Így készül a Hyundai Solaris Szentpéterváron
Az orosz Kolesa.ru autós portál nemrég meglátogatta a
Hyundai szentpétervári üzemét, ahol bepillantást kapott a koreai márka orosz
autógyárának mindennapjaiba.
A Hyundai Motor Manufacturing Russia Oroszország egyik
legnagyobb összeszerelő üzeme és az első teljes gyártási ciklusú üzem az
országban. Jelenleg két márka két modelljét szerelik össze itt – a Kia Rio és a
hyundai Solaris négy- és ötajtós változatai gördülnek le a futószalagról. A gyár
teljes éves kapacitása 200 ezer darab. De mi van ezek mögött a száraz adatok
mögött?
Először és mindenek előtt egy csapat. A zöldmezős
beruházásként, a Hyundai által épített gyárban több, mint kétezren dolgoznak
jelenleg. A többség Szentpétervár és Leningrád régiójából jár be a három
műszakos munkarendben működő üzembe. 2012. áprilisában a gyár elérte maximális
kapacitását és azóta is a nap 24 órájában működik.
A dolgozók nyolcórás munkarendben dolgoznak, a minimum havi
keresetük 36 ezer rubel, amelyhez teljes szociális ellátás is tartozik. A legfontosabb
pedig: a Hyundai örömmel fogad fiatal munkavállalókat: az összeszerelő üzemben
a munkások átlag életkora 26-28 év.
Persze, a napi, havi, éves monoton munka igen nehéz és lehangoló
lehet, ezért nagy türelmet és bizonyos temperamentumot igényel, amelyet
néhányan nem is bírnak sokáig. Mégis van elég munkaerő, hiszen jól fizető,
kiszámítható álláshoz jutnak, amely a mostani kiszámíthatatlan életben komoly
előnyt nyújthat.
A Hyundai üzeme két egységében azonban ilyen problémák nem
merülnek fel – a préselő üzemben és a festőüzemben, ugyanis ezekben teljesen
automatikusan működő robotok működnek, ember csupán a gépek beindításához és
leállításához szükséges. Az így előállított, festett Solaris karosszériaelemek
minősége nem függ az emberi tényezőktől. A látvány, amellyel a nyers
acéllemezekből ezek a robotok karosszéria paneleket hoznak létre, majd ezeket
automatikusan egymásra helyezik és továbbítják, nagyon emlékeztet a Terminátor
filmekben tapasztalható élményekhez.
Mellesleg, a robotok szintén Hyundai gyártmányúak, ahogyan
az üzem területén közlekedő kiskocsik és teherjárművek is, amelyek
alkatrészeket és kiegészítőket szállítanak a rendeltetési helyükre. A koreai
konszern valójában összesen hétféle tevékenységet végez, amelyek között nemcsak
autók és erőforrások előállítása, de ipari gépek, elektronikus rendszerek, sőt
hajók építése is megtalálható.
A logisztikai költségek csökkentése miatt a termelőüzem
mellett kaptak helyet az alkatrészeket és kiegészítőket előállító üzemek. Ezek
közül a legnagyobb a szintén a Hyundai érdekkörébe tartozó Mobis vállalat,
amely többek között lökhárítókat, teljes első paneleket készít a Hyundai
Solaris modellhez.
Az összeszerelés utolsó fázisaként minden autót
minőség-ellenőrzésre küldenek, amelynek része az esetleges tömítetlenségeket
feltáró esőfürdő is. A minőség egyébként különösen fontos a vállalat számára,
hiszen az újságírók részére megtartott egy napos gyárlátogatáson ez a szó
hangzott el leggyakrabban a vendéglátók szájából. Az itt gyártott modellek
eladási rekordjai igazolják a gyáriak minőségbe, megbízhatóságba vetett hitének
értelmét.
A gyárlátogatók csapatához csatlakozott a Hyundai Motor Manufacturing
Russia vezetője, Kim-chi Peng is, aki emelt fővel lehet büszke az általa
vezetett üzemre.