A Hyundai üzemanyagcellása az Év Motorja Amerikában
Miután első alkalommal beválasztották a tíz legjobb motor
közé, a WardsAuto az Év Motorja díjat idén a Hyundai Tucson Fuel Cell
üzemanyagcellás erőforrásnak ítélte.
A WardsAuto szerkesztői immár 15 éve tesztelnek különböző
üzemanyagcellás modelleket, a technológia pedig ezen időszak alatt ugrásszerűen
fejlődött, amely magában foglalta a költségek leszorítását éppúgy, mint a
hatótáv növekedését. Ennek ellenére a WardsAuto eddig csupán tudományos
kísérletként tekintett a hidrogénnel meghajtott erőforrásokra.
2014-ben a Hyundai azonban egy minden tekintetben
tökéletesen összeállított Tucson Fuel Cell modellt dobott piacra, amellyel
bebizonyította, hogyan kell a legfejlettebb technikát praktikusan,
felhasználóbarát módon elkészíteni. A zsűri le volt nyűgözve az autó egyszerű hétköznapi
használhatóságától, az összes zsűritag feljegyezte értékelőlapjára, mennyire
csendes az autó még az elektromos motorok között is.
Nincsenek gurgulázó hangok vagy bármilyen ventilátorzaj,
amelyek korábbi üzemanyagcellás prototípusoknál zavarhatják az utastérben
ülőket annak ellenére, hogy az üzemanyag-ellátó, hőmérséklet-szabályzó, és levegőkeringetési
rendszerbe számos ventilátor, kompresszor és pumpa került beépítésre.
Az erőforrás teljesítmény-leadása annyira egyenletes és
lágy, hogy a szakértők észre sem vették, máris 130-al száguldottak az
autópályán. Mivel a 300 Nm nyomaték már ezres fordulatnál rendelkezésre áll, a
meghajtási rendszer könnyedén mozgatja az 1 860 kilós szabadidő-autót. A
WardsAuto ítészei szerint ugyan a 134 lóerő a mindennapokban is jól
használhatóvá teszi az autót, előzésekkor és autópálya-bevezetőkön szívesen
látnának még több erőt az erőforrásban.
A gépháztetőt felnyitva akár hagyományos erőforrásnak is
tűnhetne az üzemanyagcellás motor, amelynek cellái a hidrogénből és oxigénből elektromos
energiát állítanak elő, amely így közelebb áll az űrhajókhoz, mint a
hagyományos robbanómotorokhoz. Hihetetlen, de ebből szinte semmit sem vesz
észre az autó vezetője, csupán annyit, hogy a Hyundai Tucson Fuel Cell jóval
többre képes, mint a többi elektromos autó.
Az egyik dolog mindjárt az, hogy a Tucson Fuel Cell megőrizte
mindennapi praktikumát, így elég nagy ahhoz, hogy akár öt személyt és azok
csomagjait is képes kényelmesen szállítani. Másrészt ez a Tucson háromszor
akkora hatótávval rendelkezik, mint a „hagyományos” elektromos autók, így
hétköznapi használatban akár 430 kilométert is meg lehet vele tenni. A Hyundai
jelenleg Kaliforniában kínálja az autót, amelyet 36 hónapra 3 ezer dolláros
kezdőrészlettel havi 499 dollárért bárki megvásárolhat, ráadásul a havidíjban
az ingyenes tankolás is benne van.
Ami pedig szintén fontos: az autó három perc alatt teljesen
feltölthető, miközben a jelenleg leggyorsabb elektronos töltés, a Tesla
szupertöltője 20 perc alatt tölti fel kb. 200 kilométerre elegendő árammal a legnagyobb
akkucsomaggal 100 ezer dollárba kerülő Model S-t és összesen 75 perc szükséges
ahhoz, hogy a 425 kilométerre elég energiával teljesen teletöltse az autót.
Ezekkel a tulajdonságaival pedig az üzemanyagcellás technológia bizonyítja életképességét.
A Hyundai elsőként dobta piacra forradalmi technológiáját,
ám a Toyota idén a Mirai modelljével követi koreai riválisát, miközben a Honda
jövőre szintén bemutatja saját üzemanyagcellás elképzelését. Az elemzők szerint
a jövőben a legtöbb nagy autógyártó bemutatja üzemanyagcellás autóját, így a
verseny a jövőben tovább fokozódhat.
A WardsAuto szerkesztői között éles vita alakult ki az
üzemanyagcellás technológiát kiszolgáló infrastruktúra kapcsán. Jelenleg ugyanis
mindössze kilenc nyilvános töltőállomás található Kaliforniában, további 19 van
fejlesztés alatt. Az állam a következő évtizedben száz új kút megnyitását
tervezi, New York állam pedig ugyanennyit kíván létrehozni 2020-ig.
A döntnökök végül úgy ítélték meg, hogy egyetlen forradalmi
új technológia már a múltban sem az infrastruktúra miatt jött létre. Nem állt
infrastruktúra az izzók, a telefon vagy a mobil telefon mögött, amikor azokat
feltalálták. Nem volt autópálya-hálózat vagy benzinkút-hálózat akkor sem,
amikor a Ford bemutatta a T-modellt.
Habár a Hyundai a michigani fejlesztőközpontjában mutatta be
a WardsAuto munkatársainak a Tucson Fuel Cell modellt, amelyet teletankolva
vehettek át, az ígért hatótávot elérve és a tank tartalmát elfogyasztva tréleren
szállítottak vissza, az üzemanyagcellás Tucson megérdemelten kapta 2015 Legjobb
Erőforrása címet annak kiváló mérnöki teljesítménye miatt, amely hatalmas
lépést jelent a környezetbarát autók között.
Forrás: wardsauto.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!