Hattyúdal – teszten az ix55
Nemrég kapott frissítést a Hyundai ix55, mely nemsokára átadja helyét a Santa Fe nyújtott tengelytávú változatának. Előtte azonban a német Auto News magazin próbára tette a modellt.
Az ix55 a Hyundai szerint a felsőkategóriás terepjárók közé tartozik, ám méretei alapján (4,84 méteres hossz) inkább a felső középkategória képviselője a modell. Az autó az Amerikában Veracruz néven forgalmazott jármű európai megfelelője, V6-os dízelmotorral és összkerékhajtással, valamint hétszemélyes utastérrel..
Egyedüliként a 3 literes turbódízelmotorral érhető el az ix55 Európában, amelyet 2011. végén kissé átalakítottak, melynek révén teljesítménye 239-ről 250 lóerőre emelkedett. Ezzel az ix55 9,2 másodperc alatt gyorsul 100 kilométerre. A tesztre kapott autóban azonban kevésbé érezhető ez az erő, mely nemcsak a gyorsító képességben mutatkozik meg. Az autó ugyanis olyan csodálatosan csendes, hogy a vezető és az utasok nem is sejtik, mennyire gyorsan haladnak. Egy tesztelő kolléga még a motortérbe is benézett, mert nem hitte el, hogy dízelmotor van ott. A halk működés egyébiránt a piezo befecskendezés által generált nyugodtabb járás következménye.
A teljesítmény növekedése mellett sokkal fontosabb, hogy a továbbfejlesztett motor jóval kevesebbet fogyaszt. Az optimalizált működésnek köszönhetően 9,4 liter helyett immár csupán 7,6 litert fogyaszt az autó, legalábbis papíron. A valóságban városi üzemben 12 litert jelez a fedélzeti számítógép, míg autópályán gyorsan 9 literre csökken a fogyasztás. A tesztátlag 10,4 literre jött ki bekapcsolt Active Eco állapotban, mely a motor, meghajtás és a klímaberendezés működését optimalizálja.
A csupán hatfokozatú automata minden gond nélkül tette a dolgát a próba során. Az ix55 alapáron kínálja az összkerékhajtást, mely automatikusan kapcsolódik be, ám arra is lehetőség van, hogy a vezető maga aktiválja az alapesetben elsőkerék hajtásos jármű mind a négy kerekét.
A vezetőhelyen elsősorban a magas üléspozíció feltűnő, illetve szokatlan a motor beindítására szolgáló gomb helyett működő tekerőkapcsoló a volán jobb oldalán. Elektronikus parkolófék helyett hagyományos, mechanikus rögzítőféket kapunk, melyet a bal lábbal kell aktiválni. Sok kritikát kapott a tesztautó 2000 eurós Pioneer típusú navigációs berendezése is, mely tükröződő kijelzője mellett kezelhetőségével is sok bosszúságot okozott.
Amiből azonban az ix55 rengeteget kínál, az a hely. A praktikusságot a variálhatóság tovább emeli, mivel a második üléssort sínen lehet előre-hátra csúsztatni, így hátsó helyzetben fejedelmi lehet a kényelem. A fejtér is bőven elegendő, ami egy 1,81 méter magas autótól el is várható.
Nem úgy a harmadik sor kényelme, mely még ott is megfelelő szintű: a térdek ugyan az égnek merednek, ám azoknak és a fejnek elegendő tér áll rendelkezésre. A csomagtár alaphelyzetben is 598 literes, mely a második üléssor előrehajtása után 1746 literesre tágul. A csomagtér jól kihasználható, mivel síkokkal határolt területről van szó.
Az ix55 3.0 V6 CRDi ára Németországban 44630 euró. A hasonlóan motorizált konkurensek mind drágábbak ennél. A hazai konkurensek közül a Volkswagen Touareg V6 TDI 52375 euró, míg az ázsiaiak közül a Nissan Pathfinder 3.0 dCi 54470 euró. A Hyundai tehát olcsó, és ahhoz képest nem fapados, hiszen már a Comfort változatban is ESP, 6 légzsák, CD Rádió, központi zár, elektromos ablakok és tükrök, kétzónás klíma, tempomat, 17 collos alufelnik, ködlámpa, hátsó parkolóradar, eső- és fényérzékelő, illetve elektromos vezetőülés található. Alapáron jár még az 5 éves általános garancia is.
A kedvező ár ellenére mégsem sláger az ix55 Németországban, ám a Hyundai szerint ezzel az autóval nem is ez volt a cél, hanem a technikai demonstráció.Mindezek ellenére LED világítást, internet-hozzáférést, illetve modern vezetőtámogató rendszereket hiába keresünk az árlistán. Ám mindezek ellenére megvannak a modell előnyei más téren.