Még fontosabbá válik a dizájn a Hyundai csoportnál
Peter Schreyer, a Hyundai csoport frissen kinevezett
formatervezési főnöke a német Auto, Motor und Sport magazinnak adott
interjújában beszélt elnöki feladatairól, a márkák pozicionálásáról, valamint a
jó formaterv alapkövetelményeiről.
Schreyer úr, nemrég nevezték ki a Hyundai Group elnökének.
Mi a feladata ebben a munkakörben?
Mostantól mindkét márka formatervezéséért vagyok felelős. A vállalat
a kinevezésemmel elismerte annak a munkának az eredményét, amelyet az elmúlt
években végeztem. Ezek után a dizájn még magasabb szintre emelkedik, amely a
jövőben még szilárdabban beépül a vállalat életébe.
Ezek szerint eddig Önt nem vonták be a Hyundai
dizájnstratégiájába?
Ez eddig teljesen függetlenül zajlott, mivel két különálló
vállalatról beszélünk.
Ki hagyja jóvá a formaterveket?
A vállalat elnöke, Mong-koo Chung. Ott érnek össze a szálak.
Mi fog változni ezután?
Újra kell strukturálni a mindennapi feladatokat. A Kia
továbbra is fontos lesz számomra. Van néhány projektünk előkészületben, amelyek
alapján mindenki látni fogja, nem ülünk a babérjainkon, hanem tovább dolgozunk
a formatervek finomításán. Pontosan így van ez a Hyundainál is, ahol meg kell
szilárdítanunk azt az irányt, amelyen elindultunk és kiigazítanunk ott, ahol
erre szükség van. További feladat a két márka differenciálása, amelynek során
mind a Hyundainak, mind a Kiának meg kell találnia a saját útját.
Hiányzik a függetlenség?
A márkák rövid történelme ellenére már a vállalati
kultúrában is látszanak különbözőségek, még akkor is, ha a Hyundai és a Kia
gyakorlatilag testvérmárkák.
Érvényes ez a formanyelvekre is?
Eui-sun Chung, a vállalat alelnöke fogalmazta ezt meg a
legjobban: a Kia olyan, mint egy hókristály, míg a Hyundai inkább egy vízcsepp.
Én pedig azt hiszem, hogy ez a kettő jól összekapcsolódik. A Kia vonalai
feszesek, felépítése strukturáltabb, míg a Hyundainál ezek a vonalak
folyékonyak, elmosódottak.
Kíván ezen változtatni?
Ez egy olyan fejlődési folyamat, amit én konstruktívan szeretnék
irányítani. A Hyundainak feltétlenül szüksége volt erre a fejlődésre. Ahhoz,
hogy kitörjünk a szokványos keretek közül, kockáztatnunk kell. Ez a bátorság
pedig meghozta gyümölcsét, az új formanyelv sikeressé vált világszerte. A Hyundai
olyan önálló formanyelvet hozott létre, amellyel megkülönbözethető másoktól.
Ez nem mindig volt így, igaz?
Mi most egy olyan iparágról beszélünk, amely mindössze
harminc éves. Ha egy cég autógyártásba kezd, először megnézi, hogyan csinálják
mások. Néhány dologban azonban a mi voltunk az elsők. A Hyundainál például már
régóta megvolt a hatszögletű hűtőmaszk, amelyet mára többen átvettek. Mert értéke
van, ezzel pedig lehet valamit kezdeni. Egyszóval nem kell a nulláról
indulnunk.
A jövőben jobban elkülöníti majd a két márkát egymástól?
Rengeteg olyan termék van jelenleg, amelyek azonos
padlólemezen párhuzamosan futnak. Ezek ugyan eltérő arculatúak, ám mégis
hasonlítanak egymásra. A jövőben azonos platformokon különböző vonalvezetésű,
terjedelmű, vagy eltérő tengelytávú modellek születhetnek majd. A
végeredménynek mindenképpen eltérő karakterű termékeknek kell lenniük, amelyek
eltérő igényű vásárlókat céloznak meg.
Vajon a Kia még sportosabb karakterűvé válik, amit esetleg a
Genfben bemutatott Provo tanulmány is előrevetít?
Nagyon szívesen terveznék és építenék egy ilyen jellegű
sportautót. A Provo üdeséget és optimizmust sugároz és megmutatja, hogy a Kia
egy fiatalos, ambiciózus márka, amely ebben a tekintetben tényleg sportosabb. A
Kiánál legközelebb a Kia Cee’d és pro_Cee’d GT verziói jönnek ki. Habár a két
márka közül a Hyundai a visszafogottabb, ősszel a márka beszáll a WRC
versenysorozatba. Ebben az értelemben a sportosság itt is jelen van.
A Hyundai eltérő modelleket gyárt a különböző piacok
számára. Ez azt jelenti, hogy az egyes régiók ízlését is figyelembe kell venni?
Az ízlésvilággal nagyon óvatosan kell bánni. Az én alapvető
véleményem az, hogy az ízlésvilág egyáltalán nem annyira különböző, viszont a
vásárlók igényei azok. Egy 3-as BMW a maga önállóságával és folyamatosságával
az egész világon népszerű. Ennek nyomán csináltam ezt a Kiánál. Lehet, hogy modelljeinkhez
eltérően viszonyulnak, ám azok saját formanyelvvel rendelkeznek, mint a Sorento
és a Sportage, amely Koreában, az Egyesült államokban és Európában is kapható.
Ám mégis bizonyos piacokon eltérő modellek kaphatóak, igaz?
A Hyundai Motor Group már régóta így tesz. Ezt mi Glokalizációnak
hívjuk. Az autókat globálisan fejlesztjük és a helyi piachoz igazítjuk. Ezenkívül
léteznek olyan modellek, mint a Cee’d/i30 duó, amelyet kizárólag Európának
terveztünk, fejlesztettünk és a gyártás is itt zajlik.
Az Egyesült Államokban nemrég bemutatták a Cross GT
koncepciót. Ez egy prémiummodell lesz?
Ez a termékpalettánk felső vége. A Hyundainál „modern
prémium”-nak nevezzük ezt. Mindkét márkának igen széles modellkínálata van,
amelyek formaterve a kisautóktól a luxuslimuzinig igazodik egymáshoz. A termékpalettánk
erősen differenciált, különálló modelleket fejlesztünk Kína, India, vagy
Dél-Amerika számára, amelyekkel együtt a stratégiáink is különbözőek
Hová fejlődhet a két márka?
Tömeggyártók vagyunk némi prémiumérzettel fűszerezve. A Hyundai
sokkal inkább ebbe az irányba mozdul. Magasabb minőség, több stílus mindkét
márkát jellemezni fogja.
A formatervezésben Ön számára van példakép?
Úgy gondolom, hogy ami ma Európában, főképp Németországban
történik, az jelenti az igazi mércét. Ebben benne van az autókultúra csakúgy,
mint a lelkesedés és a pontosság, amellyel az autókat kidolgozzák. Ezen túlmenően
a formatervezésben a kulturális különbözőségek is új megvilágításba helyezhetik
a dolgokat, amelyek inspirálnak engem.
A német autógyártás a koreaiak számára is mérce?
Azt gondolom, mindenképpen. Viszont emellett egy másfajta
nézőpontot is képviselnek.
A koreaiak globálisan gondolkodnak?
Mindenképpen nyitottak a világ felé. Mong-koo Chung egy
globális karakterrel rendelkező óriásvállalatot épített fel. Az egész
folyamatláncolat a konszernen belül zajlik, még saját acélgyárunk is van. Ez nagyobb
mozgásteret jelent.
A Kiánál sokat utazott a világban. Most a Hyundai is Önhöz
tartozik. Emellett marad még ideje inspirációk számára?
Az a szép a munkámban, hogy sokat utazhatok. Chicagoban vagy
Los Angelesben nemcsak a kiállítások miatt vagyok jelen. Esténként ellátogatok
egy-egy Blues klubba, vagy éppen művészekkel találkozom Szöulban. Ezek mind
olyan benyomások, amelyek egy-egy összképpé állnak össze bennem. Az inspiráció
akkor érkezik, ha nyitottak vagyunk a világ felé.
Ha az elektronikát vesszük alapul, ott félévente váltanak
modellt. Vajon elképzelhető ilyen az autóiparban is?
Úgy gondolom, hogy az autóipar ma mindenképpen gyorsabb
üteművé vált. Ám az én mottóm: a formatervnek van egy bizonyos érvényességi
ideje, egyfajta időtlensége, folyamatossága és tartóssága. Másfelől viszont azt
gondolom, az emberek szenzációra vágynak. Ennek nyomán az autók formaterve a
jövőben még kifejezőbbé válik.
Forrás: auto-motor-und-sport.de
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!