A Hyundai üzemanyagcellása az Év Motorja Amerikában


Miután első alkalommal beválasztották a tíz legjobb motor közé, a WardsAuto az Év Motorja díjat idén a Hyundai Tucson Fuel Cell üzemanyagcellás erőforrásnak ítélte.

A WardsAuto szerkesztői immár 15 éve tesztelnek különböző üzemanyagcellás modelleket, a technológia pedig ezen időszak alatt ugrásszerűen fejlődött, amely magában foglalta a költségek leszorítását éppúgy, mint a hatótáv növekedését. Ennek ellenére a WardsAuto eddig csupán tudományos kísérletként tekintett a hidrogénnel meghajtott erőforrásokra.


2014-ben a Hyundai azonban egy minden tekintetben tökéletesen összeállított Tucson Fuel Cell modellt dobott piacra, amellyel bebizonyította, hogyan kell a legfejlettebb technikát praktikusan, felhasználóbarát módon elkészíteni. A zsűri le volt nyűgözve az autó egyszerű hétköznapi használhatóságától, az összes zsűritag feljegyezte értékelőlapjára, mennyire csendes az autó még az elektromos motorok között is.

Nincsenek gurgulázó hangok vagy bármilyen ventilátorzaj, amelyek korábbi üzemanyagcellás prototípusoknál zavarhatják az utastérben ülőket annak ellenére, hogy az üzemanyag-ellátó, hőmérséklet-szabályzó, és levegőkeringetési rendszerbe számos ventilátor, kompresszor és pumpa került beépítésre.


Az erőforrás teljesítmény-leadása annyira egyenletes és lágy, hogy a szakértők észre sem vették, máris 130-al száguldottak az autópályán. Mivel a 300 Nm nyomaték már ezres fordulatnál rendelkezésre áll, a meghajtási rendszer könnyedén mozgatja az 1 860 kilós szabadidő-autót. A WardsAuto ítészei szerint ugyan a 134 lóerő a mindennapokban is jól használhatóvá teszi az autót, előzésekkor és autópálya-bevezetőkön szívesen látnának még több erőt az erőforrásban.  

A gépháztetőt felnyitva akár hagyományos erőforrásnak is tűnhetne az üzemanyagcellás motor, amelynek cellái a hidrogénből és oxigénből elektromos energiát állítanak elő, amely így közelebb áll az űrhajókhoz, mint a hagyományos robbanómotorokhoz. Hihetetlen, de ebből szinte semmit sem vesz észre az autó vezetője, csupán annyit, hogy a Hyundai Tucson Fuel Cell jóval többre képes, mint a többi elektromos autó.   


Az egyik dolog mindjárt az, hogy a Tucson Fuel Cell megőrizte mindennapi praktikumát, így elég nagy ahhoz, hogy akár öt személyt és azok csomagjait is képes kényelmesen szállítani. Másrészt ez a Tucson háromszor akkora hatótávval rendelkezik, mint a „hagyományos” elektromos autók, így hétköznapi használatban akár 430 kilométert is meg lehet vele tenni. A Hyundai jelenleg Kaliforniában kínálja az autót, amelyet 36 hónapra 3 ezer dolláros kezdőrészlettel havi 499 dollárért bárki megvásárolhat, ráadásul a havidíjban az ingyenes tankolás is benne van.   

Ami pedig szintén fontos: az autó három perc alatt teljesen feltölthető, miközben a jelenleg leggyorsabb elektronos töltés, a Tesla szupertöltője 20 perc alatt tölti fel kb. 200 kilométerre elegendő árammal a legnagyobb akkucsomaggal 100 ezer dollárba kerülő Model S-t és összesen 75 perc szükséges ahhoz, hogy a 425 kilométerre elég energiával teljesen teletöltse az autót. Ezekkel a tulajdonságaival pedig az üzemanyagcellás technológia bizonyítja életképességét.


A Hyundai elsőként dobta piacra forradalmi technológiáját, ám a Toyota idén a Mirai modelljével követi koreai riválisát, miközben a Honda jövőre szintén bemutatja saját üzemanyagcellás elképzelését. Az elemzők szerint a jövőben a legtöbb nagy autógyártó bemutatja üzemanyagcellás autóját, így a verseny a jövőben tovább fokozódhat.

A WardsAuto szerkesztői között éles vita alakult ki az üzemanyagcellás technológiát kiszolgáló infrastruktúra kapcsán. Jelenleg ugyanis mindössze kilenc nyilvános töltőállomás található Kaliforniában, további 19 van fejlesztés alatt. Az állam a következő évtizedben száz új kút megnyitását tervezi, New York állam pedig ugyanennyit kíván létrehozni 2020-ig.   


A döntnökök végül úgy ítélték meg, hogy egyetlen forradalmi új technológia már a múltban sem az infrastruktúra miatt jött létre. Nem állt infrastruktúra az izzók, a telefon vagy a mobil telefon mögött, amikor azokat feltalálták. Nem volt autópálya-hálózat vagy benzinkút-hálózat akkor sem, amikor a Ford bemutatta a T-modellt.  

Habár a Hyundai a michigani fejlesztőközpontjában mutatta be a WardsAuto munkatársainak a Tucson Fuel Cell modellt, amelyet teletankolva vehettek át, az ígért hatótávot elérve és a tank tartalmát elfogyasztva tréleren szállítottak vissza, az üzemanyagcellás Tucson megérdemelten kapta 2015 Legjobb Erőforrása címet annak kiváló mérnöki teljesítménye miatt, amely hatalmas lépést jelent a környezetbarát autók között.  

Forrás: wardsauto.com

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei