A formatervezés szabadsága


Egy autómárkát alapítani nem egyszerű feladat, ám végső soron minden autógyár ugyanazt tette: a megfelelő műszaki alapokra tetszetős formát rakott.

Casey Hyun szerint a Hyundai pontosan ezt tette. Hyun a koreai márka kreatív tervezésért felelős igazgatója, aki a márka jövőképéért is felel Szöulban, Dél-Koreában. (A férfi neve és a márkanév között nincs összefüggés)

„2005. körül rájöttünk, hogy ahhoz, hogy a márka tovább tudjon lépni, egyértelmű jövőkép és formaterv kell, amellyel biztosíthatjuk helyünket a világ autóiparának élvonalában.” – mondja. „Nem ült azonban mindenki össze egy ilyen megbeszélésre, viszont mindenki számára egyértelmű volt, hogy a minőség biztosítása után egy állandósult formai üzenetre van szükség.”  


Hyun Dél-Koreában született, ám Ausztráliában nevelkedett, ahol terméktervezésből diplomázott, később pedig a londoni Royal College of Art-ban is elvégzett egy formatervezői szakot. Ezt követően dolgozott a Fordnál és GM-nél, ám nem annyit foglalkoztatták, amennyit ő szeretett volna tenni a járművek formatervéért.

„Jó helyem volt, kellemesen eltöltött munkaórákkal, ám nem voltam teljesen boldog.” – mondja. „Tudtam, többre is képes lennék. Nagyobb kihívást szerettem volna, találni valamit, amivel el tudok jutni a képességeim határáig.”

Egy Hyundainál dolgozó barátja 2004-ben meginvitálta Hyunt a koreai céghez, aki kapott a lehetőségen. Az első az i30 volt, amin dolgozott, később az Elantra, az Accent és a Sonata formatervezésében is részt vett.


37 évesen talán kicsit még fiatal ilyen vezető pozíció betöltésére, ám ő azt mondja, a formatervezési stúdióban dolgozók átlagéletkora csökken.

„Ha tehetséges vagy, az életkor nem lehet akadály.” – mondja. „Ez egy olyan szakma, ahol állandóan kreatívnak kell maradnod úgy, hogy közben befogadod a gyorsan változó kultúrát is. Olyan emberekre van szükség, akik nem feltétlenül fiatalok, de elfogadják a változást maguk körül. Élvezniük kell a piac gyors növekedését és változását, ahogy különböző kultúrákból származó emberekkel kommunikálnak, hiszen ők már egészen mást igényelnek, mint 10 vagy 15 évvel korábban.” – magyarázza.  


„Két-három hétre is elengedjük a formatervezőinket olyan helyszínekre, amelyek számukra inspirálóak lehetnek. Elküldjük őket Tunéziába, Dél-Afrikába, vagy akár Chile déli csücskébe is. Igyekszünk mindent megtenni azért, hogy a dizájnereink értékes ötletekkel járulhassanak hozzá autóink formatervéhez.”

Minden egyes formatervnek azonban egyesítenie kell az olyan elemeket, mint az utasbiztonság, a belső tér és a gyártás megvalósíthatóságát, ám a tervezés legelején Hyun szabad kezet ad a tervezőknek.

„Biztosítjuk a formatervezés szabadságát.” – mondja. „Olyan formaterveket alkothatunk, amelyek egyébként a műszaki és mérnöki oldalról nem lennének lehetségesek. Ez a legelső lépcsőfok, ám egyben ez a legkritikusabb lépcsőfok is, hiszen itt lehet megtalálni azokat a formaelemeket, ötleteket is, amelyek valóban értékesek és amiket érdemes jobban kidolgozni, hogy végül egy jövendő modell alakjában testet öltsön.”


A jelenlegi Sonata végleges formatervének a mindennapi igényeknek is meg kellett felelnie, ám Hyun szerint főleg az oldalnézetben megjelenő folyékony vonalak majdnem megegyeznek a formatervező eredeti elképzelésével.

Ellenben a Veloster mindössze egy koncepció kívánt lenni, látványelem, amelyet soha nem akartak sorozatgyártásban megjelentetni.  


„A Szöuli Autószalonon mutattuk be és az emberek annyira rajongtak érte, hogy a legfelsőbb vezetés utasított minket a sorozatgyártású modell kidolgozására. Előremutató koncepció volt, amely lehetővé tette számunkra az ötletek megvalósítását.”

Hyun ebben az időben a Sonata modellen dolgozott, a Veloster formatervét kidolgozó csapatot egy barátja irányította. "Jó volt ez az időszak, mert a formatervezés vezetőjeként két projektet is a kezeim alatt tarthattam.” – mondja.


„Rengeteget dolgoztunk, volt olyan, hogy hajnali egyig bent maradtunk a hét 6-7 napján is, és két olyan terven dolgozhattunk, amely más-más módon ugyan, de nagyon fontos volt a vállalat számára. A Sonata az egyik legfontosabb a Hyundai modellek között, míg a Veloster olyan sportautó, amilyen még soha nem volt a kínálatban. Tényleg fantasztikus, valóban életre szóló élmény volt.”

Forrás: thestar.com

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését