Az autógyártók a szabadkereskedelmi egyezményt támadják
Dél-Korea legnagyobb autógyártója, a Hyundai Motor Company öt éve úgy döntött, családi modellekkel és sportos hobbiterepjárókkal szeretné növelni eladásait Európában.
A modellek sikert arattak. Az európai értékesítés 15 százalékkal emelkedett az idei első félévben, miközben az átlagos értékesítés Franciaországban vagy Olaszországban pl. kétszámjegyű csökkenést mutat. Allan Rushforth, a Hyundai Europe igazgatója szerint a vállalat piaci részesedése immár 41 hónapja folyamatosan növekszik.
Ez az eredmény megrázta az európai autógyártókat és bonyolítja az EU ambiciózus szabadkereskedelmi menetrendjét, mivel az EU vezetők éppen a kontinens kereskedelmének fellendítésén fáradoznak.
Nehéz olyan régiót mondani, ahol nincsenek EU tárgyalók és ne próbálnának meg egyezségre jutni: közel 80 országgal folyik ilyen tárgyalássorozat Kanadától egészen Cape Verdéig.
Az európai autógyártók elsődleges támadási területe azonban az EU és Dél-Korea között létrejött egyezmény, mely egy éve lépett hatályba, elsőként az ázsiai régióból. A japánok a következő állomás az EU listáján, mely elsősorban vámtételek csökkentésén alapszik.
Ám az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) bizonyos abban, hogy az egyezség előnytelen a két fél üzletmenete számára, mivel annak hatása elsősorban a koreai autógyártók törtek előre Európában, azonban az európai gyártók csupán szerény eredményeket értek el Koreában.
Az ACEA elnöke, Sergio Marchionne – aki mellesleg a FIAT vezetője – szerint Dél-Korea növekvő autóexportja figyelmeztető jel a japánokkal, Ázsia vezető autógyártói nemzetével kötött hasonló megállapodás életbe lépése előtt.
Marchionne szavai talán eljutnak az EU érintett államaihoz is, melyek közül mind a 27-nek egyhangúan rá kell bólintaniuk a kereskedelmi egyezményre ahhoz, hogy azok életbe léphessenek. A tét hatalmas, hiszen a gazdasági visszaesés közel 12 millió munkahelyet veszélyeztet az EU-ban.
Olaszország a FIAT csoporttal, Németország a Volkswagennel, Franciaország a PSA Peugeot-Citroen csoporttal a leginkább érintettek az EU-Japán üzlettel, így diplomatáik előrehaladott tárgyalásokat folytatnak a kérdésben.
„Nem áldozhatjuk fel az autóiparunkat az üzlet érdekében.” – mondta egy olasz hivatalnok Brüsszelben.
Az Európai Bizottság kereskedelmi egyezményekért felelős képviselői létfontosságúnak látják a Japánnal kötendő egyezményt, mivel az EU-nak szabadkereskedelmi egyezményeket kell kötnie a világ fontosabb gazdasági szereplőivel.
A 2007-ben Indiával megkezdett tárgyalássorozat patthelyzetbe került, mivel az Indiába exportált európai járművek helyi vámtétele tízszer nagyobb, mint az indiai járművek európai vámtétele.
Kevesen kérdőjelezik meg Európában a szabadkereskedelmi egyezmények eredményeit, ám az EU-nak foglalkoznia kell az egyes ágazatok pozitív és negatív eredményeivel is.
A ruházati és a kézitáska üzletágban tevékenykedők kifejezetten örülhetnek a dél-koreai üzlettel kapcsolatban, ugyanis a koreai behozatal ezekből a termékekből 35 százalékkal emelkedett 2011. július 1. óta, az európai parfümgyártók pedig emelhették áraikat a termékeik népszerűsége miatt.
A francia PSA Peugeot-Citroen csoport azonban komoly veszteségeket ért el a koreai egyezmény hatására, ugyanis a Kia Ceed Franciaországban hatalmas sikert arat, míg a PSA modelljei – a Peugeot 308 és a Citroen C4 20 százalékos veszteséget volt kénytelen elszenvedni a hazai piacon.
Amellett, hogy az autógyártók hazai pályán komoly zuhanást diagnosztizálnak, az autóalkatrész-gyártók is arról panaszkodnak, az egyezmény ellenére sem tudják megvetni lábukat Dél-Koreában. Dél-Korea autógyártóinak igen szoros kapcsolata a beszállítókkal komolyan nehezíti a külföldi alkatrész-előállítók betörését a piacra.
„Dél-Korea egy zárt piac.” – mondja Jean-Marc Gales, az Európai Autóipari Beszállítók Szövetségének elnöke. „Hiába van szabadkereskedelmi egyezmény egy zárt piacon, az semmit nem ér.”
Karel De Gucht, az EU kereskedelmi biztosa szerint a Dél-Koreával kötött egyezmény összességében hasznos az Uniónak, hiszen az EU exportja 2011-ben 16 százalékkal 32,4 milliárd euróra nőtt 2010-ről, míg 2007-ben csupán 24,7 milliárd euró volt ez az összeg.
Az európai autógyártók pedig a túltermelés okozta nehézségekkel küzdenek az eurózóna válságának zsugorodó piacán.
„Nem a vámtételek mérséklődése az európai autógyártók problémáinak alapvető forrása, így nem is lehet Japánra kivetíteni sem.” – mondta De Gucht. „Alapvető strukturális problémák vannak az európai autópiacon, így azzal kell elsőorban megküzdeniük az autógyártóknak.”
A Hyundai saját európai sikerének titkát az agresszív marketing, a cseh gyártóüzem, valamint a 2009-es környezetbarát autókra adott nemzeti támogatások (roncsautó-kedvezmények) kombinációjában látja.
„A világméretű gazdasági válság után a legtöbb európai autógyártó csökkentette kapacitását.” – mondta Allan Rushforth, a Hyundai Europe vezetője. „Nekünk még vannak kapacitásaink, és még mindig a roncsautó-kedvezményekből szerzett előnyöket élvezzük. Ennek köszönhetően növekedhetett meg a jelenlétünk Európa útjain.”
Forrás: reuters.com