Nyolcfokozatú váltón dolgoznak a Hyundainál
A Hyundai nemrég betekintést engedett fejlesztéseibe és
megmutatták, hogyan törnek az élre a sebességváltók új generációjának megteremtésével.
A Hyundai csoport Namyang fejlesztőközpontjának egyik
laboratóriumában egy erőforrás áll, amelyekből tucatnyi kábel és cső fut a fejlesztők számítógépeihez. Miután kihúzták a motorból az összes csövet, a
Hyundai mérnökei megkezdik a tesztelést és gondosan nyomon követik annak
működését. A motort ugyan nem szerelték bele egy autóba, de úgy hangzott mintha
mégis ott működne.
„Anélkül tudunk 15 különböző vezetési körülményt
szimulálni, hogy a motort beépítenénk egy létező autóba” – mondja Sung-baek
Joo, a dízelmotorok fejlesztéséért felelős igazgató. „Ellenőrizzük a motorba
jutó levegő mennyiségét és számos tesztet futtatunk le azért, hogy lemérjük a
teljesítményt. A számítógépek a tesztek közben keletkező összes adatot valós
időben raktározzák el.”
Joo elmondta, Namyangban nagyjából 200 hasonló labor
működik, amelyek minden nap hasonló teszteket végeznek és ezekbe egyenként körülbelül 1 milliárd won (kb. 245 millió Ft) értékű csúcsminőségű
tesztfelszerelés került beépítésre. A Namyangban dolgozó mérnökök saját
erőforrásaik mellett a konkurens autógyártók termékeit is itt tesztelik.
„Nagyjából 20 ezer autóalkatrészt tesztelünk itt abból a célból, hogyan működhetnének együtt az üzemanyag-fogyasztás javítása
érdekében még abban az esetben is, ha ennek mértéke csak 0,01 százalék” – teszi
hozzá Joo. „Ez egy fárasztó munka.”
A hatékonyság fejlesztése elsődleges kérdéssé vált az
autóiparban, mivel az javítja a fogyasztást és a teljesítményt is. A világ
kormányzatai egyre több olyan intézkedést vezetnek be, amelyek az üzemanyag-hatékonysághoz
és az instabil olajárakhoz kapcsolódnak. Ez alól a Hyundai csoport sem kivétel.
A Namyang fejlesztőközpontban éppen egy sebességváltó
teljesítménytesztje zajlik. A kutatók azon dolgoznak, hogy a motor által
nyújtott teljesítményt akkor is megőrizzék, ha a sofőr sebességfokozatot vált. A
Hyundai szerint egy váltó tesztelése általában 45 napot vesz igénybe.
„Egy 300 ezer kilométeres szimulált tesztet végzünk el 45
nap alatt, ahol ellenőrizzük a váltó teljesítményét és tartósságát” – mondja Ki-bin
Lim, a sebességváltó-fejlesztő részleg szóvivője.
Egy ilyen váltó teszteléséhez elhasznált üzemanyag költsége
átlagosan 20 millió won (kb. 5 mFt). A Hyundai Motor Group ilyen jellegű
tesztekre évente 100 milliárd wont (kb. 25 mrd Ft) költ. Ha pedig végeztek az
erőforrások és sebességváltók tesztelésével, a mérnökök kb. 300 tesztmotort
építenek, amelyek darabonkénti költsége eléri az 50 millió wont (kb. 12,5 mFt),
vagyis összesen 15 milliárd won (3,75 mrd Ft) értékű erőforrás készül a
motorfejlesztés kezdeti szakaszában. Ha pedig a tesztmotorok utolsó darabja is
elkészült, a következő lépésben különböző körülmények között tesztelik azokat.
A Hyundai csoport fejlesztői elárulták, jelenleg éppen egy
elsőkerék-meghajtású, nyolcfokozatú automata váltóművön dolgoznak, amely
várhatóan a jövő év végére készül majd el. A több fokozatú egység gazdaságosabb
üzemet eredményez, mivel kevesebb energia vész el gyorsítás közben. A vállalat
szerint ezen túlmenően az új mechanizmus jobb vezetési kényelmet is biztosít.
„Jelenleg egy elsőkerék-meghajtású, nyolcfokozatú váltó
fejlesztésére koncentrálunk” – mondja a Namyang központ egyik fejlesztője. „Ha
befejeztük, ezt a váltót a prémium limuzinjaink kapják majd meg.”
Ha a vállalat sikeresen kifejleszti ezt az
elsőkerék-meghajtású nyolcfokozatú automatát, a Hyundai azon kevés vállalat
közé kerül, amely ilyennel rendelkezik. Különösen az elsőkerék-meghajtás miatt
a globális autógyártók általában hat- vagy hétfokozatú váltókat használnak. A Lexus
az egyike azon kevés márkának, amely néhány modelljénél bevezette a nyolc
sebességfokozatot. „Ha elkészülünk a
nyolcfokozatú rendszerrel, a Hyundai Motor Group a sebességváltók terén a
legerősebb versenytárssá válik majd” – mondja a Hyundai Motor Group szóvivője.
„A gazdaságosság javítása érdekében ezen új erőforrásoknak
és sebességváltóknak az autó más részegységeivel összhangban kell dolgozniuk” –
mondja Je-rok Jeon, a Namyang központ másik kutatója. „Nagyon kemény munka, amit
mi itt végzünk, ezt pedig úgy szoktunk nevezni, mint ’Isten hatásköre’”
Forrás: koreajoongangdaily.joins.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!