A szmogadótól fél a Hyundai Dél-Koreában
A Hyundai Motor attól tart, hogy a kormányzat által
bevezetni szándékolt környezetvédelmi adó akár 10 százalékkal is visszavetheti
a márka eladásait.
A koreai kormányzat jövő év január elsejétől a járművek
széndioxid kibocsátásához kötve díjazná vagy büntetné a járművek tulajdonosait,
amelyekkel arra kívánja ösztönözni azokat, hogy elektromos vagy kis fogyasztású
járműveket válasszanak.
A koreai és amerikai autógyártók ellenállása miatt két éve
már egyszer elhalasztott rendelkezés nagy hatással lenne a Hyundai közép- és
felsőkategóriás autóinak hazai eladásaira, mivel azok teszik ki az autógyártó koreai
értékesítéseinek 60 százalékát. A legnagyobb koreai autógyártó szerint a hazai
vásárlók akár 9-10 százaléka fordulhat el a márkától és választhat inkább
importált modellt. Ennek eredményeként (a Hyundai 2013-as eladási adatai
alapján) akár 47 ezer új Hyundaijal kevesebb kerülhet értékesítésre, amelynek
értéke mintegy másfél milliárd dollár.
„A Hyundai a legrosszabb eshetőséget vette számításba,
amikor a 9-10 százalékos visszaesésről nyilatkozik” – mondja egy magát
megnevezni nem kívánó belső forrás. Elmondta, hogy az aktuális hatás kisebb
lehet, ha a kormányzat felülvizsgálja a rendszert.
A Hyundai szóvivője hivatalosan cáfolta azokat az
értesüléseket, hogy a vállalat értékesítési előrejelzéseket készített volna és
azokat eljuttatta volna a Koreai Automobilgyártók Szövetségéhez (KAMA). A szövetség
a bizalmas információkra hivatkozva szintén nem kommentálta az ügyet, ám azt
elismerte, ellenzi az adó kivetését. „Azt akarjuk elérni, hogy visszavonják a
tervet… ez csak az importált autók térnyerését mozdítaná előre” – mondja a
szövetség tisztviselője.
A kormány tervei szerint mintegy 6 600 dolláros adót
vetnének ki azokra a modellekre, amelyek széndioxid kibocsátása 126
gramm/kilométernél nagyobb. A 100 gramm/kilométernél kevesebbel szennyező
modellek ugyanennyi támogatást kapnának, míg az elektromos járművek még ennél
is nagyobb kedvezményben részesülhetnek. Egy olyan országban, ahol az eladott
autók 72 százaléka közép- és felsőkategóriás limuzin, az intézkedés alapján
akár 1 milliárd dolláros adó is befolyhat ebből. Ebből mintegy 641 millió
dollárt a Hyundai csoport vásárlói fizetnék meg, amely a piac 70 százalékát
birtokolja Dél-Koreában.
Park Kwang-shik, a Hyundai kormányzati kapcsolatokért
felelős képviselője egy döntéshozókkal tartott megbeszélésen arra figyelmeztetett,
hogy a hatóságoknak óvatosan kellene lenniük, mivel az iparág máris küzd a gyenge
jennek köszönhetően erősödő japán konkurensekkel. A tét a Hyundai számára még
nagyobb, hiszen veszített piaci részesedéséből a szabadkereskedelmi egyezmények
hatására olcsóbbá vált importmárkákkal szemben. A koreai vásárlók számára egyre
szimpatikusabbak a BMW és a Volkswagen dízelmotoros modelljei, amelyek jóval
gazdaságosabbak, mint a Hyundai benzinesei.
Az ipari minisztérium egyik hivatalnoka szerint a kormányzat
minimalizálni szeretné a tervezett adó kihatásait, de nem nyilatkozott a
Hyundai aggodalmairól. Miközben a külföldi gyártók szimpatizálnak a döntéssel,
a képviselők szerint az áprilisban várható adó bevezetésekor a kétezer
köbcentiméter feletti hengerűrtartalmú modellek mentesülhetnek az alól. Ez azt
jelentené, hogy a Hyundai Sonata árát nem terhelné ez a fajta adó, de emellett
adókedvezményben részesülne a Hyundai Equus és a Genesis is. ez nagy
megkönnyebbülés lehetne a Hyundai számára, hiszen a Sonata a hazai eladások
ötödét jelenti.
Kim Pil-soo, a Daelim Egyetem autóipari mérnöki karának
professzora szerint a Hyundainak rengeteg ideje volt felkészülni a
környezetvédelmi adóra. „Az adó javaslata először hat éve került napirendre, ám
a Hyundai azóta lassította környezetbarát technológiáinak terjedését, ehelyett
a nagyobb árréstartalom miatt a nagyobb autók értékesítésére helyezte a
hangsúlyt” – mondja.
A Hyundai közleményéből kiderül, hogy a vállalat a
megváltozott vásárlói igényekre reagálva fejleszti dízelmotoros és hibrid
modelljeinek kínálatát. A japán Toyotához hasonlóan a Hyundai is a hidrogénből
nyert elektromos energiával meghajtott üzemanyagcellás modellekre koncentrált
eddig, ám a kínálatot 2016-tól elektromos modellek bevezetésével bővítik majd.
Forrás: reuters.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!