Profit helyett pontokat gyűjt a Hyundai üzemanyagcellás autójával


A koreai autógyártó igen drága üzemanyagcellás technológiájával a kaliforniai szabályozásnak köszönhetően gyűjtött pontok értékesítésével fedezné fejlesztési kiadásait.

A Hyundai Tucson Fuel Cell modellek első példányai néhány hete érkeztek meg Kaliforniába, ám a vállalat képviselői gyorsan kijelentették, hogy a hobbiterepjáró értékesítésével nem a profitjukat szeretnék növelni. „Jelenleg tényleg nem származik anyagi előnyünk az üzemanyagcellás modellünk értékesítéséből” – mondja Byung Ki Ahn, a Hyundai üzemanyagcellás technológia osztályának vezetője. 

Ennek ellenére a Hyundai mégis hasznot húzhat a California Air Resources Board (CARB) szabályozásaiból. A Tiszta Levegő Ügynökségnek is nevezett testület zéró emissziós járművei részére kifejlesztett pontrendszernek köszönhetően a 2017-es modellévig a Hyundai új technológiája 26 pontot szerez a vállalatnak, amelynek értéke 130 ezer dollár.  

„Így az üzemanyagcellás modell értékesítésével rengeteg pontot szerezhetünk amit később eladhatunk, ahogyan azt a Tesla teszi” – mondja Ahn. „Ez remek üzleti modell lehet.” Ahn azt is hozzátette, egyelőre nem tervezik a pontok eladását, inkább gyűjtögetik és azokat más, nagyobb emissziójú amerikai modelleknek adják át.


A CARB pontrendszert csak a zéró-emissziós járműveknek adhatják, amelyben elektromos és üzemanyagcellás modellek kaptak helyet. Ahn azt is megjegyezte, az elektromos autók kevesebb, mint feleannyi pontot kapnak, mint üzemanyagcellás társaik. Az elektromos autókat előállító Tesla pontjait más autógyártóknak, főképp a Hondának étékesítette 2011-ben, amikor 13,8 millió dollár értékű pontot vett át a japán autógyártó.

2025-re a CARB 3,3 millió zéró-emissziós járművet szeretne az államok nyolc államában: Kalifornia, Connecticut, Maryland, Massachusetts, New York, Oregon, Rhode Island, és Vermont államokban. Ez olyan cél, amelyet néhány autógyár igen merésznek érez, tekintettel az alternatív meghajtású járművek értékesítési lendületére. A Nissannál pl. a Sentra eladásai nyolcszorosa a Leafnek, 7 272 Leaf mellett 54 869 Sentra fogyott tavaly áprilisban Amerikában.

A Hyundai a Tucson Fuel Cell modelljét ellenőrzött ügyfelek részére fogja kínálni Kaliforniában. Ez az ellenőrzés azt jelenti, hogy a jelentkező érdeklődők közül csak azok számára biztosítja a Hyundai az autót, akik abban a körzetben élnek, ahol megfelelő hidrogénkút áll rendelkezésre. „Ki akarjuk elégíteni a keresletet, de biztosak szeretnénk lenni abban is, hogy a vásárlói tapasztalatok nagyon-nagyon jók legyenek” – mondja John Juriga, a Hyundai-Kia America motorfejlesztési igazgatója. „Néhányan szeretnék az üzemanyagcellás modellt használni, ám kívül vannak az autóval biztonsággal megtehető hatótávon. Szóval biztosak akarunk lenni abban, hogy olyasvalamire iratkoznak fel, amellyel hosszútávon elégedettek lesznek.”   


Ahn elmondta, hogy a Hyundai úgy döntött, megoldja az évtizedek óta meglévő problémát, mely szerint az autógyártók addig nem akarnak üzemanyagcellás autókat sorozatban gyártani, amíg nincs megfelelő hidrogénkút-hálózat, míg az üzemanyag- és vegyianyag-gyártók addig nem kívántak új hidrogénkutakat építeni, amíg nincs elég üzemanyagcellás modell az utakon.    

„Ez a gond már túl régóta fennállt, így úgy gondolom, a mi feladatunk, hogy ezt megoldjuk” – mondja. „Ezért voltunk olyan bátrak, hogy tavaly megkezdtük a Tucson Fuel Cell sorozatgyártását.”  

„Úgy gondoljuk, ez a jövő technológiája, így be kellett ruháznunk az autók gyártásába és el kellett juttatnunk azokat a fogyasztókhoz” – tette hozzá Juriga, aki szerint most az infrastruktúra fejlesztésén a sor. „Vagyis valakinek el kellett kezdenie, ezért mi azt mondtuk: Megtesszük!”


Ahn reméli, Kalifornia állam a továbbiakban is tervezi a hidrogénkút-hálózat fejlesztését és a többi államban is megnyílnak majd az első kutak. A Kaliforniai Üzemanyagcella Társulás jelenleg kilenc működő kutat és 42 készülő töltőállomást tart nyilván Dél-Kaliforniában.  

Az állam energiahivatala idén május elsején további 46,6 millió dollár támogatást adott új kutak létesítésére olyan vállalatok számára, mint a FirstElement Fuel, amelynek vezetője a korábbi Hyundai forgalmazó Joel Ewanick. A FirstElement vállalat 19 új töltőállomáshoz összesen 27,6 millió dollárt kap.   

Kalifornián kívül azonban egyelőre igen kevés nyilvános hidrogénkút található, a Google Térkép összesen hármat jelöl: kettőt New York körzetében és egyet Chicago mellett. Ahn szerint New York állam 2015-re száz új töltőállomás megnyitását tervezte, de eddig még nem történtek lépések ebben az irányban.   


A Hyundai nem közölte, mennyi Tucson Fuel Cell modellt kíván lízingbe adni az érdeklődőknek, azonban hangsúlyozta, hogy a vállalat a tavaly februári gyártásindításkor ezer darab üzemanyagcellás autó előállítását tűzte ki célul 2015 végéig. A Tucson Fuel Cell a Hyundai ulsani gyártóbázisának 5-ös üzemében készül Dél-Koreában.  

Az autót a tavalyi évtől lehet lízingelni Dél-Koreában és számos európai országban is. Ahn megjegyezte,, hogy április közepéig mintegy száz darab Tucson Fuel Cell készült el. Eddig mintegy tízezren jelentkeztek a Hyundai üzemanyagcellás programjához Amerikában, így a nagy érdeklődésnek és a rugalmas gyártási rendszernek köszönhetően a legyártott autók száma a jövőben jelentősen nőhet.   



Forrás: wardsauto.com

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését