Törökországból hódítja meg Európát a Hyundai új haszonjárműve
A Hyundaihoz közelálló források szerint a márka hamarosan egy
Törökországban gyártandó modellel lépne be az európai kisteherautó-piacra,
amely komolyan veszélyeztetheti a Renault és a PSA csoport pozícióját ezen a
jövedelmező területen.
A Reuters hírügynökség egy, az autógyártó teveivel tisztában
lévő forrásra hivatkozva azt állítja, a dél-koreai autógyártó a szeptemberi
Hannoveri Teherautó-kiállításon mutatja meg saját haszongépjárművét, amelynek
sorozatgyártása a török Karsan vállalattal közösen jövőre indulhat meg. a
Hyundai nem kívánta kommentálni ezeket az értesüléseket.
A hír azután kapott napvilágot, hogy a Volkswagen úgy
döntött, a Crafter gyártásának Németországból Lengyelországba helyezésével egy
második kisteherautó gyártását is megkezdi az alacsony bérezésű országban.
Mindkét autógyártó döntése alátámasztja, hogy a verseny egyre éleződik a
teherautó-piacon, amely annak ellenére jövedelmezőbb a személyautó-gyártásnál,
hogy itt is jellemzőek a nagyobb kedvezmények.
Ezek a fejlemények különösen nagy kockázatot jelentenek a
piacot eddig uraló Renault és a PSA Peugeot-Citroen csoportokra, amelyek a
Peugeot Boxer, Citroen Jumper és Renault Master modelljeiket a költségesebb
nyugat-európai gyáraikban építették. „A kishaszon-gépjárművek most az a
kategória, ahol sokkal élesebb a verseny, mint korábban.” – mondta nemrég Jerom
Stoll, a Renault értékesítési vezetője.
Miközben ugyanis a kishaszon-gépjárművek csupán 10
százalékát teszik ki az európai autóeladásoknak, ezek sokkal inkább hozzájárulnak
az autógyártók profitjához. Ám a magára találó piac ellenére továbbra is jellemzőek
a nagy árengedmények a kisteherautók között, amelyek eladási darabszáma 9,9
százalékkal nőtt az első negyedévben.
Kevés autógyártó bontja le nyereségét kategóriák szerint, ám
az elemzők szerint a francia csoportok árrése kétszerese volt annak a 3-4
százalékos szintnek, amelyet a személyautókon kerestek a 2008-as válságot
megelőző években. „A Volkswagen örömmel gyártaná a teherautóit továbbra is
Németországban, így minden bizonnyal valami megváltozott ezen a piacon.” –
mondja Erich Hauser, a londoni ISI Group brókere.
A nyugat-európai történéseknek ellenállva a franciák
továbbra is hazájukban tartották a termelést, vagy éppen átalakították
termelési mixüket annak érdekében, hogy a kisteherautók is otthon készüljenek.
A Renault Maubeuge-i üzemében immár 20 éve készülnek személyautók helyett
teherautók, de a Trafic eddigi spanyol gyártását is áthelyezik egy észak-francia
gyárba, ahol az idősödő Espace és Laguna gyártósorain készülnek majd a
haszonjárművek. A csoporthoz tartozó Dacia márka Marokkóban és Romániában
gyártja kisteherautóit, amelyek a regionális eladások 7 százalékát teszik ki.
A Peugeot a korábban a Fiattal közösen gyártott modell
helyett egy új, a Toyotával közösen fejlesztett kisteherautót mutat be, amelyet
a francia Sevelnord üzemben fognak majd gyártani.
Miközben a két franca csoport továbbra is vezeti az
értékesítési listákat, az IHS adatai szerint piaci részesedésük a 2010-es 39,4
százalékról 36,7 százalékra esett vissza. A Volkswagen részesedése ugyanebben
az időszakban 10,6-ról 13,2 százalékra ugrott, a Transit angliai gyártását
2013-ban a török gyártás miatt feladni kényszerült Ford a korábbinál egy
százalékkal többet, 11,6 százalékot tudhat magáénak.
A gyárhoz közeli forrás szerint a Hyundai egyelőre nem
véglegesítette az új modell bevezetésének időpontját, illetve árszintjét sem,
ám szerinte a Karsan vállalattal már megegyeztek a gyártás részleteiről. A
törökországi Bursa tartományban tevékenykedő gyártópartner más gyártók termékei
mellett jelenleg is készít Hyundai kisteherautókat a helyi piacra.
A VW a Caddy modellt a lengyelországi Poznanban gyártja és
3,4 milliárd zlotyit (1,1 milliárd dollárt) fektet be egy közeli üzem
felépítésébe, ahol a Daimlerrel közös németországi gyártás helyett saját maga gyártja tovább a Craftereket 2016-tól.
Stephane Chesnel, a Peugeot kiemelt flottavásárlók lízingjéért
felelős vezetője szerint a Volkswagen második lengyel gyártású kisteherautója
nem veszélyezteti a francia csoport jelenlegi terveit. „Ez a Volkswagen
döntése, a dolgok jelenlegi állása szerint mi azonban nem változtatunk termelésünkön”
– mondta Chesnel egy interjúban.
Habár mutatkoznak a fellendülés jelei, Chesnel úgy látja, a
recesszió és a megszorítások átalakították a keresletet, amely nem tér vissza a
válság előtti állapothoz. „Az ügyfelek korábban nagyobb autókat vettek, mint
amekkorára szükségük volt. Most azonban jobban megnézik, mire van szükségük és kevesebb
autót vásárolnak.”
Forrás: reuters.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!