Lassít a Hyundai, ha vezetője fáradt


Ausztrál közlekedésbiztonsági kutatók egy Hyundai i40-be építve nemrég mutatták be azt a kísérleti autót, amely képes a vezető fáradtságát érzékelni és az autót ennek megfelelően lelassítani.

Az ausztrál Királyi Autóklub által fejlesztett autó egy különleges fejhallgató segítségével vizsgálja a vezető agyműködését és amennyiben a számítógépes program úgy ítéli, hogy a sofőr nem képes kellően figyelni az útra, lassítja a járművet. A fejlesztés vezetője, Geoffrey Mackellar elmondta, hogy a különleges fejhallgató 14 szenzor segítségével az agyműködést és a hozzá fejlesztett program pedig kapcsolódik az autó motorvezérlési rendszeréhez.  


Az autó tesztelése során az alanyokat különböző feladatok elvégzésére kérték fel a jármű vezetése közben, így használniuk kellett a mobiltelefonjukat, rádiósávot kellett váltaniuk, inniuk vagy éppen térképet kellett nézniük. Ezen tevékenységek során a kutatók a szenzorok segítségével mérték az agyműködésüket.

A tesztalanyokat egy 15 km/órás „unalmas körre” is elküldték azért, hogy tanulmányozni tudják, mi történik akkor, amikor az agy „kikapcsol”. „Elég csúnya dolog, de élveztük.” – mondja Mackellar.


Emad Tahtouh, a FINCH gyártócég képviselője elmondta, hogy az autó az agyműködést felhasználó különleges szoftver segítségével engedi vezetőjét gyorsabban hajtani, ha az megfelelően figyel, viszont elveszi a gázt, ha nem. „Olyan dolgokra figyelünk, mint a pislogások száma, pislogások közötti idő, a vezető tekintete – mennyi ideig néz egyetlen pontra – a szemmozgás, fejbiccentés és persze a feladatok közötti reakcióidő, valamint az agyműködés foka. Összefoglalva rengeteg adatot gyűjtünk.” – mondja.

Az autó pedig csökkentett sebességgel figyelmezteti vezetőjét, ha az figyelmetlenné válik és amennyiben újra a vezetésre koncentrál, az autó ismét gyorsabban hajthat.


A királyi autóklub számára átalakított Hyundai i40 a kutatás-fejlesztés mellett egy figyelemfelkeltő kampány része is, amely a Nyugat-Ausztrália régiójában megnövekedett halálos kimenetelű balesetekre hívja fel a figyelmet.

Habár a rendszer reklámcélokat is szolgál, az autóklub elsősorban a kutatás-fejlesztésre és a figyelemfelhívásra összpontosít. „A figyelmetlen vezetés által okozott balesetek aránya ma már összehasonlítható szinten van a gyorshajtás miatt és ittasan okozott karambolok számával.” – mondja Pat Walker, az autóklub vezetője, aki hozzátette: „Országos szinten a figyelmetlenségből eredő végzetes balesetek aránya a halálos balesetek 46 százalékát teszi ki.”   

A közlekedési balesetek az ausztrál kormányzat szerint évente mintegy 25 milliárd dolláros kiadást jelentenek.


Forrás: channelnewsasia.com

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését