A Hyundainak dizájnhierarchiára van szüksége
Az amerikai autonews.com munkatársai nemrég interjút
készítettek Peter Schreyerrel, a Hyundai csoport főtervezőjével, aki a
Hyundai márka megújításán fáradozik.
Miután Schreyer 2006-ban a Volkswagen csoporttól a Kia
Motorshoz került, a márkának friss, megkülönböztethető családi arcot, a híres
„tigrisorr” motívummal fémjelzett dizájnstruktúrát adta. Most ugyanez a feladat
vár rá a Hyundai márkánál, amelyért 2013 januárja óta felelős.
Az immár 61 éves német tervező ugyanazt szeretné
véghezvinni, mint annak idején a Kiánál, vagyis minden modell a márkára
jellemző arcot visel majd. Ezen belül a legnehezebb dolga a Genesis és az Equus
luxusautókkal lesz azzal, hogy a prémium kategóriát jelezzék, mégis a Hyundaira
jellemző formai kialakításokat megtartsa.
Amikor rajzol, mi inspirálja?
Természetesen szeretem figyelni az autókat. Amikor a német,
vagy épp autópályán vezetek, nézem a kocsikat és látom, hogy különböző
környezetben másképpen néznek ki. de azt gondolom, hogy nekünk,
formatervezőknek nemcsak az autókat kell megnéznünk, de érdeklődnünk kell az
építészet, a művészetek, a zene és még a zene, a sporteszközök és az ipari
formatervezés iránt is – vagyis minden iránt – mivel a divat befolyásol minket,
ahogyan mi is a divatot.
Sportfelszerelések?
Csináltunk olyan tanulmányautót, aminek az üléshuzata
neoprén volt, így csak le kell fújni, ha koszos lenne, vagy bármi. Még a gombok
kapcsolási mechanizmusa is lehet olyan, mintha a mountain bike váltóját
kapcsolnánk.
Ön a Kia „tigrisorráról” ismert formatervező. A jövőben
minden Hyundai viselni fogja az új Genesis hatszögletű maszkját?
A Genesis majdnem önálló márka. Számunkra így az a kihívás,
hogy egyfajta hierarchiát teremtsünk a termékek között azért, hogy valamilyen
formában látsszon, melyik szegmensbe tartozik az adott autó. A Genesis van a
felső határon, az Equus pedig még azon is túl – majdnem úgy, mint egy
luxusmárka a Hyundai márkán belül. Úgy gondolom, nem tudjuk azt tenni, mint
mások, ugyanazt a hűtőmaszkot tenni minden autóra. Egy kis térnek kell lennie a
a játékra, a differenciáláshoz.
Melyik márka csinálja ezt jól?
Ha vesszük a tradicionális német márkákat, mint a Mercedes,
BMW, Audi, Porsche – kialakították saját stílusukat és amelybe régóta
beleragadtak. Audi később fejlesztette ki, de a BMW és a Mercedes nagyon-nagyon
hosszú, százéves tradíciókkal rendelkezik. Ezeket fejlesztik és javítják, így
az évek alatt átalakul. Ide kellene eljutnunk, csak rövidebb idő alatt.
A kritikák szerint az új Hyundai Sonata kinézete árt az eladásoknak.
A korábbi generáció nagyon merész volt, ez túl konzervatív. Vajon hiba volt?
Azt hiszem ez egy nagyon jelentős – a súlyos nem jó szó rá –
formaterv. A régi Sonata bizonyos értelemben nagyon extrém volt, amit egyébként
nagyon is kedveltem. Azt hiszem, ez egy kicsit függ a vásárlótól, akit meg
szeretnénk közelíteni.
Mit ért azon, hogy jelentős?
Nem kockázatos. Nagyon kiegyensúlyozott és kidolgozott
forma.
Tegnap este láttam egy Sonatát a hotelünk előtt, ahol
megszálltam. Ha az utcán látjuk, úgy gondolom, nagyon tiszta kinézetű, jó autó.
Azt is gondolom, jó, hogy az Optimával összehasonlítva teljesen más állatfaj –
egy teljesen más ügyfélcsoportot szólít meg, így nem ugyanabból a vízből
halászunk.
A Kia leginkább ikonikus formaterve Amerikában a Soul. Hogyan
tudta ez a modell elkerülni a Crysler PT Cruiser és a Volkswagen új Bogár sorsát,
amelyek először nagyon népszerűek voltak, majd hirtelen megbuktak.
Nem tudom, talán csak szerencsések voltunk.
Magunk is meglepődtünk ezen. Minden autó természetes
életgörbéje elején az eladások emelkednek, majd csökkennek. Ez természetes
jelenség. A Soul volt az első olyan autó, amelynél azt tapasztaltam, hogy az
eladások nőnek, majd még tovább emelkedtek. Úgy gondolom, valamilyen formában
ez mutatja, hogy ha merészek vagyunk és nem csak a középutat keressük, az néha
kifizetődik. Néha működik.
Forrás: autonews.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!