Csehországban a Hyundai megelőzte a Skodát!
A Skoda piacvezető pozíciója a Cseh Köztársaságban most
megingott, mivel az idei év első két hónapjának adatai alapján több Hyundai
kelt el, mint a hazai márkából.
Történelmi fordulópont ez, hiszen első alkalommal volt képes
egy félig idegen márka megelőzni a Mlada Boleslavban működő Skodát. A Dataforce
elemzőcég adatai alapján ugyanis a magánszemélyek részére történő eladások 18,2 százalékát szerezte meg a
Hyundai, míg a Skoda első alkalommal szorult a második helyre 17,5 százalékos
arányával. A harmadik helyre a Renault futott be, míg negyedik helyen a Kia,
ötödik helyen pedig a Volkswagen végzett. 2012. azonos időszakában éppen
fordítva volt még, hiszen akkor a Skoda több, mint 20 százalékkal vezette a
piacot, míg a Hyundai 15 százalékos részesedésével a második helyen állt.
A Skoda Auto hitetlenkedve fogadta a Dataforce jelentését. „A
mi információink szerint egyértelműen piacvezetők maradtunk a magánszektorban
is.” – mondta Jozef Balaz, a Skoda szóvivője. Az autógyártó azonban saját
rendszerében más módon számítja az eladási adatokat, míg a Dataforce a januári
és a februári eladási számokat a Cseh Gépjárműimportőr Szövetségtől kapta.
A koreaiak számára azonban mindenképpen időleges ez a siker,
hiszen eddig legalább háromszor annyi Skoda kelt el a cseh piacon, mint amennyi
Hyundai. Továbbá a magánügyfelek részére értékesített mennyiség csupán
egyharmada a flottavásárlásokhoz képest, ahol egyértelmű a Skoda elsősége.
A Hyundainak az is előnyére vált, hogy a Skoda új Rapid és
Octavia modelljeit épp bevezette a helyi piacra, a nagy érdeklődés miatt
azonban a kiszállítások késtek. „Ha azt nézzük, hogy az Octavia adja eladásaink
40 százalékát, akkor a gyártás felfutásával és a még hiányzó kombiváltozattal
számított veszteség megmutatkozhat az eladási adatokban.” – ismerte el Balaz.
A Hyundai sikeressége a magánszemélyek között is bizonyítja,
hogy a Skodának kemény ellenfele akadt a hazai pályán. Ha a teljes piacot
vesszük alapul, akkor a hosszú távú adatok is bizonyítják a koreaiak egyre
javuló versenyképességét. Tíz évvel ezelőtt ugyanis tizenháromszor annyi Skodát
vásároltak Csehországban, mint amennyi Hyundait, öt éve már csak csak hatszor
annyi fogyott a hazai márkából, míg most csupán háromszor annyi Skodát
vásároltak a hazai vásárlók, mint ahányan a Hyundai mellett döntöttek.
Mindkét gyártó azonban jelenleg a zsugorodó európai gazdaság
nehézségeivel küzd, amely a cseh gazdasági életben is érezteti hatását. „Bármilyen
enyhülés csak 2014. második felére várható.” – mondja Martin Jahn, a Skoda Auto
volt vezetője.
A Csehországban idén elkészült autók számát négy százalékkal
kevesebbre tervezik, mint a tavalyi eredmény, amely veszteség csökkentése
érdekében mind a Hyundai, mind a Skoda Európán kívüli értékesítési
lehetőségeket keres.