Generációk közt - Hyundai i30 wagon 1,6 CRDi Business teszt
Folyamatosan fejlődik a világ körülöttünk, amellyel
legutóbbi tesztautóm, a Hyundai jelenlegi kompakt i30 modelljének visszaadásakor hatványozottan szembesülhettem ismét.
Azt hiszem, öregszem. Fiatalabb koromban, amikor még olasz
autóm volt, szerettem száguldozni és ez a szenvedélyem még akkor is megmaradt,
amikor már a Hyundaiokkal kezdtem foglalkozni. Nem érdekelt a praktikum, nem
érdekelt a fogyasztás, csak a lendület, a teljesítmény és a nyomaték. Ezért is
örültem annyira tavaly a Veloster Turbo tesztautónak, ami ezt a fiatalkori bohóságomat
juttatta eszembe. Amióta azonban családom lett, megfordult velem a világ,
sokkal inkább számít az átlagfogyasztás-mérő, mint a motorház alatt tomboló
lóerők, és általában az autókat is a gyorsulás helyett inkább csomagtér-méretük
alapján állítom rangsorba.
Nem csoda ezek után, hogy a mostani tesztalany, a Hyundai
i30 wagon a fentiek miatt teljes mértékben megfelelt igényeimnek, így most
rendhagyó módon a hátsó felől közelítem meg az autó bemutatását.
Az i30 wagon óriási hátsójába ugyanis már alaphelyzetben is 528 liternyi motyó férhet, amit nagyra értékeltem, feleségem ugyanis képes annyira telepakolni bőröndjeinket, hogy a repülőtér pultjánál már messziről megismernek minket görnyedt testtartásunkról, a pultos kisasszonyok pedig régi ismerősként üdvözölve ilyenkor maguk közt fogadásokat kötnek a súlytöbblet mértékére. Ezért aztán különböző méretű bőröndökkel, hűtőtáskákkal sőt (gondolva a jövőre), még babakocsival is leteszteltünk a puttonyt és nem nagyon volt olyan konfiguráció, ahol valami kimaradt volna. Ráadásul a padlószint alatt további rekeszek várják mindazokat az apróságokat, amelyek nálam eddig egy kis ládában zsúfolódtak össze és ezzel értékes helyet raboltak el az értékes térből (KRESZ táska, bevásárlószatyrok, takaró, stb). Hab a tortán, hogy ezek mellett még elfér a teljes értékű pótkerék, amely ugyanolyan 16 colos alufelni, mint amilyen a tesztautó többi kereke.
Akinek nem lenne elegendő a csomagtér alapmérete, az
természetesen könnyedén bővítheti azt az utastér rovására. Egyre terjednek a
kategóriában a csomagtérből egy mozdulattal előrehajtható hátsó ülések, ilyen
azonban az i30 nem kínál, marad a hagyományos, többlépcsős (ülőlap-, majd
háttámla-hajtogatás) megoldás.
„Ez kombi?” – kérdezte Dönci_né azok után, hogy mintegy
három napot eltöltött már mellettem az autóban. Habár a fentiekben körülírt
pakolási próba számára is bebizonyította az autó képességeit, ez
akár elismerés is lehet az autó tervezőcsapata számára. A formaterv ugyanis nagyon
egyben van, nem látszik az az erőltetett akarat, hogy egy meglévő ötajtós
kompaktból muszáj volt családi kombit faragni. A harmadik oldalablak alig
nagyobb, mint az ötajtóson, így az ereszkedő tető és az övvonal emelkedése
jótékonyan elfedi a karosszéria nyújtását. Egyéb formai megoldásai az
ötajtósból érkeztek, így a szokásos hatszögletű hűtőmaszk, a sólyomszemeket
idéző, hosszan hátranyújtott lámpatestek, a dinamikus megjelenés még így, a
bemutató után három évvel is nagyon modernnek hatnak.
Már az első beszálláskor érezni lehet, hogy a második
generációs i30 fényévekkel hagyta maga mögött a korábbi pardon, Hyundai „nyelven”
eredeti jelzővel illetett i30 modellt. Sokkal mélyebbre ülünk ugyanis, a
kormány kényelmesebben áll előttünk, amitől az egész olyan nagyautós érzetűvé
válik. Ahogyan a tér is magunk körül, hiszen a belső építészek vékonyabbra
faragták az oldalajtó-paneleket, ezzel pedig értékes centimétereket nyertek az
utastér számára. Igaz, ennek hátulütője, hogy a mélyebbre eresztett ülésből a
magasabb övvonalnak köszönhetően már nem olyan kényelmes az ablakon
kikönyökölni, mint korábban, ezért viszont kárpótol a remekül alakított
oldaltámasz, ahol végre az én hosszú karjaimmal is elérhető a négy villanyablak kezelőpanelje.
Az utastér többi paraméterében ugyanolyan nagyvonalú, mint a
korábbi generáció, ami nem is csoda, hiszen a padlólemez nem változott, ahogyan
a főbb méretek sem, igaz a 2 650 mm-es tengelytávnak köszönhetően a
helykínálatra eddig sem volt panasz. Meg kell említeni viszont, hogy az „eredeti”
i30 kombi, pardon cw változat nyújtott tengelytávjával még több helyet kínált
az utasoknak, ennek ára viszont a kombikhoz méltatlanul kicsi, emiatt sokat is bírált
415 literes csomagtér volt. Szerencsére Koreában vagy a német
fejlesztőközpontban rájöttek, hogy a kisebb néha több, így ma már nincs
különbség a két változat között.
A fejlesztők tovább reszelgettek a már a saját i30-asomban
is megkedvelt 1,6 literes dízelmotoron, amely az én autómban még HP, azaz High
Performance (nagy teljesítményű) változatként 115 lovas, itt azonban már továbbfejlesztett,
128 lóerős változatban muzsikált. Méghozzá nem is rosszul, a hatfokozatú
manuális váltóval együttműködve mindig halkan, ennek ellenére nyomatékosan
dolgozott, extrém alacsony, 1 000-1 200-as fordulatokról is tisztességesen
húzott, pörgetni pedig nem is volt érdemes, hiszen nyomatékból szinte minden
helyzetet könnyedén teljesített. Országúton, néhány falun áthaladva, mindenhol
a szabályoknak megfelelően autózva nem lehetetlen 4 liter közelébe leszorítani
a fogyasztást, de autópályán közlekedve sem megy 5,5 fölé az
átlagfogyasztás-mérő. Teszi mindezt úgy, hogy eközben hatodikban a „kortársakhoz”
képest kicsit magasabban, 2 500 körül pörög az erőforrás.
A tesztautó a majdnem csúcs Business felszereltséggel
rendelkezett, amely szinte minden igényt kielégít, hiszen immár kétzónás a klímarendszer,
a négy elektromos ablak le-fel automatikusan (!) is mozgatható, elektromosan
behajlanak az integrált oldalvillogókkal szerelt külső tükrök, elől-hátul parkolóradar
figyeli a környezetet, amelyekhez külön figyelmesség, hogy a kanyarlámpa fénye
is mindig abba az irányba mutat, ahová fordulunk (tolatáskor ellenkező
irányba). Ezek mellett a tesztautó a hosszabb családi nyaralásokra érintőképernyős
navigációt, a kényelmesebb pakoláshoz pedig kulcsnélküli rendszert, az éjszakai becserkészéshez pedig a tükörházba és a kilincs alá szerelt kilépőfényeket is kapott a
már említett gyönyörű könnyűfém keréktárcsák mellé.
Hibátlan volna az i30 kombi? Na, azért azt nem mondanám, de
erényei feledtethetik hiányosságait. Továbbra sem értem például, miért nem
működik automatikusan a napellenzőbe szerelt lámpácska, ahogyan azt sem, hogy
miért nincs még ebben a csúcsközeli változatban sem a középső könyöktámaszban
hátravezetett levegő. Hiába vettem le a műszerfal fényerejét, a mai piacon már
kissé töredezettnek ható szoftverrel működő nagy navi belső rendszerén tudom csak
a tenyérnyi középső kijelző fényét csillapítani, ami azonban még a
legalacsonyabb fokozatban is túlságosan vakító. Igaz, a korábbi generációhoz
hasonlóan ki lehet teljesen kapcsolni a teljes kijelzőt, ez azonban egy
hosszabb éjszakai túrán nem jelenthet megoldást.
Nehéz szívvel váltam meg az i30 kombitól, hiszen láttam,
mennyivel jobb, felnőttesebb, vagyis érettebb autóvá „cseperedett”, így saját
autóm kisautós pozíciójába visszazuttyanva megfogadtam magamnak, előbb-utóbb
találkozunk még. Tartós teszt úgysem volt még ezen az oldalon!
A tesztautót a Hyundai Holding Hungary Kft. bocsátotta
rendelkezésemre.