24 órán keresztül hajszolták a Hyundai Vernát Indiában
Az indiai Overdrive magazin két Hyundai Vernával India legjelentősebb tesztcentrumának körpályáján két Hyundai Vernával megdöntötte tíz évvel ezelőtt felállított saját rekordját.
Az Overdrive 2003-ban úgy döntött, mindenkinél gyorsabb lesz.
Így aztán beültek egy pár belépő kategóriás kisautóba és a 24 órás küzdelemben összesen
13 rekordot állítottak fel sebesség, távolság és időeredmény tekintetében. Ezeket
a rekordokat azóta sem döntötte meg senki, így a szerkesztőség úgy döntött, ők
maguk teszik meg ezt.
Ahhoz, hogy ezt ismét megtehessék, vissza kellett térniük a
rekordok helyszínére, az indiai Ahmednagarban található járműipari fejlesztőközpont
tesztpályájára. A 4,2 kilométeres nagysebességű pálya nem kifejezetten ovális,
inkább egy szabálytalan ötszög alakú, ahol négy meredeken döntött kanyar is
található. A új rekordhoz új autók is kellettek, ezért a magazin két 2014-es
Hyundai Vernát – egy benzinest és egy dízelt – kapott a Hyundai Motor India
vállalatától. A Verna kategóriájának egyik legerősebb modellje, amely ráadásul
az egyik legtakarékosabb is egyben. Ez a kombináció pedig tökéletessé teszi az
autót az előtte álló feladatokra: az erő nagyobb sebességet, míg a takarékos
üzem több kört, vagyis kevesebb boxkiállást jelent a pályán.
A sofőrök által diktált tempó nagy megterhelést jelent az
erőforrások számára, hiszen mindkét autó főtengely-fordulatszámát könyörtelenül
magas szinten tartják. Éppen ezért a speciális JK gumiabroncsok mellett 0W-40
viszkozitású szintetikus olajjal töltötték fel a megmérettetés előtt az
autókat. A gumikon és az olajon túl azonban mindkét autó teljes mértékben
megegyezett az indiai utakon futó Verna modellek ezreivel: semmilyen
súlycsökkentési, teljesítménynövelési eszközt, vagy éppen erősített futóművet
nem kaptak a Hyundaiok, még bukókeret sem volt az autókban. A pilóták csak
beültek, bekötötték magukat, beindították a motort, a klímát és tövig nyomták a
gázpedált.
Ahogyan minden 24 órás futamon, itt is váltották egymást a
sofőrök. A nagy sebesség ugyanis rendkívül fárasztó, a koncentráció pedig
elengedhetetlen. Ezen felül a 150 km/órás átlagot autózó vezetők nagyjából két
és fél óra alatt fogyasztják el az autókba töltött üzemanyagot. A kétórás „műszakokkal”
számítva így az Overdrive munkatársai négy külső pilótát is segítségül hívtak,
akik az indiai autósportban már letették névjegyüket az asztalra: Rayomand
Banajee gokart versenyző, Armaan Ebrahim FIA GT1 pilóta, Chittesh Mandody Formula
BMW és Vishnu Prasad Forma 3 tesztpilóta egészítette ki a magazin hat fős
sofőrcsapatát.
Az eredetileg reggel 9-re tervezett futam különböző okokból
később, 12:24-kor vette kezdetét, amikor is Rayo ült a benzines, míg Armaan a
dízelmotoros Verna volánjához. Már az első körben hatalmas ijedtséget okozott
egy átszaladó kutya, amely a 180 km/órás sebességgel száguldó Verna előtt
poroszkált át az úton. Persze az indiai pilóták hozzá vannak szokva az
állatokhoz, amelyek néha keresztezik útjukat, így ez alkalommal is gyorsan
visszatértek a dolgok az eredeti kerékvágásba. A számítások szerint legalább 1
perc 50 másodperces köridőt kellett volna futni ahhoz, hogy megdöntsék a tíz
éve egy Suzuki Altóval felállított rekordot. Ehhez képest mind a benzines, mind
a dízel Verna már a második körben 1 perc 38 másodpercet produkált. Nemsokára pedig
elérték a 100 kilométeres távot, hat perccel korábban, mint annak idején a
Suzukival. Ezek remek előjelek voltak.
Az esemény előtti éjjelen a szerkesztőség pályabejárást végzett,
amelynek során megállapították, hogy szinte mindenki számára rendkívül
félelmetes élmény a meredek töltésen véghezvitt nagy sebességű száguldás a
koromsötét éjszakában. Ezért aztán a futamon a szerkesztőség inkább visszavett
a gázból, ennek ellenére meglepő dolog történt. A tervezett 1:40 időhöz képest
1:30 körülire szorították le a köridőt, így gyorsabbakká váltak, mint a profi
versenyzők! Ez persze fellelkesítette az egész csapatot, ám ez nem tarthatott
sokáig, a csapat főnöke rádión lassításra utasította az éppen aktuális
pilótákat, mivel ezzel kímélni kívánták a gumiabroncsokat.
A 12 órás féltávhoz közeledve a csapat máris 350
kilométerrel teljesítette túl a tíz évvel ezelőtti távot. Ám felmerült egy
probléma: a boxkiállások rendkívül sok időt raboltak el. 2003-ban egy rendes
üzemanyagpumpa segítségével csupán 9 percet töltöttek az autók 24 óra alatt a
boxban. A mostani alkalomra azonban egyetlen üzemanyagtöltő állomás sem
biztosított ilyen lehetőséget, így aztán a régi módszerrel kellett boldogulni –
marmonkannával. Ebből kifolyólag már az első tankolás három percbe telt. Hamarosan
pedig az is nyilvánvalóvá vált, hogy a benzines erőforrás jóval szomjasabb, a
dízelt ebben egy hatodik sebességfokozat is támogatta, így az jóval
hatékonyabban égette az üzemanyagot. És természetesen a dízel döntötte a
rekordokat.
A 24 órás száguldás eredményeként négy garnitúra gumiabroncs
fogyott, amelyben az is szerepet játszott, hogy napkeltekor a csapat a sebesség
csökkentése mellett döntött, ám két órával a vége előtt az alacsonyabb tempó
ellenére már 270 kilométerrel voltak túl a tízéves rekord távján. Ahogyan a
sebesség csökkent, a dízel szenzációs 6,9 liter/100 km fogyasztást produkált
annak ellenére, hogy az átlagtempó 140 km/óra körüli volt, miközben a benzines 9,1
liter/100 km fogyasztást ért el.
24 óra alatt sikerült a csapatnak az összes rekordot
megdönteni, miközben elérték a 3 500 kilométeres távot. A dízel az előző 3 083
km-es rekordot 520,6 kilométerrel lépte túl, összesen 3 603,6 kilométert
megtéve. Mindkét Verna problémamentesen teljesítette a távot sőt, az autók
ezután saját lábukon tértek haza Mumbaiba.
Forrás: overdrive.in
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!