Duplájára nőhet a Hyundai amerikai üzeme
Az ügyben jártas bennfentesek szerint a Hyundai Motor egy új
gyártósorral bővítené alabamai üzemét azért, hogy kielégíthesse az amerikai
vásárlók terepjárók iránti növekvő keresletét. A vállalat pedig tagad, de tisztában van a helyzet súlyával.
A dél-koreai autógyártó amerikai üzemében jelenleg készülő
Elantra és Sonata iránti kereslet az elmúlt időszakban jelentősen visszaesett,
mivel az alacsonyabb üzemanyagárak miatt a vevők elsősorban a kevésbé gazdaságos,
de nagyobb terepjárókat részesítik előnyben.
„Ez egy új összeszerelő sor lesz, közvetlenül az alabamai
működő szalag mellett. Alabama állammal a végső feltételekről tárgyalnak jelenleg”
– mondja az egyik forrás azt állítva ezzel, hogy a Hyundai új termelőüzemet
tervez a meglévő mellé.
A Hyundai szóvivője szerint „ezen a szinten nincsenek tervek”
a kapacitás növelésére az Egyesült Államokban. A vállalat jelenleg az Elantra
és Sonata limuzinok összeszerelését az alabamai üzemben végzik, a Santa Fe
terepjárót a Kia Motors georgiai üzemében gyártja, míg a Tucson modellt
Dél-Koreából importálják.
A fentiektől függetlenül két további forrás is azt
erősítette meg, hogy a Hyundai valóban egy további összeszerelő sort készül
építeni azért, hogy megbirkózzanak az amerikai piacon jelentkező egyre nagyobb terepjáró
igénnyel, ám végső döntésről ők sem hallottak.
„A Hyundainak szüksége van egy második üzemre Amerikában” –
mondja Sung-moon Suh, a Korea Investment & Securities autóipari elemzője. Szerinte
a Hyundai saját, alabamai gyárába költöztetné a Santa Fe gyártását, ahol egyidejűleg
akár a Tucson vagy egy, a jelenlegi kínálatban még nem létező platós teherautó
is készülhetne.
„Jelenleg nincsenek ilyen tervek” – erősíti meg Jim Trainor, a
Hyundai Motor America szóvivője is, akihez Dave Zuchowski, a HMA elnöke is
csatlakozott. „Mindent számításba veszünk. Természetesen az egyik lehetőség
Montgomery, de még nem készültünk fel a döntésre.”
A vállalat az elmúlt öt év mindegyikében saját termelési rekordjait
dönti meg, ennek ellenére piaci részesedése az autóipar fellendülésének
hatására is csökken. Az alabamai üzem termeli a Hyundai Észak-Amerikában piacra
kerülő autóinak nagy részét. Az Elantrákat és Sonatákat a nap 24 órájában
folyamatosan gyártják hétköznap és a hónap legalább egy szombatján is, de még
ez is kevés a kereslet maradéktalan kielégítéséhez.
„A HMMA rendkívül hatékony gyár” – mondja Zuchowski. „Csaknem
400 ezer autót készítettünk itt tavaly. Három műszakban, túlórákkal együtt
értük ezt el, így nincs már sok terünk arra, hogy még többet tudjunk készíteni.”
Zuchowski azt is hozzátette, szükségük van további kapacitásra a terepjárók
iránti igény kielégítésére, és azt is elmondta, a vállalat is tisztában van
azzal, hogy „valamikor a jövőben” újabb gyárakra van szükségük ehhez.
„Egy ideje már terítéken van ez az ügy” – mondja Todd
Strange, Montgomery város polgármestere. „Tudom, hogy volt már ebben az ügyben
tárgyalás közöttünk. Amit ezen elmondtunk, hogy mi készen állunk, amennyiben
ilyen döntés születik.”
A koreai Yonhap hírügynökség már azt is tudni véli, az alabamai
új gyár éves kapacitása elérheti a 300 ezer darabot és az első terepjárók
várhatóan 2017-ben gördülhetnek le a futószalagról.
A 2009-es globális gazdasági válság közepette is erősen
teljesítő Hyundai értékesítési eredményei ugyan 2015 januárja után februárra 4
százalékot növekedtek, ám ez még mindig jóval kevesebb, mint az iparág 9
százalékos átlaga.
A Kia Motors már építi első mexikói gyártóbázisát, ahol
jövőre indulhat meg a termelés, amely jelentős részben könnyít az Egyesült
Államokban működő gyár kapacitásproblémáin is.
Forrás: reuters.com, montgomeryadvertiser.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!