Mit jelenthet egy koreai háború a helyi gyártók számára?
Dél-Korea fővárosa, Szöul mindössze félórányira fekszik az
egyre ellenségesebbé váló észak-koreai határvonaltól. A város három nagy
autógyártó, a Hyundai, a Kia és a GM Korea otthona.
A tízmilliós lakosú Szöul könnyű célponttá válhat az 1953-as
fegyverszüneti egyezményt a napokban felmondó, kommunista északi szomszéd
fegyveres erői számára egy esetleges invázió során. A nukleáris fenyegetőzéssel
az egész világot aggasztó helyzet állt elő, ám ennek ellenére kevés szó esik az
incidens a fejlett dél-koreai autóiparra való kihatásairól.
Az éppen zajló Szöuli Autószalonon csupán kevesen beszélnek
Phenjan fenyegetőzéséről, pánik, félelem egyáltalán nem érzékelhető. Éppen ellenkezőleg,
az egyik helyi gyártó szóvivője azon viccelődött, hogy a Japánt ért földrengés
és szökőár sokkal veszélyesebb, mint Észak-Korea hencegő vezére, Kim-Dzsong Un.
A legnagyobb helyi autógyártó, a Hyundai csoport egyelőre
nem kívánja kommentálni a kialakult helyzetet, habár egy háborús helyzet
mindenképpen hatással lehet a világ legnagyobb gyártóüzemével (Ulsan)
rendelkező vállalat termelésére, vagy egész hazai működésére. A Szöuli Autószalonon
az újságírók kérdéseire a vállalat képviselői azt sem árulták el, létezik-e
egyáltalán olyan üzleti stratégia, amellyel a katonai konfliktus komolyra
fordulása esetén felkészülhetnek.
Az elemzők szerint a háború kitörése komolyan veszélyeztetheti
a Hyundai csoport hazai működését, hiszen a Hyundai globális termelésének 58, a Kia 43 százalékát a
koreai üzemekben állítják elő. Ám egy esetleges harci helyzet ezen túlmenően a
gyártó globális tevékenységét is hátrányosan érintené, hiszen annak ellenére,
hogy a két gyártó külföldi üzemeiben készülő modellekbe helyben előállított
részegységek kerülnek, rengeteg komponenst továbbra is Dél-Koreából szerelnek
be. ez pedig befolyásolhatja többek között a vállalatcsoport Európában gyártott két
legkeresettebb európai modellje, a Hyundai i30/Kia cee’d termelését is.
A General Motors első embere, Dan Akerson jóval konkrétabban
nyilatkozott: „Ha valami történni fog Koreában, az az egész iparágat komolyan
érintheti, nemcsak a GM-et.” Akerson hozzátette, vannak tervek, amelyek
biztosítják mind a termelés, mind a dolgozók, a technológia biztonságát. A GM
koreai üzemei elsősorban a Chevrolet Europe számára fontos, mivel az ezekben az
üzemekben tavalyelőállított kétmillió autó túlnyomó többségét Európába exportálták.