A formatervező már a Hyundai következő dobásán dolgozik - Portré Christopher Chapmanről 2. rész


Idén januártól Christopher Chapman került a Hyundai amerikai formatervező stúdiójának élére. Chapman korábban az Isuzunál kezdte pályafutását, majd 18 évig dolgozott a BMW-nek, mielőtt a Hyundaihoz szerződött volna. Az autoweek.com riportja.

Chapmant két hónapra Münchenbe küldték, ahol az akkori BMW dizájnfőnökkel, Chris Bangle-lel közösen életnagyságú X5 modelleken dolgoztak együtt. Ez 5 évvel azelőtt volt, hogy a végleges modell 1999-ben, Detroitban bemutatkozott volna.

Az ezt követő néhány évben számos BMW termék és koncepció köthető Chapman nevéhez. Így például dolgozott a 2001-es Detroiti Autószalonon bemutatott X-Coupe tanulmányon, a 2002-es CS1 tanulmányon, vagy épp a most futó 1-es BMW sorozaton.


Chapman a BMW-nél eltöltött ideje nagy részét a kaliforniai Designworksnél dolgozta végig. Azt mondja, nagyon fontosak a főhadiszállásokon kívüli tapasztalatok, melyek jelentősen eltérhetnek a belső szemlélettől. Szerinte éppen ez ad létjogosultságot a különálló formatervező stúdióknak.    

„Az idő nagy részében ki vagy szolgáltatva a központi vezetésnek.” – mondja. „Ez olyan, mintha te lennél a bolha a kutya farkán. Elég, ha néhányszor lecsapsz a farokra és az egész kutya rád figyel.”   


Chapman szerint a Hyundai innovációs akarata vezette őt a márkához. A merész külső formaterv már kéznél van, ám ő többről beszél, mint egy fémdarabról. Chapman az ember-gép kapcsolatot szeretné hosszútávon optimalizálni. A cél az, hogy a telefonálás, a hifi kezelése, de még a motor beindítása is még intuitívabban működjön. Minden új ötletet „kis tányér tapas”-nak hív.
Chapman szerint új optikai és gesztikuláció felismerési technológia akár a klímaberendezés távirányítású kezelését is lehetővé tenné. A szélvédőre vetített kijelzőn egy hőmérséklet ikonra nézve a vezető aktiválhat egy mozgásérzékelőt, ezen keresztül pedig a vezető a kezének forgatásával változtathatna hőmérsékletet.


Az ilyen rendszerek még messze vannak a sorozatgyártástól, ám Chapman szerint a Hyundai a jövő évi Detroiti Autószalonon egy új koncepcióautóban bemutatja a csapat néhány ember-gép interfész (HMI) ötletét.  

„Sok szempontból a HMI megoldások jelenthetik a belépőt a jövő autóiparához, sőt, talán fontosabbá válnak még a formatervnél is.” – mondja Chapman. „Egy autó kiválasztásánál a jövőben az egyik legfontosabb tényező lehet, így számunkra fontos, hogy ilyen tekintetben is vizsgáljuk a kérdéskört.”


Chapman és csapata azt szeretné látni, hogy az a generáció, mely már természetes módon kezeli az iPadot, hogyan viszonyul a legújabb járműipari fejlesztésekhez.

Ennek ellenére Chapman szerint nem kell a közeli jövőbe számítanunk az ilyen technikákkal túlzsúfolt Hyundai modellekre. Utálja például az „infotainment” kifejezést és az iparág meggyalázásának tekinti az okostelefon-alkalmazások autóba integrálását.

„Csak azért gyömöszölik bele ezeket az autókba, mert léteznek és mert a konkurencia is így tesz.” – mondja. „Úgy gondolom, nekünk saját rendszert kell kidolgoznunk… néha pedig azt kell mondanunk: ezt inkább ne!”

Forrás: autoweek.com

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei