A szmogadótól fél a Hyundai Dél-Koreában


A Hyundai Motor attól tart, hogy a kormányzat által bevezetni szándékolt környezetvédelmi adó akár 10 százalékkal is visszavetheti a márka eladásait.

A koreai kormányzat jövő év január elsejétől a járművek széndioxid kibocsátásához kötve díjazná vagy büntetné a járművek tulajdonosait, amelyekkel arra kívánja ösztönözni azokat, hogy elektromos vagy kis fogyasztású járműveket válasszanak.

A koreai és amerikai autógyártók ellenállása miatt két éve már egyszer elhalasztott rendelkezés nagy hatással lenne a Hyundai közép- és felsőkategóriás autóinak hazai eladásaira, mivel azok teszik ki az autógyártó koreai értékesítéseinek 60 százalékát. A legnagyobb koreai autógyártó szerint a hazai vásárlók akár 9-10 százaléka fordulhat el a márkától és választhat inkább importált modellt. Ennek eredményeként (a Hyundai 2013-as eladási adatai alapján) akár 47 ezer új Hyundaijal kevesebb kerülhet értékesítésre, amelynek értéke mintegy másfél milliárd dollár.

„A Hyundai a legrosszabb eshetőséget vette számításba, amikor a 9-10 százalékos visszaesésről nyilatkozik” – mondja egy magát megnevezni nem kívánó belső forrás. Elmondta, hogy az aktuális hatás kisebb lehet, ha a kormányzat felülvizsgálja a rendszert.


A Hyundai szóvivője hivatalosan cáfolta azokat az értesüléseket, hogy a vállalat értékesítési előrejelzéseket készített volna és azokat eljuttatta volna a Koreai Automobilgyártók Szövetségéhez (KAMA). A szövetség a bizalmas információkra hivatkozva szintén nem kommentálta az ügyet, ám azt elismerte, ellenzi az adó kivetését. „Azt akarjuk elérni, hogy visszavonják a tervet… ez csak az importált autók térnyerését mozdítaná előre” – mondja a szövetség tisztviselője.

A kormány tervei szerint mintegy 6 600 dolláros adót vetnének ki azokra a modellekre, amelyek széndioxid kibocsátása 126 gramm/kilométernél nagyobb. A 100 gramm/kilométernél kevesebbel szennyező modellek ugyanennyi támogatást kapnának, míg az elektromos járművek még ennél is nagyobb kedvezményben részesülhetnek. Egy olyan országban, ahol az eladott autók 72 százaléka közép- és felsőkategóriás limuzin, az intézkedés alapján akár 1 milliárd dolláros adó is befolyhat ebből. Ebből mintegy 641 millió dollárt a Hyundai csoport vásárlói fizetnék meg, amely a piac 70 százalékát birtokolja Dél-Koreában.  

Park Kwang-shik, a Hyundai kormányzati kapcsolatokért felelős képviselője egy döntéshozókkal tartott megbeszélésen arra figyelmeztetett, hogy a hatóságoknak óvatosan kellene lenniük, mivel az iparág máris küzd a gyenge jennek köszönhetően erősödő japán konkurensekkel. A tét a Hyundai számára még nagyobb, hiszen veszített piaci részesedéséből a szabadkereskedelmi egyezmények hatására olcsóbbá vált importmárkákkal szemben. A koreai vásárlók számára egyre szimpatikusabbak a BMW és a Volkswagen dízelmotoros modelljei, amelyek jóval gazdaságosabbak, mint a Hyundai benzinesei.  


Az ipari minisztérium egyik hivatalnoka szerint a kormányzat minimalizálni szeretné a tervezett adó kihatásait, de nem nyilatkozott a Hyundai aggodalmairól. Miközben a külföldi gyártók szimpatizálnak a döntéssel, a képviselők szerint az áprilisban várható adó bevezetésekor a kétezer köbcentiméter feletti hengerűrtartalmú modellek mentesülhetnek az alól. Ez azt jelentené, hogy a Hyundai Sonata árát nem terhelné ez a fajta adó, de emellett adókedvezményben részesülne a Hyundai Equus és a Genesis is. ez nagy megkönnyebbülés lehetne a Hyundai számára, hiszen a Sonata a hazai eladások ötödét jelenti.   

Kim Pil-soo, a Daelim Egyetem autóipari mérnöki karának professzora szerint a Hyundainak rengeteg ideje volt felkészülni a környezetvédelmi adóra. „Az adó javaslata először hat éve került napirendre, ám a Hyundai azóta lassította környezetbarát technológiáinak terjedését, ehelyett a nagyobb árréstartalom miatt a nagyobb autók értékesítésére helyezte a hangsúlyt” – mondja.  

A Hyundai közleményéből kiderül, hogy a vállalat a megváltozott vásárlói igényekre reagálva fejleszti dízelmotoros és hibrid modelljeinek kínálatát. A japán Toyotához hasonlóan a Hyundai is a hidrogénből nyert elektromos energiával meghajtott üzemanyagcellás modellekre koncentrált eddig, ám a kínálatot 2016-tól elektromos modellek bevezetésével bővítik majd.

Forrás: reuters.com

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését