13 év után lehet, hogy nem a Civic lesz az első
Nagyon úgy tűnik, hogy a Hyundai Elantra véget vethet a Kanadában 13 éve folyamatosan bestseller Honda Civic történetének.
Az Elantra 40,7 %-kal emelkedő eladási számai, illetve a Civic 5,2 %-os keresletcsökkenése miatt úgy tűnik, a Hyundai kompakt limuzinja mostanra csupán kevéssel van lemaradva Kanada eddigi legjobban fogyó autótípusától.
„Az elmúlt évtized állandó nyertese a Civic volt, ám ebben az évben ellátási problémák adódtak, ezen túl néhány szakmai vélemény sem segített a Civic eladásainak.” – mondja Dennis DesRosiers, a DesRosiers Automotive Consultant cég vezetője.
A szakmai vélemények között megtalálható a Consumer Reports magazin kritikája is, amely a legújabb, kilencedik generációs Civicet 12 felsorolt kompakt autó között csupán a 11. helyre sorolta. Ezzel a magazin a Honda modelljét nem sorolta az ajánlott típusok közé.
Amennyiben idén az Elantra valóban megelőzi a Civicet, az rendkívül figyelemre méltó eredmény. A Civic a Honda legnépszerűbb és világszerte elismert modellje. A modell nemcsak Kanada legjobban fogyó autója volt az elmúlt 13 egymást követő évben, de 1973. óta több, mint 1,6 millió vásárló választotta ezt a terméket. A Honda szerint ezekből 930.000 darab még ma is fut Kanada útjain.
Persze, a Civic ellátási gondjai nagyrészt a márciusi japán földrengés és cunami kihatása miatt következtek be. Igaz ugyan, hogy a Civicet – akárcsak az Elantrát – nem Japánban, hanem Észak-Amerikában szerelik össze, mégis sok alkatrész érkezik az anyaországból az összeszereléshez.
Ám ez még nem elegendő ok arra, hogy a kereslet visszaesését a természeti katasztrófa számlájára írják. A DesRosiers Automotive szerint a Civic eladásai már 2008. óta csökkennek. Amikor júliusban a Honda már arról számolt be, hogy a gyártás körül minden rendben, a Civic eladásai 23,3 %-kal estek. És az Elantra? 47,9 %-kal nőttek az eladások!
Ezen a ponton már nem a termelés problémáiról beszélhetünk, sokkal inkább a termék problémáiról. Ezen a ponton a Hondának újra kell gondolnia a termékpolitikáját és olyan új modelleket kell bevezetnie,, amelyek már érdemesek a Consumer Reports ajánlására – különös tekintettel arra, hogy a Honda vásárlók nagy része a Consumer Reports-ot is olvassa.
Mindazonáltal DesRosiers bízik abban, hogy 2011. végére a Hondának sikerül olyan megoldást találnia, amelynek eredményeként a 14-dik évben is a Civic maradhat a dobogó legfelső fokán.
„Úgy gondolom, a Civic lesz a nyertes” – mondja. „Először is azért, mert a tavaszi ellátásbeli problémák miatt sok lehetséges vásárlót vesztettek. Ám ez átmeneti, az ellátás mostanra helyreállni látszik, és ebből a Civic profitálhat.”
„Ám sokkal fontosabb, a Hondának hatalmas a vállalati büszkesége, és a tény, hogy elveszíthetik a vezető pozíciójukat, óriási pszichológiai nyomás a Honda számára. Szóval a Honda minden lehetséges eszközt be fog vetni azért, hogy megtarthassák pozíciójukat.
DesRosiers azt is kiemelte: függetlenül attól, hogy az Elantrának sikerül-e legyőzni a Civicet, vagy sem, az Elantra eladásai „akkor is +40 %-os sávban mozognak és ha másodikként is végeznek az eladások rangsorában, akkor is a piac egyik legsikeresebb személygépkocsija lesz az idén”.
Az eredeti cikk megtekinthető itt.