Lassít a Hyundai, ha vezetője fáradt
Ausztrál közlekedésbiztonsági kutatók egy Hyundai i40-be
építve nemrég mutatták be azt a kísérleti autót, amely képes a vezető
fáradtságát érzékelni és az autót ennek megfelelően lelassítani.
Az ausztrál Királyi Autóklub által fejlesztett autó egy
különleges fejhallgató segítségével vizsgálja a vezető agyműködését és
amennyiben a számítógépes program úgy ítéli, hogy a sofőr nem képes kellően
figyelni az útra, lassítja a járművet. A fejlesztés vezetője, Geoffrey Mackellar elmondta, hogy a különleges
fejhallgató 14 szenzor segítségével az agyműködést és a hozzá fejlesztett program
pedig kapcsolódik az autó motorvezérlési rendszeréhez.
Az autó tesztelése során az alanyokat különböző feladatok
elvégzésére kérték fel a jármű vezetése közben, így használniuk kellett a mobiltelefonjukat,
rádiósávot kellett váltaniuk, inniuk vagy éppen térképet kellett nézniük. Ezen tevékenységek
során a kutatók a szenzorok segítségével mérték az agyműködésüket.
A tesztalanyokat egy 15 km/órás „unalmas körre” is elküldték
azért, hogy tanulmányozni tudják, mi történik akkor, amikor az agy „kikapcsol”.
„Elég csúnya dolog, de élveztük.” – mondja Mackellar.
Emad Tahtouh, a FINCH gyártócég képviselője elmondta, hogy
az autó az agyműködést felhasználó különleges szoftver segítségével engedi
vezetőjét gyorsabban hajtani, ha az megfelelően figyel, viszont elveszi a gázt,
ha nem. „Olyan dolgokra figyelünk, mint a pislogások száma, pislogások közötti
idő, a vezető tekintete – mennyi ideig néz egyetlen pontra – a szemmozgás,
fejbiccentés és persze a feladatok közötti reakcióidő, valamint az agyműködés
foka. Összefoglalva rengeteg adatot gyűjtünk.” – mondja.
Az autó pedig csökkentett sebességgel figyelmezteti
vezetőjét, ha az figyelmetlenné válik és amennyiben újra a vezetésre koncentrál,
az autó ismét gyorsabban hajthat.
A királyi autóklub számára átalakított Hyundai i40 a kutatás-fejlesztés
mellett egy figyelemfelkeltő kampány része is, amely a Nyugat-Ausztrália
régiójában megnövekedett halálos kimenetelű balesetekre hívja fel a figyelmet.
Habár a rendszer reklámcélokat is szolgál, az autóklub
elsősorban a kutatás-fejlesztésre és a figyelemfelhívásra összpontosít. „A
figyelmetlen vezetés által okozott balesetek aránya ma már összehasonlítható szinten
van a gyorshajtás miatt és ittasan okozott karambolok számával.” – mondja Pat
Walker, az autóklub vezetője, aki hozzátette: „Országos szinten a
figyelmetlenségből eredő végzetes balesetek aránya a halálos balesetek 46
százalékát teszi ki.”
A közlekedési balesetek az ausztrál kormányzat szerint
évente mintegy 25 milliárd dolláros kiadást jelentenek.
Forrás: channelnewsasia.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!