Két év után ismét bővíthetik a Hyundai gyárait


A brazil gyár avatása óta, vagyis két éve a Hyundai elnöke bejelentette, hogy tovább nem kívánják növelni kapacitásukat, ám ez az álláspont mostanra megváltozott.

2012. őszén avatták fel a Hyundai brazil üzemét, amely a koreai márka globális terjeszkedésének végső állomása volt, legalábbis időlegesen. Akkor a Hyundai Motor elnöke, Mong-koo Chung behúzta a féket, mivel attól tartott, hogy a túl agresszív terjeszkedési politikával megismételheti a rivális japán Toyota hibáját, amely a 2000-es évek növekedése nyomán komoly minőségi problémákkal kellett szembenéznie.  

Az autóipari csoport terveivel tisztában lévő néhány vezető szerint azonban a Hyundai most ismét új gyártóbázist tervez, amelynek keretében megvalósíthatósági tanulmányokat készíttet ígéretesnek tűnő piacokon, mint pl. Mexikó, de akár a világ legnagyobb autópiacának tekintett Kínában sem elképzelhetetlen egy negyedik autógyár építése.  

Chung nem hivatalos kapacitásbefagyasztása az elmúlt évtized gyors növekedése után lélegzethez juttatta az üzemeket és a gyárakhoz tartozó beszállítókat, akik így lehetőséget kaptak a gyártási minőség fejlesztésére. A kapacitásbefagyasztás továbbra is marad, ám néhány vezető ma már biztos a csoport által gyártott autók minőségében. Szerintük egy újabb kínai Hyundai gyár építéséről akár még ebben az évben dönthetnek.


„Most vitatjuk meg a vállalat közép- és hosszú távú kapacitásbővítési terveit” – mondta egy magas rangú Hyundai vezető, aki a többiekhez hasonlóan nem kívánta megnevezni magát, hiszen nem lettek felhatalmazva a tervek nyilvánosságra hozatalával.   

A kapacitáskorlátozás miatt nehéz helyzetbe kerültek viszont a Hyundai meglévő üzemei. A Hyundai csoport gyárai meglévő kapacitásuk 105 százalékát használták ki átlagosan, ám egy, a Hyundai amerikai üzemeit jól ismerő tanácsadó szerint az alabamai és georgiai üzemek 125-130 százalékot is teljesítettek 2013 során.  

„Ez a továbbiakban, hosszabb távon nem tartható fenn annak ellenére, hogy az intézkedés alsóbb szinteken előnyös volt” – mondja az egyik bennfentes. A Hyundai Motor üzemi eredményrátája 9,5 százalékos volt tavaly, amely az iparág egyik legjobb eredménye. Összehasonlításképpen a középtávon rivális Nissan Motor 8 százalékos az eredményrátája.


Chung bővítési tilalmát az egyik vezető szerint a Toyota múltbéli hibája motiválta, amelynek következtében a japán gyártó elvesztette uralmát a mérnöki és gyártási minőség felett, amikor jóval a 8 milliós darabszám fölé emelték a kapacitást. „A Hyundai hatalmas ütemben növekedett és félő volt, hogy a beszállítók nem tudják tartani az iramot” – mondja egy másik vezető, aki ismeri a csoport gondolkodásmódját.

Habár a vezetők üdvözölték a minőség fejlődését, az elmúlt évben a Hyundai csoport autói a harmadik helyen végeztek – az Egyesült Államokban visszahívott 3,3 millió autóval. Csak a Toyota és a Chrysler csoport hívott vissza több autót.

A Hyundai csoport idén 7,86 millió új autót kíván eladni a tavalyi 7,56 millióval szemben, a megvalósíthatósági tanulmány szerint a bővített kapacitással pedig a vállalat éves termelése átlépheti a 8 milliót is. A Hyundai egy harmadik amerikai autógyár terveit is megvizsgálta, ám rendkívül óvatos a zsúfolt piac erős konkurenciája miatt.  


A Dél-Koreán kívüli megújult kapacitásbővítési érdeklődés egyértelműen az eddigi exportorientáltság feladását jelentheti, amellyel az erős helyi valuta hatásait próbálják csökkenteni. A Hyundai csoport jelenleg ugyanis dél-koreai termelésének közel kétharmadát exportálja, vagyis jóval többet, mint amennyit japán riválisai.   

A források szerint azonban jelentős szerepet játszik a döntésben a hazai gyárak magas munkaerőköltségei, egyéb költségei, valamint a lassú növekedési kilátások – olyan tényezők, amelyek miatt a General Motors hátrébb sorolta dél-koreai termelő- és exportbázisának fontosságát. Politikailag a Hyundai természetesen nem fontolgat semmi hasonlót.  

Dél-Korea 50 millió lakosával tavaly 1,5 millió új autó befogadására volt képes. Az LMC Automotive elemzése szerint a piac várhatóan 2016-ban 1,6 milliónál éri el csúcspontját, amit 2020-ig fenn is tud tartani.   
„A befektetési lehetőségeket folyamatosan szemmel tartjuk. A piaci szituáció figyelembevételével reagálunk” – mondta Brian Sir, a Hyundai szöuli szóvivője hozzátéve, hogy a „minőségi növekedés” csak az utóbbi évek gyors növekedése után lehet természetes folyamat.


Annyi bizonyos, hogy a kapacitásbefagyasztás ellenére a Hyundai szép csendben 7,4 millióra tudta növelni potenciális kibocsátási szintjét a korábbi 6,5 millió darabról. Ez a növekedés az intézkedés előtt beüzemelt gyárak termeléséből és a lehetséges összes üzemben bevezetett éjszakai műszakokból eredt.

A Hyundai csoport reméli, hogy sikerül teljesíteni az idei évre kitűzött terveket, amelyet a túlórák növelésével, éjszakai műszakok további bevezetésével, valamint a kapacitásbefagyasztás előtt eldöntött Kia harmadik kínai gyárának elindításával kívánnak elérni.

Az évtized végéig 35-38 millió autó értékesítésének lehetőségét tartogató Kínában a Hyundai három város - Chongqing, Xian és Wuhan – lehetőségeit vizsgálja új gyárának felállítására. Amennyiben ez eldől, ez lesz a Hyundai fő termelési kapacitásbővítési beruházása, amióta 2012-ben megnyitották a brazil, valamint a harmadik kínai üzemüket – amelyeket a gyártó 2008-ban és 2010-ben jelentett be.

„Legyünk őszinték: a kínai vásárlók nem annyira diszkriminatívak, mint a világ más részein” – mondta valaki, aki ismeri a Hyundai gondolkodását. „Sokkal könnyebb bővíteni a kapacitást ott.”

Ám még most is bármilyen kapacitásbővítési beruházást megvétózhat a vállalat elnöke, Mong-koo Chung.

Forrás: autonews.com

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését