Így készülnek az új Hyundai modellek Indiában
A Hyundai Motor betekintést engedett indiai üzemének
működésébe, amely az egyik legnagyobb ilyen jellegű létesítmény az országban.
A Hyundai Motor India első és egyetlen indiai gyára az
ország délkeleti részén, Chennai városában található, ahol a 2,7 milliárd
dolláros beruházással létrejött üzemekben összesen tíz modell csaknem ezerféle
változatát gyártja az itt dolgozó 9 500 fős személyzet. Innen évente több
mint 630 ezer új autó gördül ki, amelyek egy része a hazai piacra kerül, másik
részét a világ 120 országába exportálják.
Ahogyan a világ más autógyáraiban, a termelés folyamata
különböző szakaszokból tevődik össze: préselés, hegesztés, összeszerelés, stb.
A Hyundai indiai üzemének területén két teljesen különálló gyáregység található,
amelyek teljes kapacitása évi 680 ezer darab. A 330 ezres kapacitású egyes
számú gyárban készül a Santro, az i20, az exportra még mindig gyártott Accent
és a CKD eljárásban, azaz a külföldön legyártott elemekből helyben összeszerelt
modellek, így a Sonata és a Santa Fe, míg a 350 ezer darabos kapacitású kettes gyárban
a nagyobb mennyiségben értékesített i10, Grand i10, az Xcent és a Verna
modellek készülnek.
Összesen 119 koreai és indiai vállalat szállítja az autógyártáshoz
szükséges alkatrészek és részegységek 66 százalékát a Hyundai indiai gyárához,
míg a fennmaradó 34 százalék közvetlenül a Hyundai Motor Company koreai üzemeiből
származik. A 42 koreai beszállító vállalat olyan egységeket szállít, mint
motoralkatrészek, fényszórók, ülések, karosszériaelemek és légkondicionáló, míg
a fennmaradó 77 indiai vállalkozás gyártja többek között a kipufogókat, acélkerekeket,
akkumulátorokat, gázpedálokat és generátorokat.
Az összesen 535 hektáros területen a két gyár mellett olyan kiszolgáló
létesítmények is megtalálhatóak, mint a szennyvíztisztító telep, az esővizeket
felfogó négy természetes tó, egy-egy készletraktár és tesztpálya. A szennyvíztisztító
telep a gyárakban felhasznált összes vizet, míg a festési eljárás melléktermékeként
keletkezett iszap helyi cementgyártókhoz kerül. A létesítmény körül 56
hektárnyi zöld területet alakítottak ki, ahol a pázsit és a virágzó bokrok
mellett csaknem 20 700 fa és 35 ezer facsemete található. A vállalat
környezetvédelmi szándékát jól jelzi, hogy még a csomagolóanyagok gyártásakor
kimaradt faanyagot is újrahasznosítják, amelyből belső használatra, valamint
helyi iskolák számára adományozott bútorokat, iskolapadokat gyártanak.
Mindkét gyárban van egy-egy karosszéria-, festő-, és összeszerelő
üzem. A festőüzem igen érzékeny terület, ahol egyetlen porszem is hatalmas
problémákat tud okozni, így a nemrég az indiai újságírók számára rendezett gyárlátogatás
a kettes gyáregység karosszéria- és összeszerelő üzemére korlátozódott.
Az itt készülő Hyundai Xcent modell előállításához például a
vállalat modulalapú összeszerelési rendszere szolgáltatja az olyan egységeket,
mint az üzemanyag és fékcsöveket, komplett műszerfalat, hátsó lökhárítót,
motorokat és sebességváltókat, első felfüggesztést, kipufogót, hátsó futóművet,
első lökhárító-hűtőrács-fényszóró modult, üzemanyagtankot, befecskendezőrendszert
és az ablaktörlő modult is.
Előbb azonban a frissen kicsomagolt acéllemezt megfelelő
méretűre és alakúra vágják, amelyeket aztán hatalmas présgépek alakítanak formára.
Ezek az elemek aztán a hegesztőüzembe kerülnek, ahol kialakítják az autó
karosszériáját. A kettes gyár automatizált hegesztési eljárást alkalmaz, ahol
robotok végzik a több mint ötezer hegesztési művelet jelentős részét, emberek
csak azokon a részeken dolgoznak, amelyeket a robotok nem érnek el.
Miután elkészült a karosszéria és ellenőrizték, a
fényezőüzembe küldik azokat, ahonnan egy zárt folyosón keresztül érkeznek a
végszereldébe, ahová már ajtók nélkül kerülnek, hiszen azokat egy külön
szalagon szerelik fel a szükséges alkatrészekkel. A nyílászáróiktól
megszabadított karosszéria ekkor megkezdi útját a végső összeszerelés felé,
ahol a munkások különböző fázisokban biztonsági övekkel, hátsó lámpatestekkel,
kábelkötegekkel, műszerfallal, belső panelekkel, csomagtér-nyitóval, stb.
Mindezek után az autók egy felső szállítószalagra kerülnek, ahol
bekerülnek a futóművek alkatrészei, majd ismét lejjebb eresztik, hogy
megtörténjen a „házasság”. Így nevezik ugyanis azt, amikor futóművet
összeépítik a hajtáslánccal, amely készre szerelve érkezik a Hyundai üzemébe a
beszállítóktól. A „házasság” éppen ezért nagyon fontos mozzanat, hiszen amíg az
egyik szalagon megérkezik az alvázzal kiegészült karosszéria, másik szalagon
közeledő hozza az erőforrást. A munkásoknak csupán annyi a dolguk, hogy egy
előre meghatározott helyzetben néhány csavarral rögzítsék a motort, majd
továbbküldjék a következő fázishoz.
A gyártás vége felé közeledve kerülnek az autóba az ülések, a
fényszórók és a kerekek. Ezen folyamatok mindegyike után egy személy ellenőrzi
az elvégzett munka minőségét. A szerelőszalag mellett dolgozó munkásokat
ergonómiailag kialakított robotok segítik, így az alkatrészeket ezekkel könnyen
a megfelelő helyre irányíthatják.
A szerelősor végén a majdnem teljesen elkészült autókat
különböző teszteknek vetik alá, kezdve az ajtók becsukódási hangjától az
illesztési hézagok ellenőrzésén át az utolsó csavarokig mindent átnéznek. A
vizsgálat után egy munkás átviszi az autót az „Átadás előtti ellenőrzés”
részlegbe.
Még amikor az autó kijön a fényezőüzemből, egy sor kóddal
ellátott papír kerül a motorház fedelére. Ez a lap az autó „személyi
igazolványa”, amely rengeteg információt tartalmaz a munkások számára és amit a
Hyundai ALC-nek (összeszerelési ellenőrző kód – assembly line Control Code)
nevez. Erről a lapról tudja a munkás azt, hogy az autót, amelyen dolgozik,
éppen hová küldik majd. Mivel a különböző országok előírásai miatt különböző
alkatrészek kerülnek beépítésre, ezért az elemek összeválogatása enélkül logisztikai
rémálom volna.
A különböző alkatrészek, alkotóelemek beszállítói egy
hónapra előre tisztában vannak a Hyundai gyártási menetrendjével, amelynél
léteznek három hónapos, heti és napi tervek is. amikor a tervet véglegesítik,
megosztják azt a beszállítókkal, akik a megfelelő időben szállítják a kívánt
alkatrészeket. Ezeket az alkatrészeket azután sorba rendezik és így küldik
egyenesen az összeszerelő sorhoz.
A Hyundai különböző helyeken, ajtókon, kapukon,
alkatrészraktárakban elhelyezett címkéken ellenőrzi a beszállítók által küldött
alkatrészek sorrendjét. A vállalat gyártási információs rendszerének köszönhetően
mind a Hyundai, mind a beszállítók mindig pontosan tudja, melyik alkatrészt helyeznek
be éppen a készülő autóba.
A Hyundai gyára a stabil kereslet miatt nagyon termelékeny. A
kettes gyár jelenleg óránként 53 autót készít el, ami azt jelenti, hogy minden
68. másodpercben legördül egy autó a szerelőszalagról. Az üzem maximális
teljesítménye 60 autó per óra.
Az egyes üzem kicsivel kevesebb, 50 autót állít elő egy óra
alatt. Ez azért van, mert itt nemcsak hagyományos, hanem CKD eljárásban is
készülnek az autók. Éppen ezért ebben az üzemben három szerelőszalag is helyet
kapott: az 1-es szerelőszalagon az i20 és a Santro modellekből óránként 38
darab, a 2-es szalagon az Accent, Elantra és Sonata modellekből óránként 8
készül a gyártás összetettsége és a kisebb kereslet miatt. A Santa Fe modellt
CKD eljárásban előállító 3-as szalagon kétóránként készül el 3 darab autó.
Annak ellenére, hogy az évi 630 ezer autó előállítása
ennyire összetett feladat, a Hyundai úgy alakította ki a szerelősorokat, hogy
mindig van hely egy új modell beütemezésére anélkül, hogy nagyobb
változtatásokat kellene eszközölni a rendszerben.
A Hyundai társadalmi felelősségvállalási programja keretében
2006-ban létrehozta a Hyundai Motor India Alapítványt (HMIF), amely
egészségügyi, oktatási, szakmai képzésekben, környezetvédelmi, közlekedésbiztonsági
tevékenysége mellett művészeti, tudományos és technológiai ügyekben is részt
vesz. A HMIF alapjába a Hyundai indiai tevékenységének bevételéből minden
eladott autó után 100 rúpia kerül.
Forrás: indianautosblog.com, cardekho.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!