznunk a csapattal közösen.” – mondja Schreyer. „A Hyundai az anyavállalat,
amely olyan, mint a Mercedes Németországban. Érettebb, klasszikus, sokkal magasabb
minőségi szintű, míg a Kia talán fiatalabb, frissebb, avantgárd stílusú.”
Noble szerint jelenleg Schreyer az egyik legbefolyásosabb
tervező az iparágban. „Ma ő van a csúcson.” – mondja. „Az évek során felmerült
nagy kihívásokat sikeresen kezelte, itt van hát az újabb kihívás. Ha ezen is
túljut és a Hyundait hasonlóan sikeres útra teszi, mint a Kiát,, akkor akár
minden idők legnagyobb formatervezőjévé is válhat.”
Forrás: bloomberg.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!