Konkurenciát kap a Hyundai üzemanyagcellás technológiája
Az üzemanyagcellás autózás terén úttörőnek számító Hyundainak
a jövőben egyre élesedő versenyhelyzetben kell bizonyítania vezető szerepét,
hiszen egyre több autógyártó készíti el saját hidrogénnel meghajtott modelljét.
A dél-koreai autógyártó állítása szerint a világon elsőként
kezdte meg az üzemanyagcellás modellek sorozatgyártását, amikor az első Tucson
Fuel Cell 2013 februárjában elhagyta a Hyundai ulsani gyártóbázisát. A károsanyag-mentes
SUV-val a Hyundai az Európai Bizottsággal karöltve népszerűsíti az
üzemanyagcellás technológiát, valamint svéd és dán állami intézményeknek
szállítja ix35 Fuel Cell modelljeit.
Az idei évtől kezdődően a Tucson Fuel Cell már az Egyesült
Államok bizonyos részein is elérhetővé vált, ahol a három éves, 499 dolláros
havi díjú lízingdíj magában foglalja nemcsak a karbantartás, de az üzemanyagok
költségét is.
A Hyundai után egyre több autómárka is felfigyelt a technológia
életképességére, így a jövőben több hasonló meghajtó-rendszerrel ellátott
modell megjelenésére lehet számítani. Ezek közül a Hyundai egyik legnagyobb
riválisaként nemrég a Toyota mutatta be Mirai nevű limuzinját, amelyet már idén
decembertől árusítani kezdenek Japánban. A Mirai indulóára nagyjából 7,23
millió japán jen (kb. 15 mFt), amely így feleannyiba kerül, mint a Tucson
hidrogénes modelljének 150 millió koreai wonos (kb. 33 mFt) ára.
A japán autógyártó nagyjából 400 darabot kíván értékesíteni
a kicsi, négyszemélyes autóból hazai piacán, mielőtt 2015 végére megjelenne a
gyártó európai, elsősorban brit, német és dán kínálatában. Az utóbbi években
ugyanis számos európai ország kezdte meg hidrogén-töltőállomások kiépítését,
amely kritikus az üzemanyagcellás technológia hétköznapi életképességéhez és
fenntarthatóságához.
A Toyota mellett a Honda is saját FCEV modell piacra dobását
tervezi 2015-ben, de az idei Los Angelesi Autókiállításon megjelent VW Golf Variant
és Audi A7 Sportback H-Tron tanulmányai is azt jelzik, a Volkswagen-csoport is
ebbe az irányba készül. A Mercedes-Benz márkát is birtokló Daimler-csoport
szintén közleményben tudatta saját üzemanyagcellás terveit.
A fentiekkel szemben a Hyundai megerősítette, hogy az elmúlt
két év során 190 üzemanyagcellás Tucson/ix35 kelt el világszerte, viszont ebből
saját piacán csupán két példány talált gazdára. A vállalat elmondta, az
üzemanyagcellákhoz használt nemesfémek magas költségei korlátozzák a járművek
értékesítését, ugyanakkor a cég 2020 környékén meg kívánja kezdeni az autó
kiskereskedelmi forgalmazását is.
Amennyiben a Hyundai szeretné kamatoztatni a technológiában eddig
megszerzett előnyét, egy iparági szakértő szerint többet kell tennie az autó
forgalmazásáért és az árak csökkentéséért. „A Hyundainak a sorozatgyártás
beindításával sikerült nevet szereznie az eddig a Toyota által dominált
környezetbarát autók versenyében, de ez könnyen elillanhat, ha a nem vigyáz
előnyére” – mondja a forrás, aki hozzátette, a Hyundainak további technológiai
és innovációs lépésekkel kellene fenntartania előnyét.
A Hyundai források továbbra azt állítják, az értékesítés
bővülése kivitelezhetetlen a hidrogén-töltőállomás infrastruktúra elterjedése
nélkül. Elmondták, az alacsony termelési mennyiség és értékesítés természetes,
amíg a többi autógyártó nem kezd bele üzemanyagcellás autók gyártásába. Ezek a
lépések a töltőállomások építésére is ösztönző hatást gyakorolnak majd.
A Hyundai azzal is érvel, a konkurensek autói ugyan egyedi
megjelenésűek, amelyek viszont szűk utasterükkel és csomagterükkel nem igazán
praktikusak. Ezzel szemben a Tucson/ix35 nem szenved ilyen hiányosságokkal,
hiszen belső tere többé-kevésbé ugyanakkora, mint belsőégésű motorral szerelt
társaié.
Helyi piaci bennfentesek szerint a dél-koreai autógyártók számára
hatalmas lehetőséget jelenthet a Szöuli önkormányzat azon bejelentése, amely
szerint az elektromos autót vásárlók akár 20 millió wonos (kb. 4,4 mFt) támogatást
is kaphatnak. A hatósághoz máris 617 kérvény érkezett, amelyből a legtöbb, 297 kérvényező
a BMW i3-at, 161-en a Kia Soul EV modellt, míg harmadikként 81-en a Renault-Samsung
SM3 ZE modelljét kívánják megvásárolni.
A megfigyelők szerint a decemberben piacra vezetendő Nissan
Leaf és az indiai Mahindra e20 koreai bemutatkozásával az elektromos autók
versenye kiéleződik, a helyi gyártóknak pedig ehhez fel kell nőniük.
Forrás: koreaherald.com