Két év után ismét bővíthetik a Hyundai gyárait
A brazil gyár avatása óta, vagyis két éve a Hyundai elnöke bejelentette, hogy tovább nem kívánják növelni kapacitásukat, ám ez az álláspont mostanra megváltozott.
2012. őszén avatták fel a Hyundai brazil üzemét, amely a
koreai márka globális terjeszkedésének végső állomása volt, legalábbis
időlegesen. Akkor a Hyundai Motor elnöke, Mong-koo Chung behúzta a féket, mivel
attól tartott, hogy a túl agresszív terjeszkedési politikával megismételheti a
rivális japán Toyota hibáját, amely a 2000-es évek növekedése nyomán komoly
minőségi problémákkal kellett szembenéznie.
Az autóipari csoport terveivel tisztában lévő néhány vezető szerint
azonban a Hyundai most ismét új gyártóbázist tervez, amelynek keretében
megvalósíthatósági tanulmányokat készíttet ígéretesnek tűnő piacokon, mint pl.
Mexikó, de akár a világ legnagyobb autópiacának tekintett Kínában sem
elképzelhetetlen egy negyedik autógyár építése.
Chung nem hivatalos kapacitásbefagyasztása az elmúlt évtized
gyors növekedése után lélegzethez juttatta az üzemeket és a gyárakhoz tartozó beszállítókat,
akik így lehetőséget kaptak a gyártási minőség fejlesztésére. A kapacitásbefagyasztás
továbbra is marad, ám néhány vezető ma már biztos a csoport által gyártott
autók minőségében. Szerintük egy újabb kínai Hyundai gyár építéséről akár még
ebben az évben dönthetnek.
„Most vitatjuk meg a vállalat közép- és hosszú távú
kapacitásbővítési terveit” – mondta egy magas rangú Hyundai vezető, aki a
többiekhez hasonlóan nem kívánta megnevezni magát, hiszen nem lettek
felhatalmazva a tervek nyilvánosságra hozatalával.
A kapacitáskorlátozás miatt nehéz helyzetbe kerültek viszont
a Hyundai meglévő üzemei. A Hyundai csoport gyárai meglévő kapacitásuk 105
százalékát használták ki átlagosan, ám egy, a Hyundai amerikai üzemeit jól
ismerő tanácsadó szerint az alabamai és georgiai üzemek 125-130 százalékot is
teljesítettek 2013 során.
„Ez a továbbiakban, hosszabb távon nem tartható fenn annak
ellenére, hogy az intézkedés alsóbb szinteken előnyös volt” – mondja az egyik
bennfentes. A Hyundai Motor üzemi eredményrátája 9,5 százalékos volt tavaly,
amely az iparág egyik legjobb eredménye. Összehasonlításképpen a középtávon
rivális Nissan Motor 8 százalékos az eredményrátája.
Chung bővítési tilalmát az egyik vezető szerint a Toyota
múltbéli hibája motiválta, amelynek következtében a japán gyártó elvesztette
uralmát a mérnöki és gyártási minőség felett, amikor jóval a 8 milliós
darabszám fölé emelték a kapacitást. „A Hyundai hatalmas ütemben növekedett és
félő volt, hogy a beszállítók nem tudják tartani az iramot” – mondja egy másik
vezető, aki ismeri a csoport gondolkodásmódját.
Habár a vezetők üdvözölték a minőség fejlődését, az elmúlt
évben a Hyundai csoport autói a harmadik helyen végeztek – az Egyesült
Államokban visszahívott 3,3 millió autóval. Csak a Toyota és a Chrysler csoport
hívott vissza több autót.
A Hyundai csoport idén 7,86 millió új autót kíván eladni a
tavalyi 7,56 millióval szemben, a megvalósíthatósági tanulmány szerint a
bővített kapacitással pedig a vállalat éves termelése átlépheti a 8 milliót is.
A Hyundai egy harmadik amerikai autógyár terveit is megvizsgálta, ám rendkívül
óvatos a zsúfolt piac erős konkurenciája miatt.
A Dél-Koreán kívüli megújult kapacitásbővítési érdeklődés egyértelműen
az eddigi exportorientáltság feladását jelentheti, amellyel az erős helyi
valuta hatásait próbálják csökkenteni. A Hyundai csoport jelenleg ugyanis
dél-koreai termelésének közel kétharmadát exportálja, vagyis jóval többet, mint
amennyit japán riválisai.
A források szerint azonban jelentős szerepet játszik a
döntésben a hazai gyárak magas munkaerőköltségei, egyéb költségei, valamint a lassú
növekedési kilátások – olyan tényezők, amelyek miatt a General Motors hátrébb
sorolta dél-koreai termelő- és exportbázisának fontosságát. Politikailag a
Hyundai természetesen nem fontolgat semmi hasonlót.
Dél-Korea 50 millió lakosával tavaly 1,5 millió új autó
befogadására volt képes. Az LMC Automotive elemzése szerint a piac várhatóan
2016-ban 1,6 milliónál éri el csúcspontját, amit 2020-ig fenn is tud tartani.
„A befektetési lehetőségeket folyamatosan szemmel tartjuk. A
piaci szituáció figyelembevételével reagálunk” – mondta Brian Sir, a Hyundai
szöuli szóvivője hozzátéve, hogy a „minőségi növekedés” csak az utóbbi évek
gyors növekedése után lehet természetes folyamat.
Annyi bizonyos, hogy a kapacitásbefagyasztás ellenére a
Hyundai szép csendben 7,4 millióra tudta növelni potenciális kibocsátási szintjét
a korábbi 6,5 millió darabról. Ez a növekedés az intézkedés előtt beüzemelt
gyárak termeléséből és a lehetséges összes üzemben bevezetett éjszakai
műszakokból eredt.
A Hyundai csoport reméli, hogy sikerül teljesíteni az idei
évre kitűzött terveket, amelyet a túlórák növelésével, éjszakai műszakok
további bevezetésével, valamint a kapacitásbefagyasztás előtt eldöntött Kia harmadik
kínai gyárának elindításával kívánnak elérni.
Az évtized végéig 35-38 millió autó értékesítésének
lehetőségét tartogató Kínában a Hyundai három város - Chongqing, Xian és Wuhan –
lehetőségeit vizsgálja új gyárának felállítására. Amennyiben ez eldől, ez lesz
a Hyundai fő termelési kapacitásbővítési beruházása, amióta 2012-ben megnyitották
a brazil, valamint a harmadik kínai üzemüket – amelyeket a gyártó 2008-ban és
2010-ben jelentett be.
„Legyünk őszinték: a kínai vásárlók nem annyira
diszkriminatívak, mint a világ más részein” – mondta valaki, aki ismeri a
Hyundai gondolkodását. „Sokkal könnyebb bővíteni a kapacitást ott.”
Ám még most is bármilyen kapacitásbővítési beruházást
megvétózhat a vállalat elnöke, Mong-koo Chung.
Forrás: autonews.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!