A jövő Hyundai vezetője
A Hyundai Motor családi vállalat, amelyet jelenleg az
alapító fia, Mong-koo Chung irányít, ám hamarosan eljön az idő, hogy átadja a
hatalmas csoport irányítását fiának, Eui-sun Chungnak.
Amikor a Genesis előzetes bemutatóján megjelent, Eui-sun
Chung, a Hyundai Motor örököse elmondta, az új modellt a legkiválóbb európai
riválisok mintájára rejtett navigációs kijelzővel és felemelkedő, majd eltűnő
váltógombbal szerette volna felszerelni. Ezeket az ötleteket azonban Woong-chul
Yang fejlesztési igazgató nem támogatta, mivel félt a technológiai
problémáktól. Az ifjabb Chung nem ragaszkodott az ötlethez, így nem is
láthattuk azt viszont az autó tavalyi bemutatásakor.
A történet azonban szépen jellemzi azt a küzdelmet, amit a
formákért rajongó, konszenzusra kész Eui-sun folytat, aki Mong-koo Chung
egyetlen fiaként mindenképpen változásokat szeretne elérni, ha egyszer apja
székébe ülhet. „Mong-koo parancsolgat. De Eui-sun nem így intézi üzleti ügyeit”
– mondja a havi értekezleteken részt vevő Hyundai munkatárs. „Eui-sun szeretné
a következő szintre emelni a Hyundai formavilágát, de sok akadályba ütközik.”
„Mong-koo Chung, aki az egykor ’futottak még’ kategóriába
tartozó ázsiai márkát a világ ötödik legnagyobb autógyártójává emelte, 76
évesen sem adja jelét annak, hogy nyugdíjba vonulna. Ám a befektetők egyre
inkább készülnek az Ázsia negyedik legerősebb gazdaságaként ismert Dél-Korea
családi konglomerátumai harmadik generációs vezetőinek fogadására.
A karrierjét tekintélyes apja árnyékában töltő Eui-sun
Chungnak a vállalatelemzők szerint még mindig bizonygatnia kell vezetői
rátermettségét és küzd Dél-Korea egyik legnagyobb cége vállalati kultúrájának
megújításáért. Annak ellenére, hogy az elmúlt négy évben elnöksége alatt a
csoporthoz tartozó Kia Motors vonzó autóinak köszönhetően gyorsabban nőtt, mint
anyacége, a mostanra már 44 éves Eui-sun Chung a Hyundai Motors alelnökeként a
harmadik legfiatalabb tagja a vállalat 258 felső vezetői között, mégis
relatív ismeretlen.
Ahogyan saját kortársa, Jay Y. Lee, aki átvette a rivális
Samsiung Electronics irányítását, Eui-sun Chung is küzdhet azért, hogy
vállalatát gyors követőből divatdiktálóvá formázza azzal, hogy egyre jobb és
drágább termékeket kínáljon , hogy megkülönböztesse azokat az olcsóbb kínai
modellek várható dömpingjétől.
„Kia elnökként Eui-sun reflektorfényben volt, és jobban
képzett, mint a Samsungos Jay Y.” – mondja Park Yoo-kyung, a Hyundai vállalat
résvényeivel rendelkező APG Asset Management vezetője. „Ám a befektetők
aggódnak, mert nem sokat tudnak a harmadik generációs vezetőkről.”
Az idősebb Chung megszállottként hajtja a minőséget.
Hyun-soon Lee, a Hyundai volt alelnöke felidézte, amint egy évtizeddel korábban
arra adott utasítást, hogy az első 500 elkészült vadonatúj NF Sonatát a piac
helyett olcsón saját dolgozóinak értékesítsék. Az ok: a motor hidegen valamiért
egy kisebb hangot adott ki. „A hang – amely halkabb volt, mint egy szúnyog
zümmögése – 20 másodperccel a beindítást követően abbamaradt, de ez nem
érdekelte” – mondta Lee.
Mong-koo apjától, Ju-yung Chungtól örökölte erőszakos
stílusát, aki kis autójavító műhelyét egy kiterjedt konglomerátummá
változtatta, miközben a háború utáni szegénységtől szenvedő Dél-Koreát egy
generáció alatt fejlett ipari országgá emelte fel.
Apjától egészen 58 éves koráig nem vette át az üzletet, de
kemény fellépésével rögtön behozta lemaradását, valamint minden részletre
kiterjedő figyelme lehetővé tette a Hyundai minőségének javítását még az
elmúlt évtized hatalmas léptékű bővülése közben is, amikor 3-4 hónappal a
tervezettnél korábban építették fel újabb és újabb üzemeiket. „Az elnök annyit
mondott:’Csináljátok meg’. A vezetők pedig megtették” – mondja Lee. „Chung egy
buldózer.”
Eui-sun Chung teljesen más karakter, legalábbis azok
szerint, akik ismerik. Miközben a nyilvánosság előtt komolyan viselkedik és
ritkán mosolyog, magánéletében melegszívű és megközelíthető. „Miközben az elnök
szeszélyes és spontán, Eui-sun épp az ellenkezője” – mondja Lee. „Eui-sun egy
kedves fiú, de ugyanakkor nagyon racionális, aprólékos és nyugodt karakter.”
Az ifjabb Chung egyik barátja, aki a San Franciscoi egyetem
után az Itochu japán kereskedőház New Yorki irodájában kezdett dolgozni, egy sporthasonlattal írta le őt: „Eui-sun nem tartja meg a labdát magának, inkább mindenkihez odapasszolja azt.” A koreai vezetőkre jellemző munkamániás sztereotípiával
ellentétben Eui-sun a hétvégéket feleségével és három gyermekükkel tölti,
szeret sielni, néha pedig egy belső KakaoTalk csevegő programon keresztül
beszélget kollégáival. Apját követve pedig a koreai íjászszövetség elnökévé
választották, így minden fontosabb versenyen állandó vendégként vesz
részt.
Ki-chan Kim, a Hyundai csoporthoz tartozó, alkatrészeket
előállító Hyundai Mobis igazgatója egy több évvel korábbi vacsora emlékét
idézte fel, amikor Eui-sun a teremben körbesétálva a több mint 20 fős Kia
menedzsment minden tagjával koccintott. „Nem egy hagyományos koreai
jelenet volt, amikor a vezető a középpontban ül és nem mozdul el onnan” – mondja
Kim.
A Kia Motors elnökévé választása után nem sokkal Eui-sun a
Detroiti Autószalonon méltatta a stílusos és igen drága Land Rover és Porsche
autóit. „Ilyen autókat kéne csinálnunk” – mondta akkor Chung kíséretének. „Azt
gondoltam akkor, ha ő lesz az utód, reálisabban kellene gondolkodnunk” – mondja
egy olyan munkatárs, aki jelen volt. „Akkor azt hittem, nem tudja, mit
beszél.”
A merész bemutatkozása után Eui-sun Chung vezetése alatt
2005 és 2009 között az addig veszteséges Kia 70 százalékkal növelte eladásait,
üzemi eredménye pedig megduplázódott. 2006-ban megszerezte az addig Audikat és
Volkswageneket alkotó Peter Schreyert, aki az addig csak gazdaságos megoldásnak
számító márka formai megújulását vezényelte le.
A kockaforma Soullal megkezdődő úton a Kia egyre inkább
stílusos és menő autókat dobott piacra. A Kia mérnökei a formatervezőkkel
karöltve hosszabb motorházfedéllel és rövidebb hátsó túlnyúlással sportosabb,
kupészerű megjelenést kölcsönöztek az Optima új generációjának. A ma már az
egész Hyundai csoport formatervezéséért felelős Schreyer egy 2012-es interjúban
így nyilatkozott: „Eui-sun nyitott gondolkodású. Ő megérti kreativitásunk lényegét.”
Miközben persze senki sem keveri össze a Hyundai vagy Kia
modelljeit egy Porschéval, Chung tovább nyomatékosította a csoport
stílusirányzatát. A 2011-es Detroiti szalonon bejelentette a Hyundai új
márkairányzatát, a „Modern Prémiumot”. „Célunk nem a világ legnagyobb
autógyártójává válni. Célunk a legkedveltebb márkává válni” – mondta akkor.
A márkakép emelésével a Hyundai autóiért többet kérhetnek –
egy ilyen átmenet az iparági szakértők szerint évekbe telhet egy olyan
autógyártónak, amely alacsony árairól ismert. „Szerintem semmi baj nincs a
prémium márkaképpel, de nem mindenki képes erre” – mondja Dave Sullivan, az
AutoPacific elemzője. „A márka eddigi alapértéke – a legtöbbet kínálni a
legjobb garanciával – eltűnt.”
Miközben apa és fia sem szokott megjelenni a részvényesek
találkozóján vagy a negyedéves bértárgyalásokon, Eui-sun gyakran eléri az aktív
részvényeseket és tudatában van a munkaügyi helyzet állásával.
A Foglalkoztatási és Munkaügyi Fejlesztő Intézet professzora
és a Hyundai műszakrendszerét kidolgozó Tae-ju Park elmondta, Eui-sun Chung
találkozott munkaügyi szakértőkkel azért, hogy tanácsot kérjen tőlük az ipari
kapcsolatokról és abban bízik, hogy az új vezető hatalomra jutásával sokkal
együttműködőbb munkaügyi környezet jöhet létre. A Hyundai munkaügyi kapcsolatai
ugyanis az ország legrosszabb szintjén vannak, szinte minden évben előtörő
elégedetlenséggel és sztrájkokkal.
Eui-sun Chung volt az is, aki tárgyalásokat kívánt
kezdeményezni Sang-jo Kim részvényes aktivistával, mielőtt annak csoportja
2008-ban beperelte volna Mong-koo Chungot a Hyundai Glovis méltánytalan
felvásárlásáért. „Eui-sun nagyon értelmes ember” – mondja Kim, majd hozzáteszi:
„Legfőképpen nagyon jól megértette, hogy a világ már megváltozott a nagyapja és
az apja generációjához képest.”
Forrás: businessinsider.com.au
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!