Az elmúlt évtized legkisebb növekedésére számít idén a Hyundai
Dél-Korea legnagyobb autógyártója, a Hyundai Motor Company a
Kia Motors-szal közösen idén 7,41 milliós darabszámmal 4 százalékos globális
bővülést tervez, amely 2003. óta a legalacsonyabb tervszám.
A világ ötödik legnagyobb autógyártójaként nyilvántartott
vállalatcsoport az elmúlt évek nyaktörő sebességű növekedése után tovább
lassítja bővülési ütemét. Mong-koo Chung, a csoport elnökének utasítására
lassul a gyárak kapacitása annak érdekében, hogy a vállalatok a márkák értékére
és a jövedelmezőségükre összpontosíthassanak, így pedig versenyképesek maradjanak
a japán rivális Toyota Motorral.
„A Hyundai Motor és a Kia Motors tovább folytatja az
innovációs stratégiáját az autók minőségének növelésével.” – mondta Mong-koo
Chung, a Hyundai 74 éves elnöke a csoport dolgozói részére január elsején
megtartott évindító beszédében.
A stratégia részeként a Kia fő tervezőjét, az Audi TT-t
megalkotó Peter Schreyert a Kia Motors első külföldi elnőkének nevezték ki az elmúlt
év végén, míg korábban a Hyundai Motor az ex-BMW dizájnert, Chrstopher Chapmant
állította amerikai formatervező-központja élére.
„Chung elnök elmondta, hogy a termelőüzemek összes éves
kapacitása jelenleg 8 millió darab, nem több. Nem mondta, hogy feljebb pozicionáljuk termékeinket és azt sem, hogy növeljük az árréseinket.” – mondta egy Hyundai
csúcsvezető, aki azt is elárulta, az autógyártó a soron következő Detroit-i
Autókiállításon egy luxusautó koncepciót mutat be.
A Hyundai idén 4,66 millió, míg a Kia 2,75 millió jármű
eladását tervezi, ám a befektetők attól tartanak, hogy a növekedés üteme még
inkább lelassul a csoport stratégiája és az erősödő koreai won miatt.
A Hyundai csoport iparágvezető árrését ugyanis nagyban
veszélyezteti az erősödő koreai won, amely csökkentheti a jövedelmezőséget és
az árazási rendszer erejét. A dél-koreai deviza értéke 2009. óta a legnagyobb
mértékben, 7,6 százalékot emelkedett tavaly a dollárhoz képest. Eközben a japán
jen gyengült, így ebből a szempontból is versenyképes helyzetbe kerülhettek a
japán riválisokkal.
A piac aggályait tükrözi, hogy míg a Hyundai Motor
részvényárfolyama 2012-ben 2,6 százalékkal növekedett, a Kia részvényindexe
15,3 százalékot zuhant, így jócskán alulteljesítve a piaci átlag 9,4 százalékos
növekedését. A Thomson Reuters adatai szerint az öt vezető autógyártó között a
Hyundai és Kia részvényei voltak a legrosszabbul teljesítők.
Az elemzők szerint a Hyundai Motor és a Kia kevés új
modellje szintén csökkentheti az értékesítés volumenét, hiszen a Hyundai Motor
prémium limuzinja, a Genesis következő nemzedéke csupán 2013 végén mutatkozik
be. A Kia Motors új kompakt Soul modellje is idén debütál, ám a vállalat szóvivője további új
modellek érkezéséről nem beszélt.
A Hyundai csoport 2012-ben 7,12 millió járművet értékesített
világszerte, amely 8 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi eredményt és
jobb, mint az eredetileg tervezett 7 milliós darabszám.
A növekedés nagyban köszönhető a Kína és Japán között tavaly
kialakult - és az autóeladásokat nagy mértékben befolyásoló - politikai vitának, amelynek során a kelet-kínai tenger szigeteinek
Japánhoz csatolása miatt japán autószalonok is az összecsapások áldozatává
váltak.
Az Egyesült Államokban és Kanadában a november 2-án
bejelentett, több, mint 1 millió autót érintő gazdaságossági problémák egyelőre
nem tükröződnek az eladásokban.
A két vállalat közül a Hyundai Motor 2012-ben újonnan
megnyitott kínai és brazil üzemeivel sokkal inkább tudja növelni eladásait idén,
mint a Kia, amely nem rendelkezik frissen hozzáadott kapacitással.
Forrás: reuters.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!