Profit helyett pontokat gyűjt a Hyundai üzemanyagcellás autójával
A koreai autógyártó igen drága üzemanyagcellás
technológiájával a kaliforniai szabályozásnak köszönhetően gyűjtött pontok
értékesítésével fedezné fejlesztési kiadásait.
A Hyundai Tucson Fuel Cell modellek első példányai néhány
hete érkeztek meg Kaliforniába, ám a vállalat képviselői gyorsan kijelentették,
hogy a hobbiterepjáró értékesítésével nem a profitjukat szeretnék növelni.
„Jelenleg tényleg nem származik anyagi előnyünk az üzemanyagcellás modellünk
értékesítéséből” – mondja Byung Ki Ahn, a Hyundai üzemanyagcellás technológia
osztályának vezetője.
Ennek ellenére a Hyundai mégis hasznot húzhat a California
Air Resources Board (CARB) szabályozásaiból. A Tiszta Levegő Ügynökségnek is
nevezett testület zéró emissziós járművei részére kifejlesztett pontrendszernek
köszönhetően a 2017-es modellévig a Hyundai új technológiája 26 pontot szerez a
vállalatnak, amelynek értéke 130 ezer dollár.
„Így az üzemanyagcellás modell értékesítésével rengeteg
pontot szerezhetünk amit később eladhatunk, ahogyan azt a Tesla teszi” – mondja
Ahn. „Ez remek üzleti modell lehet.” Ahn azt is hozzátette, egyelőre nem
tervezik a pontok eladását, inkább gyűjtögetik és azokat más, nagyobb
emissziójú amerikai modelleknek adják át.
A CARB pontrendszert csak a zéró-emissziós járműveknek
adhatják, amelyben elektromos és üzemanyagcellás modellek kaptak helyet. Ahn
azt is megjegyezte, az elektromos autók kevesebb, mint feleannyi pontot kapnak,
mint üzemanyagcellás társaik. Az elektromos autókat előállító Tesla pontjait
más autógyártóknak, főképp a Hondának étékesítette 2011-ben, amikor 13,8 millió
dollár értékű pontot vett át a japán autógyártó.
2025-re a CARB 3,3 millió zéró-emissziós járművet szeretne
az államok nyolc államában: Kalifornia, Connecticut, Maryland, Massachusetts,
New York, Oregon, Rhode Island, és Vermont államokban. Ez olyan cél, amelyet
néhány autógyár igen merésznek érez, tekintettel az alternatív meghajtású
járművek értékesítési lendületére. A Nissannál pl. a Sentra eladásai
nyolcszorosa a Leafnek, 7 272 Leaf mellett 54 869 Sentra fogyott tavaly
áprilisban Amerikában.
A Hyundai a Tucson Fuel Cell modelljét ellenőrzött ügyfelek
részére fogja kínálni Kaliforniában. Ez az ellenőrzés azt jelenti, hogy a
jelentkező érdeklődők közül csak azok számára biztosítja a Hyundai az autót,
akik abban a körzetben élnek, ahol megfelelő hidrogénkút áll rendelkezésre. „Ki
akarjuk elégíteni a keresletet, de biztosak szeretnénk lenni abban is, hogy a
vásárlói tapasztalatok nagyon-nagyon jók legyenek” – mondja John Juriga, a
Hyundai-Kia America motorfejlesztési igazgatója. „Néhányan szeretnék az
üzemanyagcellás modellt használni, ám kívül vannak az autóval biztonsággal
megtehető hatótávon. Szóval biztosak akarunk lenni abban, hogy olyasvalamire
iratkoznak fel, amellyel hosszútávon elégedettek lesznek.”
Ahn elmondta, hogy a Hyundai úgy döntött, megoldja az
évtizedek óta meglévő problémát, mely szerint az autógyártók addig nem akarnak
üzemanyagcellás autókat sorozatban gyártani, amíg nincs megfelelő
hidrogénkút-hálózat, míg az üzemanyag- és vegyianyag-gyártók addig nem kívántak
új hidrogénkutakat építeni, amíg nincs elég üzemanyagcellás modell az
utakon.
„Ez a gond már túl régóta fennállt, így úgy gondolom, a mi
feladatunk, hogy ezt megoldjuk” – mondja. „Ezért voltunk olyan bátrak, hogy tavaly
megkezdtük a Tucson Fuel Cell sorozatgyártását.”
„Úgy gondoljuk, ez a jövő technológiája, így be kellett
ruháznunk az autók gyártásába és el kellett juttatnunk azokat a fogyasztókhoz” –
tette hozzá Juriga, aki szerint most az infrastruktúra fejlesztésén a sor. „Vagyis
valakinek el kellett kezdenie, ezért mi azt mondtuk: Megtesszük!”
Ahn reméli, Kalifornia állam a továbbiakban is tervezi a
hidrogénkút-hálózat fejlesztését és a többi államban is megnyílnak majd az első
kutak. A Kaliforniai Üzemanyagcella Társulás jelenleg kilenc működő kutat és 42
készülő töltőállomást tart nyilván Dél-Kaliforniában.
Az állam energiahivatala idén május elsején további 46,6
millió dollár támogatást adott új kutak létesítésére olyan vállalatok számára,
mint a FirstElement Fuel, amelynek vezetője a korábbi Hyundai forgalmazó Joel
Ewanick. A FirstElement vállalat 19 új töltőállomáshoz összesen 27,6 millió
dollárt kap.
Kalifornián kívül azonban egyelőre igen kevés nyilvános
hidrogénkút található, a Google Térkép összesen hármat jelöl: kettőt New York
körzetében és egyet Chicago mellett. Ahn szerint New York állam 2015-re száz új
töltőállomás megnyitását tervezte, de eddig még nem történtek lépések ebben az
irányban.
A Hyundai nem közölte, mennyi Tucson Fuel Cell modellt kíván
lízingbe adni az érdeklődőknek, azonban hangsúlyozta, hogy a vállalat a tavaly
februári gyártásindításkor ezer darab üzemanyagcellás autó előállítását tűzte
ki célul 2015 végéig. A Tucson Fuel Cell a Hyundai ulsani gyártóbázisának 5-ös
üzemében készül Dél-Koreában.
Az autót a tavalyi évtől lehet lízingelni Dél-Koreában és
számos európai országban is. Ahn megjegyezte,, hogy április közepéig mintegy
száz darab Tucson Fuel Cell készült el. Eddig mintegy tízezren jelentkeztek a
Hyundai üzemanyagcellás programjához Amerikában, így a nagy érdeklődésnek és a
rugalmas gyártási rendszernek köszönhetően a legyártott autók száma a jövőben
jelentősen nőhet.
Forrás: wardsauto.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!