A Hyundai bemutatta a jövő közlekedési technológiáit
A Las Vegasban idén is megrendezett szórakoztatóelektronikai
kiállítás Hyundai standján az érdeklődők bepillantást kaphattak a márka közelgő
modelljeiben bemutatkozó újdonságokba.
Az összekapcsolt autók, hangfelismerés, gesztusalapú
vezérlés, viselhető eszközök és okostelefon-alkalmazások állnak jelenleg a
Hyundai kutatói figyelmüknek középpontjában, amelyekkel a márka vásárlóinak
vezetési élményét kívánják tovább fokozni. A 2015-ös szórakoztatóelektronikai
kiállításon a Hyundai egy csokorra való ilyen új technológiát hozott el,
amelyek közül kiemelkednek a fejlett infotainment eszközök és a vezetőtámogató
rendszerek.
A szélvédőre információkat vetítő kijelző, azaz a head-up
kijelzők (röviden: HUD) elsődleges célja, hogy az autóvezető mindig az úton
tudja tartani szemét. Az első ilyen eszközök már a 80-as években megjelentek az
autókban, amikor azok még csak a sebességet tudták kivetíteni. A 2015-ös
Genesis modellben megtalálható futurisztikus HUD már olyan információkat is
képes közölni, mint az adaptív tempomat állapota, a navigáció, a
holttérfigyelő, a ráfutásgátló vagy éppen a sávtartó adatai. Mindezeket az
adatokat a vezető szemszögéből éppen az autó előtti területre vetíti a
szélvédőre.
A Hyundai azonban az idei bemutatóra elhozta a sorozatkész
kiterjesztett valóságra épülő HUD kijelzőjét. Ez még a mostaninál is több, a
jármű előtt várható útviszonyokat tartalmazó információt képes animációk
segítségével megjeleníteni. A továbbfejlesztett kijelzőn a vezető
figyelmeztetés kaphat egy, a sávjába hirtelen megérkező autóról, vagy arról,
milyen haladási nyilak találhatóak az adott sávban, de közli a legfontosabb
közlekedési táblák információt, jelöli az egyirányú utcákat, az adaptív
tempomat beállított követési távolságát pedig realisztikusan is megjeleníti.
Az új HUD kijelzőt a mérnökök összekötötték a viselhető
eszközökkel is, így az okosóra például a sávtartó jelzésére vibrálni kezd, ha
egy autó váratlanul az autó sávjába sorolna be. a viselhető eszköz azonban
ennél sokkal többre is képes: beépített pulzusmérője azonnal automatikusan hívja
a segélyvonalat, ha a vezető pulzusa hirtelen megváltozik.
A Hyundai továbbra is dolgozik az autón belüli és kívüli összekapcsolt
eszközökhöz használható alkalmazások fejlesztésén, így most bemutatták a
2015-ös Hyundai Műszerfal Koncepciót, amelyet olyan funkciókkal láttak el, mint
a pulzusmérő, fáradtságfigyelő, határidőnapló, stb.
A vezető mellett az utasokra is gondolt a Hyundai, hiszen a
vállalat mérnökei olyan megoldásokon is gondolkodnak, amelyekkel tableten
lehetne működtetni az autó egyes funkcióit vagy szemmel tartani a hátsó ülésen
rosszalkodó gyereket. A kiállításon ezen alkalmazások közül is bemutatnak
néhányat. Így pl. a hátsó utasokat a központi kijelzőn a hátra, az első
ülésekben kialakított helyükre tett tabletek kameráival lehetne megfigyelni, de
olyan tabletalapú alkalmazást is kifejlesztettek, amelynek segítségével az utas
akár videót is nézhet a kijelzőn, miközben a vezetőnek szánt adatok a szélvédőn
továbbra is rendelkezésre állnak.
A Hyundai Műszerfal Koncepció részeként a mérnökök egy egyedülálló
3D gesztusalapú kezelőfelületet hoztak létre. Infravörös érzékelők és kamerák
segítségével ez a rendszer a gombok és kapcsolók érintése nélkül is képes
felismerni a vezető mozdulatait, amelyekkel a navigáció, a szórakoztatórendszer
vagy akár az okostelefon funkcióit is elérhetik. Egyszerű kézmozdulatok segítségével
zenéket indíthatunk elvagy állíthatunk meg, de akár válogathatunk is közülük. A
3D gesztusfelismerő célja, hogy a vezető a legkisebb erőfeszítéssel legyen
képes az autó funkcióit kezelni, figyelme az úton maradhasson.
A fentiek mellett a Hyundai összesen hat olyan vezetéstámogató
rendszert is elhozott Las Vegasba, amelyek igen közel állnak ahhoz, hogy a
közeljövőben sorozatgyártású modellekben is bemutatkozhassanak. Közös jellemzőjük,
hogy funkcionálisak, hatékonyak és a kellő pillanatban avatkoznak be. A párhuzamos
és merőleges parkolássegítő eszközök után most a távirányítású parkolással
kísérleteznek, ahol az autó a teljes parkolási manővert automatikusan végzi el.
A közlekedési jelzőtáblákat figyelő rendszert a jövőben az
internettel összekötve akár időjárás-alapú figyelmeztetéseket is képes lesz
küldeni a rendszer, így pl. a vizes útszakaszokon vagy szakadó esőben a megengedettnél
jóval alacsonyabb sebességet is ajánlhat az autó vezetője számára. Amennyiben pedig
az okosóra pulzusmérője más rendszerrel együtt azt érzékeli, hogy a sofőr
eszméletlen, az autó automatikusan az útpadkára kormányozza a járművet és
megállítja azt.
A „Szűk átjáró asszisztens” rendszer az autó szenzorai
alapján érzékeli, hogy egy szűk útszakaszon haladnak keresztül, így ebben az
esetben automatikusan szabályozza az autó oldalirányú mozgásait.
Forrás: hyundainews.com