Árháborút indít a Hyundai üzemanyagcellás autójával
A Hyundai Motor úgy döntött, a jövőben alacsonyabb áron adja
a Tucson üzemanyagcellás változatát, hogy ezzel versenyképesebbé tegye azt a
Toyota hasonló Mirai modelljével szemben.
A Hyundai Motor már 2013 tavasza óta árusítja a Tucson
modellre épülő üzemanyagcellás Fuel Cell változatot, amely elterjedésének eddigi
akadálya az igen magas árcédula volt. a Toyota tavaly bejelentette, lényegesen
elérhetőbb áron fogja forgalomba hozni saját, Mirai névre keresztelt
üzemanyagcellás járművét.
„A Hyundai Motor nemrég értesítette a Tucson Fuel Cell egyik
legnagyobb hazai vásárlóját, Gwangju városát arról, hogy egy belső döntés
értelmében csökkentik az autó árát” – mondta egy anonimitást kérő bennfentes.
Gwangju önkormányzata eddig 5 darab üzemanyagcellás Hyundait vásárolt már, idén
pedig további tíz jármű vásárlását tervezi, amelyeket a júliusi Gwangju nyári játékokon
használnának. „A Hyundai a Toyota miatt kényszerült erre a lépést, mivel a
japánok jutányos áron kívánnak piacot szerezni első ilyen autójuknak” – tette hozzá
a bennfentes. A Hyundainak azonban több időre van szüksége ahhoz, hogy
eldöntse, mennyivel csökkenti az autó árát.
A Toyota a tavalyi Los Angelesi Autószalonon mutatta be a
négyajtós Mirai modellt, amely hazájában 7,24 millió jenért (kb. 17,6 mFt) kerül
majd forgalomba. Ez nagyjából fele annak a 150 millió koreai wonnak (kb. 39,5
mFt), amennyit a Hyundai kér a hazai piacon a Tucson Fuel Cell modellért. Mindkettő
bruttó ár, egyik sem tartalmazza a különböző kormányzatok támogatását.
„Az is lehetséges, hogy a Hyundai merész árcsökkentést
jelent be, tekintettel arra, hogy a Tucson Fuel Cell és a Mirai között hatalmas
az árkülönbség” – mondja Phil-oo Kim, a Daelim Egyetem autóipari
mérnökprofesszora.
Annak ellenére, hogy a Hyundai a világon elsőként már 2013
februárjában beindította az üzemanyagcellás modelljének futószalagos
sorozatgyártását, főként a magas vételár miatt idáig csak 200 darab talált gazdára.
Ebből tavaly összesen tíz darabot sikerült Koreában értékesíteni úgy, hogy a
kormányzat darabonként átszámítva mintegy 15,8 millió forintnyi támogatást ad
az autó megvásárlásához, ám a koreai vásárlóknak még így is 23,7 millió
forintnyi wont kell befizetniük mellé.
Ezzel szemben a Toyota bejelentette, hogy a Mirai
üzemanyagcellás autóból egy hónappal az értékesítés kezdete után máris 1 500
darabot rendeltek Japánban. A japán gyártó közleménye szerint ennek 60
százaléka kormányzati hivataloktól és vállalati flottakezelőktől érkezett, míg a
magánvásárlók aránya 40 százalék.
„Új árpolitika nélkül a Hyundai a hidrogénnel működő
járműszegmensben betöltött vezető szerepet kénytelen lesz átadni a Toyotának” –
mondja a professzor.
Amióta tavaly novemberben a Mirait bemutatta a Toyota, a
gyártó a vártnál is gyorsabban próbál piacot teremteni az autó számára. Ennek bizonyítékaként
a 2015-ös Las Vegasi szórakoztatóelektronikai kiállításon a márka képviselői
azt is bejelentették, hogy 2020-ig az autóhoz kapcsolódó 5 680 szabadalmat
bárki számára elérhetővé teszik, hogy ezzel is elősegítsék a technológia
elterjedését.
A Tucson Fuel Cell koreai elterjedésének másik oka a
hidrogén töltőállomások infrastruktúrájának hiánya, amely kulcsfontosságú lenne
az autó piaci környezetének megteremtésére. Koreában ma mindössze nagyjából 10
töltőállomás található, a Környezetvédelmi Hivatal tervei szerint ez 2025-re
200-ra emelkedik. Japán ezen a téren is gyorsabban fejlődik, a japán kormányzat
tervei szerint a hosszú távú növekedés elérése érdekében még idén 100
töltőállomás épül Japán nagyobb városaiban.
„Időszerű lenne, hogy a Hyundai Motor és a kormányzat
asztalhoz üljön és megvitassák az üzemanyagcellás autók elterjedésének
stratégiai megközelítését” – mondja Kim.
A Toyota mellett 2015-ben a Honda is üzemanyagcellás modellt
kíván piacra dobni, a Nissan pedig 2017-re készíti el saját autóját. A németek
sem maradnak le, hiszen a Mercedes bejelentette, 2017-től korlátozott
darabszámban ugyan, de a B-osztályt is meg lehet vásárolni üzemanyagcellás
kivitelben.
Forrás: koreaherald.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!