Formatervezésben is világelsőségre tör a Hyundai - 2. rész



A Hyundai csoport nemrég a német származású Peter Schreyert nevezte ki a Hyundai és Kia márkák vezető formatervezőjének, vagyis a dél-koreai autóóriás immár a autói formavilágával is vezető szerepre törekszik. 

A Hyundai Motor jelenlegi főtervezője Oh Suk Geun, a vállalat ügyvezető alelnöke, aki Schreyer legfontosabb beosztottjává vált. A Hyundai Motor saját amerikai sikerei 2009. óta olyan átdolgozott modelleken alapszik, mint a Sonata, a Tucson és a márka folyékony szobrászat formanyelvének kicsúcsosodásaként számon tartott Elantra. Ed Kim, az AutoPacific elemzője szerint ezek a modellek sikeresek, ám tovább kell lépni. „A folyékony formanyelv 2009. és 2010-ben volt igazán ütős.” – mondja Kim, aki korábban a Hyundai terméktervezési osztályán dolgozott.

Kim szerint a Hyundai Sonata a Toyota Camryval és a Honda Accorddal összehasonlítva sokkal markánsabb megjelenésű. „Ám mára az élvonalbeli forma vonzóvá és modenrné szelídült.” – mondja.  

Schreyer első lépésként áttekinti a Hyundai jövőbeli modelljeinek terveit. „Meg kell néznem, mi várható, mi van előkészületben ahhoz, hogy megtudjam, hol tartunk most” – mondja a Frankfurtban tartózkodó Schreyer. „Fel kell állítanom a Hyundai fontossági sorrendjét, de nem szeretném a Kiát sem magára hagyni, továbbra is szeretném előtérben tartani a márkát.”


A Kia a Detroiti Autókiállításon mutatta be Amerikának a Cadenza limuzint, amely az év második negyedévétől kapható az USÁ-ban. A Hyundai a HCD-14 Genesis Concept tanulmányautót állította ki ugyanott, amely a márka jövőbeli formai irányzatát hivatott bemutatni.  

Noble elmondta, amikor Schreyer a Kiához szerződött, a márka modelljeinek formatervét nem tartották iránymutatónak. „A semmiből indított” – mondja Noble. ”Olyan vállalat volt, amelynek nem volt formavilága, nem voltak formatervező irodái és természetesen nem vonzotta a tehetséges formatervezőket sem.”  

A Kiát manapság azonban az iparág legdinamikusabb formaterveiről ismerjük Noble szerint, aki a pasadenai Art Centerben, az autós formatervezés egyik elismert iskolájában tanít.  


A Hyundai sokkal érettebb és kidolgozottabb, míg a Kia fiatalosabb és agresszívebb Schreyer szerint, aki a németországi Bad Reichenhallban született, tanult a londoni Royal College of Artban, mielőtt 1980-tól az Audihoz szerződött. Manapság Schreyer vastag, fekete keretes szemüvegében fekete öltönyben, csíkos zokniban és fekete csizmában szokott megjelenni az autókiállításokon.  

„Mindkét márka rendelkezik saját erős iránnyal” – mondja. „Úgy gondolom, a Kia sokkal építményszerűbb, míg a Hyundai inkább egy pazar szoborhoz hasonlít.”

Amíg a Hyundai folyékony szobrászat formanyelvét jól fogadta az amerikai és európai közönség, addig erre Dél-Koreában kevésbé voltak fogékonyak. „Néhányan kedvelik, mások kevésbé.” – mondja Lee Sang Hyun, a szöuli NH Investment & Securities elemzője. „Schreyertől a Hyundai formanyelvének továbbfejlesztését, a márka arculatának további fejlődését és a Hyundai és Kia márkák egyéniségének megteremtését várják el.” – teszi hozzá Lee.


Jim Trainor, a Hyundai Motor America szóvivője elmondta, az Elantra és Sonata modellek esetében megjelenő folyékony formanyelv a Hyundai kaliforniai és koreai tervezőközpontjainak közös fejlesztése.

Schreyer célja, hogy továbbiakban is elkülönítetten kezelje a két márka stílusát és ösztönözze a Hyundai és Kia Németországban, Kaliforniában és Dél-Koreában található stúdiói közötti belső rivalizálást. „A Kiánál mindig volt egy szép, egészséges versengés a formatervező stúdiók között és remélem, ez a Hyundainál is így lesz.” – mondja Schreyer. „Szeretném, ha a Hyundai és Kia dizájnstúdiók egymást felülmúlva versengenének egymással. Ez mindkettőjük javára válna.”   


Schreyer hozzátette, még nem volt rá ideje, hogy egy konkrét stílust meghatározzon a Hyundai számára. „Ez olyan dolog, amelyen sokat kell dolgoznunk a csapattal közösen.” – mondja Schreyer. „A Hyundai az anyavállalat, amely olyan, mint a Mercedes Németországban. Érettebb, klasszikus, sokkal magasabb minőségi szintű, míg a Kia talán fiatalabb, frissebb, avantgárd stílusú.”

Noble szerint jelenleg Schreyer az egyik legbefolyásosabb tervező az iparágban. „Ma ő van a csúcson.” – mondja. „Az évek során felmerült nagy kihívásokat sikeresen kezelte, itt van hát az újabb kihívás. Ha ezen is túljut és a Hyundait hasonlóan sikeres útra teszi, mint a Kiát,, akkor akár minden idők legnagyobb formatervezőjévé is válhat.”   

Forrás: bloomberg.com

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését