A jövő Hyundai vezetője


A Hyundai Motor családi vállalat, amelyet jelenleg az alapító fia, Mong-koo Chung irányít, ám hamarosan eljön az idő, hogy átadja a hatalmas csoport irányítását fiának, Eui-sun Chungnak.

Amikor a Genesis előzetes bemutatóján megjelent, Eui-sun Chung, a Hyundai Motor örököse elmondta, az új modellt a legkiválóbb európai riválisok mintájára rejtett navigációs kijelzővel és felemelkedő, majd eltűnő váltógombbal szerette volna felszerelni. Ezeket az ötleteket azonban Woong-chul Yang fejlesztési igazgató nem támogatta, mivel félt a technológiai problémáktól. Az ifjabb Chung nem ragaszkodott az ötlethez, így nem is láthattuk azt viszont az autó tavalyi bemutatásakor.     

A történet azonban szépen jellemzi azt a küzdelmet, amit a formákért rajongó, konszenzusra kész Eui-sun folytat, aki Mong-koo Chung egyetlen fiaként mindenképpen változásokat szeretne elérni, ha egyszer apja székébe ülhet. „Mong-koo parancsolgat. De Eui-sun nem így intézi üzleti ügyeit” – mondja a havi értekezleteken részt vevő Hyundai munkatárs. „Eui-sun szeretné a következő szintre emelni a Hyundai formavilágát, de sok akadályba ütközik.”

„Mong-koo Chung, aki az egykor ’futottak még’ kategóriába tartozó ázsiai márkát a világ ötödik legnagyobb autógyártójává emelte, 76 évesen sem adja jelét annak, hogy nyugdíjba vonulna. Ám a befektetők egyre inkább készülnek az Ázsia negyedik legerősebb gazdaságaként ismert Dél-Korea családi konglomerátumai harmadik generációs vezetőinek fogadására. 


A karrierjét tekintélyes apja árnyékában töltő Eui-sun Chungnak a vállalatelemzők szerint még mindig bizonygatnia kell vezetői rátermettségét és küzd Dél-Korea egyik legnagyobb cége vállalati kultúrájának megújításáért. Annak ellenére, hogy az elmúlt négy évben elnöksége alatt a csoporthoz tartozó Kia Motors vonzó autóinak köszönhetően gyorsabban nőtt, mint anyacége, a mostanra már 44 éves Eui-sun Chung a Hyundai Motors alelnökeként a harmadik legfiatalabb tagja a vállalat 258 felső vezetői között, mégis relatív ismeretlen.   

Ahogyan saját kortársa, Jay Y. Lee, aki átvette a rivális Samsiung Electronics irányítását, Eui-sun Chung is küzdhet azért, hogy vállalatát gyors követőből divatdiktálóvá formázza azzal, hogy egyre jobb és drágább termékeket kínáljon , hogy megkülönböztesse azokat az olcsóbb kínai modellek várható dömpingjétől.

„Kia elnökként Eui-sun reflektorfényben volt, és jobban képzett, mint a Samsungos Jay Y.” – mondja Park Yoo-kyung, a Hyundai vállalat résvényeivel rendelkező APG Asset Management vezetője. „Ám a befektetők aggódnak, mert nem sokat tudnak a harmadik generációs vezetőkről.”


Az idősebb Chung megszállottként hajtja a minőséget. Hyun-soon Lee, a Hyundai volt alelnöke felidézte, amint egy évtizeddel korábban arra adott utasítást, hogy az első 500 elkészült vadonatúj NF Sonatát a piac helyett olcsón saját dolgozóinak értékesítsék. Az ok: a motor hidegen valamiért egy kisebb hangot adott ki. „A hang – amely halkabb volt, mint egy szúnyog zümmögése – 20 másodperccel a beindítást követően abbamaradt, de ez nem érdekelte” – mondta Lee.  

Mong-koo apjától, Ju-yung Chungtól örökölte erőszakos stílusát, aki kis autójavító műhelyét egy kiterjedt konglomerátummá változtatta, miközben a háború utáni szegénységtől szenvedő Dél-Koreát egy generáció alatt fejlett ipari országgá emelte fel.   

Apjától egészen 58 éves koráig nem vette át az üzletet, de kemény fellépésével rögtön behozta lemaradását, valamint minden részletre kiterjedő figyelme lehetővé tette a Hyundai minőségének javítását még az elmúlt évtized hatalmas léptékű bővülése közben is, amikor 3-4 hónappal a tervezettnél korábban építették fel újabb és újabb üzemeiket. „Az elnök annyit mondott:’Csináljátok meg’. A vezetők pedig megtették” – mondja Lee. „Chung egy buldózer.”


Eui-sun Chung teljesen más karakter, legalábbis azok szerint, akik ismerik. Miközben a nyilvánosság előtt komolyan viselkedik és ritkán mosolyog, magánéletében melegszívű és megközelíthető. „Miközben az elnök szeszélyes és spontán, Eui-sun épp az ellenkezője” – mondja Lee. „Eui-sun egy kedves fiú, de ugyanakkor nagyon racionális, aprólékos és nyugodt karakter.”

Az ifjabb Chung egyik barátja, aki a San Franciscoi egyetem után az Itochu japán kereskedőház New Yorki irodájában kezdett dolgozni, egy sporthasonlattal írta le őt: „Eui-sun nem tartja meg a labdát magának, inkább mindenkihez odapasszolja azt.” A koreai vezetőkre jellemző munkamániás sztereotípiával ellentétben Eui-sun a hétvégéket feleségével és három gyermekükkel tölti, szeret sielni, néha pedig egy belső KakaoTalk csevegő programon keresztül beszélget kollégáival. Apját követve pedig a koreai íjászszövetség elnökévé választották, így minden fontosabb versenyen állandó vendégként vesz részt. 

Ki-chan Kim, a Hyundai csoporthoz tartozó, alkatrészeket előállító Hyundai Mobis igazgatója egy több évvel korábbi vacsora emlékét idézte fel, amikor Eui-sun a teremben körbesétálva a több mint 20 fős Kia menedzsment minden tagjával koccintott. „Nem egy hagyományos koreai jelenet volt, amikor a vezető a középpontban ül és nem mozdul el onnan” – mondja Kim. 


A Kia Motors elnökévé választása után nem sokkal Eui-sun a Detroiti Autószalonon méltatta a stílusos és igen drága Land Rover és Porsche autóit. „Ilyen autókat kéne csinálnunk” – mondta akkor Chung kíséretének. „Azt gondoltam akkor, ha ő lesz az utód, reálisabban kellene gondolkodnunk” – mondja egy olyan munkatárs, aki jelen volt. „Akkor azt hittem, nem tudja, mit beszél.”

A merész bemutatkozása után Eui-sun Chung vezetése alatt 2005 és 2009 között az addig veszteséges Kia 70 százalékkal növelte eladásait, üzemi eredménye pedig megduplázódott. 2006-ban megszerezte az addig Audikat és Volkswageneket alkotó Peter Schreyert, aki az addig csak gazdaságos megoldásnak számító márka formai megújulását vezényelte le. 

A kockaforma Soullal megkezdődő úton a Kia egyre inkább stílusos és menő autókat dobott piacra. A Kia mérnökei a formatervezőkkel karöltve hosszabb motorházfedéllel és rövidebb hátsó túlnyúlással sportosabb, kupészerű megjelenést kölcsönöztek az Optima új generációjának. A ma már az egész Hyundai csoport formatervezéséért felelős Schreyer egy 2012-es interjúban így nyilatkozott: „Eui-sun nyitott gondolkodású. Ő megérti kreativitásunk lényegét.”
  

Miközben persze senki sem keveri össze a Hyundai vagy Kia modelljeit egy Porschéval, Chung tovább nyomatékosította a csoport stílusirányzatát. A 2011-es Detroiti szalonon bejelentette a Hyundai új márkairányzatát, a „Modern Prémiumot”. „Célunk nem a világ legnagyobb autógyártójává válni. Célunk a legkedveltebb márkává válni” – mondta akkor.

A márkakép emelésével a Hyundai autóiért többet kérhetnek – egy ilyen átmenet az iparági szakértők szerint évekbe telhet egy olyan autógyártónak, amely alacsony árairól ismert. „Szerintem semmi baj nincs a prémium márkaképpel, de nem mindenki képes erre” – mondja Dave Sullivan, az AutoPacific elemzője. „A márka eddigi alapértéke – a legtöbbet kínálni a legjobb garanciával – eltűnt.”

Miközben apa és fia sem szokott megjelenni a részvényesek találkozóján vagy a negyedéves bértárgyalásokon, Eui-sun gyakran eléri az aktív részvényeseket és tudatában van a munkaügyi helyzet állásával.  


A Foglalkoztatási és Munkaügyi Fejlesztő Intézet professzora és a Hyundai műszakrendszerét kidolgozó Tae-ju Park elmondta, Eui-sun Chung találkozott munkaügyi szakértőkkel azért, hogy tanácsot kérjen tőlük az ipari kapcsolatokról és abban bízik, hogy az új vezető hatalomra jutásával sokkal együttműködőbb munkaügyi környezet jöhet létre. A Hyundai munkaügyi kapcsolatai ugyanis az ország legrosszabb szintjén vannak, szinte minden évben előtörő elégedetlenséggel és sztrájkokkal.

Eui-sun Chung volt az is, aki tárgyalásokat kívánt kezdeményezni Sang-jo Kim részvényes aktivistával, mielőtt annak csoportja 2008-ban beperelte volna Mong-koo Chungot a Hyundai Glovis méltánytalan felvásárlásáért. „Eui-sun nagyon értelmes ember” – mondja Kim, majd hozzáteszi: „Legfőképpen nagyon jól megértette, hogy a világ már megváltozott a nagyapja és az apja generációjához képest.”

Forrás: businessinsider.com.au

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei