Formatervezésben is világelsőségre tör a Hyundai - 1. rész
A Hyundai csoport nemrég a német származású Peter Schreyert
nevezte ki a Hyundai és Kia márkák vezető formatervezőjének, vagyis a
dél-koreai autóóriás immár a autói formavilágával is vezető szerepre törekszik.
Az 1990-es években a Volkswagen AG új Beetle és Audi TT
modellek kialakításáért felelős sztárdizájner, az 59 éves Schreyert első nem
koreai vezetőként előbb a Kia három elnökének egyikévé, majd a Hyundai csoport
fő tervezőjévé választották. a vállalat alapítóinak leszármazottai, a Hyundai
csoportot vezető Mong-koo Chung elnök és fia, Eui-sun Chung Schreyer szerint
támogatják az agresszív formaterveket.
„Tényleg azon dolgoznak, hogy a Hyundai márkáinak
megkülönböztető karaktert adjanak.” – mondta Schreyer egy interjúban.
„Nagyszerű jelzés, mennyi figyelmet fordítanak a formatervre, amely szerintem
felér egy állásfoglalással is.” – tette hozzá.
Schreyer 2006-os érkezése óta a Kia márka szárnyal az
Egyesült Államokban olyan modelleknek köszönhetően, mint a dobozforma Soul,
illetve a középkategóriás Potima. A Kia Sorento mellett ezeket a modelleket is
Schreyer kezei alatt dolgozták ki, amelyeknek köszönhetően a Kia 2008. és 2012.
között a duplájára, 557 599 autóra tornászta fel eladásait az Államokban.
„A Kia nem lett volna képes ennyire megnövelnie profitját a
kétezres évek közepén Schreyer nélkül.” – mondta Lee Hyung Sil, egy szöuli
elemzőcég munkatársa. „Korszakalkotó, hogy egy külföldi elnökké és
részlegvezetővé váljon a Hyundainál.” – teszi hozzá.
„Schreyer már bebizonyította, hogy a ő a lehető legjobb
személy ebben a pozícióban.” – mondta Eric Noble, a kaliforniai Car Lab iparági
tanácsadó cég vezetője. Szerinte a Kia „állandó és sikeres fejlődésen” ment
keresztül Schreyer érkezése óta.
„Mielőtt a Kiához szerződött, Schreyer már jó hírnevet
szerzett magának, ezenkívül a koreai vezetés rossz hírnevet szerzett magának a nem
koreai munkatársak felvételével kapcsolatban. Nem hiszem, hogy bárki gondolta
volna, hogy ilyen sikeres lesz.” – mondta Noble.
A Hyundai Motor az elmúlt évtizedben azon dolgozott, hogy
autóinak minősége és értéke egyenértékűvé váljon a japán versenytársakkal, a Toyota
és a Honda termékeivel. Ezen felül a tartósságot is jelentősen javították,
valamint a figyelemreméltó formatervek végleg elfeledtették az olcsó autógyártó
korábbi képzetét.
„Mielőtt Schreyer a Kiához került, a formaterv sokadrangú
kérdés volt a vállalatnál, jóval az értékesítési és termelési osztály mögött.” –
mondja Lee. „Schreyer alatt a formaterv vált a legfontosabb tényezővé.”
Kia elnökként Schreyer továbbra is rajta kívánja tartani
figyelmét a márka jövőbeli termékein. Az autógyártó másik két elnöke az
amerikai értékesítési és termelési részleg vezetője, Ahn Byung Mo és Lee Sam
Ung, a Kia koreai üzletágának vezetője.
Chung elnök magasztos célokat állított két autómárkája elé
azzal, hogy a nagy német prémiumgyártók, a BMW és a Mercedes-Benz riválisaivá
váljanak. „Ebben az évben tovább javítjuk minőségünket és versenyképességünket,
hogy megküzdhessünk az előttünk álló kihívásokkal.” – mondta Chung még az év
elején a Hyundai alkalmazottak részére rendezett újévi köszöntőjében.
Akio Toyoda, a Toyota elnökeként hasonló módszerrel vezette
cégét, amelynek eredményeként a japán márka 2012-ben megelőzte a General
Motorsot, köszönhetően a fiatalabb és újabb vásárlóréteget célzó, új
formatervezési irányzatnak megfelelő modelleknek.
Miközben a Kia 15 százalékot javított, a Hyundai – 1998. óte
először veszítve piaci részesedéséből – eközben „csupán” 8,9 százalékos piaci
bővülést produkált tavaly az Egyesült Államok piacán akkor, amikor az iparági
átlag 15 százalék körül mozgott. Összeghasonlításképpen a Toyota 27, míg a Honda
24 százalékos növekedést ért el új modellek bevezetésével és az észak-amerikai
gyártóüzemek termelésének növelésével azután, hogy a 2011-es természeti
katasztrófa jócskán megtépázta a teljesítményüket.
Jim Hall, egy birminghami elemző szerint Schreyer új
feladata az, hogy megmutassa a befektetőknek, az eddig tipikusan
Korea-orientált Hyundai immár nemzetközivé érett. „Ez egy olyan globalizációs
szint, amely eddig nem létezett a vállalatnál.” – mondja Hall. „Ez az, amit a
pénzügyi szektor elvár tőle.”
Forrás: bloomberg.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!