Idén a Hyundai is megérzi a válságot
A Hyundai európai szárnyalása egyelőre véget érhet. A koreaiak
már érzik az értékesítési válságot, így csökkenő eladásokkal és szerényebb célok
elérésével számolnak.
„2013. a konszolidáció éve lesz.” – mondta már korábban
Allan Rushforth, a Hyundai Motor Europe alelnöke. Ez érinti a kereskedelmi
hálózatot is, ugyanis 2014-ig legalább minden negyedik európai Hyundai
kereskedőt lecserélnek.
Egy évvel ezt követően a Hyundai eredeti tervei szerint már
5 százalékos piaci részesedést akart elérni Európában, ám ez nehezen lesz
tartható. „A stagnáló piacok miatt újra kell értékelnünk a hosszú távú célkitűzéseinket.”
– mondja Rushforth. 2013-ban 3,4 százalékos piaci részesedés elérése a cél a
zsugorodó európai piacon, amely tarthatónak látszik. Ez azonban azt jelenti,
hogy idén a Hyundai is kevesebb autót ad el az öreg kontinensen.
Eközben 2012-ben a Hyundai a Kia testvérmárkájával együtt az
év legjobban teljesítő autógyártójává vált. Az Európai Unió területén az
eladások több, mint 9 százalékkal nőttek, Németországban pedig december
közepéig a számok 14 százalékos emelkedést mutatnak. A kisebb Kia testvérmárka még
ennél is gyorsabban növekedett, így a Hyundai konszern hamarosan a Volkswagen
csoporttal versenghet a világelsőségért. Martin Winterkorn, a VW vezére
nyilvánosan is elismerte nemrég, hogy figyelik a koreaiak minden lépését. „Jó
érzés, hogy a Volkswagen figyel ránk.” – mondja erre Rushforth.
Előnyös a koreaiak számára, hogy gyáraik nem
Nyugat-Európában, hanem a kelet-európai Csehországban, Törökországban, valamint
Indiában találhatóak, ahol jóval kisebb a munkaerő költsége. A Kiával együtt a
Hyundai világviszonylatban több, mint 7,1 millió autót adtak el, így az előállítás
költségmegtakarítása jelentős. Ezzel nagyon sok európai konkurens nem tud
lépést tartani. „Itt lép be a képbe a nagyság.” – mondja Rushforth.
Így azután a Hyundai tömegesen csábít magához vásárlókat,
amit a jövőben is folytatni kíván. „Vásárlóink 70 százaléka más márkától pártol
át hozzánk – főképp Opel, Ford, Volkswagen, és Renault használók választják a
Hyundait.” – mondja Rushforth. „A jövőben is folytatjuk a piac meghódítását.”
Ám a következő lépés a márkahűség megteremtése, amely
azonban nehézségekbe ütközik. Egy belső tanulmány kimutatta, hogy a kereskedőkkel
elégedetlenek a vásárlók, amely az egyik legnagyobb problémát jelenti. Ezen
változtatni kíván a koreai cég. „Amennyiben ugyanis a vevők nálunk nem érzik
olyan jól magukat, mint máshol, nem tudjuk őket megtartani.” – mondja Rushforth.
Ennek kiküszöbölésére a Hyundai következő lépésként
változtat a kereskedői hálózatán. „2014-ig európai kereskedőink
25-30 százalékát lecseréljük. Egyesek egyszerűen túl kicsik, így nem tudják lekövetni a
márka fejlődését.” – mondja Rushforth.