Még fontosabbá válik a dizájn a Hyundai csoportnál


Peter Schreyer, a Hyundai csoport frissen kinevezett formatervezési főnöke a német Auto, Motor und Sport magazinnak adott interjújában beszélt elnöki feladatairól, a márkák pozicionálásáról, valamint a jó formaterv alapkövetelményeiről.

Schreyer úr, nemrég nevezték ki a Hyundai Group elnökének. Mi a feladata ebben a munkakörben?

Mostantól mindkét márka formatervezéséért vagyok felelős. A vállalat a kinevezésemmel elismerte annak a munkának az eredményét, amelyet az elmúlt években végeztem. Ezek után a dizájn még magasabb szintre emelkedik, amely a jövőben még szilárdabban beépül a vállalat életébe.    

Ezek szerint eddig Önt nem vonták be a Hyundai dizájnstratégiájába?

Ez eddig teljesen függetlenül zajlott, mivel két különálló vállalatról beszélünk.

Ki hagyja jóvá a formaterveket?

A vállalat elnöke, Mong-koo Chung. Ott érnek össze a szálak.


Mi fog változni ezután?

Újra kell strukturálni a mindennapi feladatokat. A Kia továbbra is fontos lesz számomra. Van néhány projektünk előkészületben, amelyek alapján mindenki látni fogja, nem ülünk a babérjainkon, hanem tovább dolgozunk a formatervek finomításán. Pontosan így van ez a Hyundainál is, ahol meg kell szilárdítanunk azt az irányt, amelyen elindultunk és kiigazítanunk ott, ahol erre szükség van. További feladat a két márka differenciálása, amelynek során mind a Hyundainak, mind a Kiának meg kell találnia a saját útját.  

Hiányzik a függetlenség?

A márkák rövid történelme ellenére már a vállalati kultúrában is látszanak különbözőségek, még akkor is, ha a Hyundai és a Kia gyakorlatilag testvérmárkák.

Érvényes ez a formanyelvekre is?

Eui-sun Chung, a vállalat alelnöke fogalmazta ezt meg a legjobban: a Kia olyan, mint egy hókristály, míg a Hyundai inkább egy vízcsepp. Én pedig azt hiszem, hogy ez a kettő jól összekapcsolódik. A Kia vonalai feszesek, felépítése strukturáltabb, míg a Hyundainál ezek a vonalak folyékonyak, elmosódottak.

Kíván ezen változtatni?

Ez egy olyan fejlődési folyamat, amit én konstruktívan szeretnék irányítani. A Hyundainak feltétlenül szüksége volt erre a fejlődésre. Ahhoz, hogy kitörjünk a szokványos keretek közül, kockáztatnunk kell. Ez a bátorság pedig meghozta gyümölcsét, az új formanyelv sikeressé vált világszerte. A Hyundai olyan önálló formanyelvet hozott létre, amellyel megkülönbözethető másoktól.


Ez nem mindig volt így, igaz?

Mi most egy olyan iparágról beszélünk, amely mindössze harminc éves. Ha egy cég autógyártásba kezd, először megnézi, hogyan csinálják mások. Néhány dologban azonban a mi voltunk az elsők. A Hyundainál például már régóta megvolt a hatszögletű hűtőmaszk, amelyet mára többen átvettek. Mert értéke van, ezzel pedig lehet valamit kezdeni. Egyszóval nem kell a nulláról indulnunk.     

A jövőben jobban elkülöníti majd a két márkát egymástól?

Rengeteg olyan termék van jelenleg, amelyek azonos padlólemezen párhuzamosan futnak. Ezek ugyan eltérő arculatúak, ám mégis hasonlítanak egymásra. A jövőben azonos platformokon különböző vonalvezetésű, terjedelmű, vagy eltérő tengelytávú modellek születhetnek majd. A végeredménynek mindenképpen eltérő karakterű termékeknek kell lenniük, amelyek eltérő igényű vásárlókat céloznak meg.   

Vajon a Kia még sportosabb karakterűvé válik, amit esetleg a Genfben bemutatott Provo tanulmány is előrevetít?

Nagyon szívesen terveznék és építenék egy ilyen jellegű sportautót. A Provo üdeséget és optimizmust sugároz és megmutatja, hogy a Kia egy fiatalos, ambiciózus márka, amely ebben a tekintetben tényleg sportosabb. A Kiánál legközelebb a Kia Cee’d és pro_Cee’d GT verziói jönnek ki. Habár a két márka közül a Hyundai a visszafogottabb, ősszel a márka beszáll a WRC versenysorozatba. Ebben az értelemben a sportosság itt is jelen van.


A Hyundai eltérő modelleket gyárt a különböző piacok számára. Ez azt jelenti, hogy az egyes régiók ízlését is figyelembe kell venni?

Az ízlésvilággal nagyon óvatosan kell bánni. Az én alapvető véleményem az, hogy az ízlésvilág egyáltalán nem annyira különböző, viszont a vásárlók igényei azok. Egy 3-as BMW a maga önállóságával és folyamatosságával az egész világon népszerű. Ennek nyomán csináltam ezt a Kiánál. Lehet, hogy modelljeinkhez eltérően viszonyulnak, ám azok saját formanyelvvel rendelkeznek, mint a Sorento és a Sportage, amely Koreában, az Egyesült államokban és Európában is kapható.   

Ám mégis bizonyos piacokon eltérő modellek kaphatóak, igaz?

A Hyundai Motor Group már régóta így tesz. Ezt mi Glokalizációnak hívjuk. Az autókat globálisan fejlesztjük és a helyi piachoz igazítjuk. Ezenkívül léteznek olyan modellek, mint a Cee’d/i30 duó, amelyet kizárólag Európának terveztünk, fejlesztettünk és a gyártás is itt zajlik.

Az Egyesült Államokban nemrég bemutatták a Cross GT koncepciót. Ez egy prémiummodell lesz?

Ez a termékpalettánk felső vége. A Hyundainál „modern prémium”-nak nevezzük ezt. Mindkét márkának igen széles modellkínálata van, amelyek formaterve a kisautóktól a luxuslimuzinig igazodik egymáshoz. A termékpalettánk erősen differenciált, különálló modelleket fejlesztünk Kína, India, vagy Dél-Amerika számára, amelyekkel együtt a stratégiáink is különbözőek


Hová fejlődhet a két márka?

Tömeggyártók vagyunk némi prémiumérzettel fűszerezve. A Hyundai sokkal inkább ebbe az irányba mozdul. Magasabb minőség, több stílus mindkét márkát jellemezni fogja.

A formatervezésben Ön számára van példakép?

Úgy gondolom, hogy ami ma Európában, főképp Németországban történik, az jelenti az igazi mércét. Ebben benne van az autókultúra csakúgy, mint a lelkesedés és a pontosság, amellyel az autókat kidolgozzák. Ezen túlmenően a formatervezésben a kulturális különbözőségek is új megvilágításba helyezhetik a dolgokat, amelyek inspirálnak engem.  

A német autógyártás a koreaiak számára is mérce?

Azt gondolom, mindenképpen. Viszont emellett egy másfajta nézőpontot is képviselnek.

A koreaiak globálisan gondolkodnak?

Mindenképpen nyitottak a világ felé. Mong-koo Chung egy globális karakterrel rendelkező óriásvállalatot épített fel. Az egész folyamatláncolat a konszernen belül zajlik, még saját acélgyárunk is van. Ez nagyobb mozgásteret jelent.  


A Kiánál sokat utazott a világban. Most a Hyundai is Önhöz tartozik. Emellett marad még ideje inspirációk számára?

Az a szép a munkámban, hogy sokat utazhatok. Chicagoban vagy Los Angelesben nemcsak a kiállítások miatt vagyok jelen. Esténként ellátogatok egy-egy Blues klubba, vagy éppen művészekkel találkozom Szöulban. Ezek mind olyan benyomások, amelyek egy-egy összképpé állnak össze bennem. Az inspiráció akkor érkezik, ha nyitottak vagyunk a világ felé.  

Ha az elektronikát vesszük alapul, ott félévente váltanak modellt. Vajon elképzelhető ilyen az autóiparban is?

Úgy gondolom, hogy az autóipar ma mindenképpen gyorsabb üteművé vált. Ám az én mottóm: a formatervnek van egy bizonyos érvényességi ideje, egyfajta időtlensége, folyamatossága és tartóssága. Másfelől viszont azt gondolom, az emberek szenzációra vágynak. Ennek nyomán az autók formaterve a jövőben még kifejezőbbé válik.  

Forrás: auto-motor-und-sport.de

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei