A Hyundai Sonata hat generációja 1. rész (1985 - 2004)


Ma bemutatkozik Dél-Koreában a hetedik nemzedékébe lépett vadonatúj Hyundai Sonata, amelynek elődei nem kevésbé voltak érdekesek a maguk idejében. Ismerkedjünk meg velük.


Az első Hyundai Sonata (koreaiul: 현대 쏘나타) egyszerű, egyenes vonalvezetésével 1985 novemberében mutatkozott be. A modell csupán néhány kiválasztott piacon, így Dél-Koreában, Új-Zélandon és Kanadában Stellar II néven volt kapható, mivel az első Sonata nem felet meg az akkori USA emissziós normáinak.


Az autó a korábbi, 1983-tól gyártott Stellar modellre épült, formatervét az olasz Giorgetto Giugiaro tervezte, míg futóműve még az ős Cortinából származott. Az első Sonatákban 1,6 literes, 1,8 literes és 2,0 literes, Mitsubishi eredetű benzinmotorok dolgoztak, amelyekhez ötfokozatú manuális váltók mellett 3 és 4 fokozatú automaták is választhatóak voltak. Az 1988-as Szöuli Olimpia tiszteletére a modellből Stellar 88 néven limitált széria is készült, ezt követően az autó az összes piacán megkapta a Sonata nevet. A Sonata első generációjában olyan kiegészítők kaptak helyet, mint a sebességszabályozó, vagy az elektromosan állítható hátsó ülés.   


Az Y2 néven megjelent második generációs Sonata az Excelt követő második olyan modellé vált, amelyet az Egyesült Államok piacára is bevezettek. Dél-Koreában 1988. június 1-én mutatkozott be, míg Kanadában 1988. szeptemberétől, az Egyesült Államokban novembertől, Ausztráliában pedig 1989. márciusától árusították. Az autó formáját szintén az ItalDesign és Giorgetto Giugiaro alkotta meg, amely 1991-ben kapott némi fazonigazítást kapott. A második Sonatát a koreai Ulsan mellett a kanadai Bromontban is gyártották egy ideig.    


Az akkori Mitsubishi szövetségnek köszönhetően a második generációs Sonata a Galant Σ padlólemezére épült és az amerikai piacon megkapta a japán gyártó 2,4 literes 110 lóerős motorját, majd 1990-ben ehhez kapcsolódott egy 3,0 literes V6-os erőforrás is. Más piacokon az elődből átvett 1,8 és 2,0 literes erőforrásokkal került forgalomba az autó, amelyek a korábbi karburátor helyett hengerenkénti befecskendezést kaptak. Az amerikai piacon 1992-ben vette át a 2,4 literes, 114 lóerős blokk helyét a modernebb, 131 lovas 2,0 literes.     


1993-ban Sonata II néven (Y3 kódnéven) érkezett meg a harmadik generáció, amelyhez a továbbfejlesztett, 126 lóerős 2 literes motor mellett néhány piacon a Mitsubishi 145 lóerős 3,0 literes V6-osát is lehetett rendelni. A kanadai üzem 1993 szeptemberi bezárását követően a Hyundai ulsani bázisán készítették a Sonatákat.


A harmadik generációs modell 145 lóerős 2,0 V6-os benzinmotorral készült, felszereltségéhez pedig hozzátartozott az ABS, a klíma, a riasztó, az alufelnik, a CD váltó, az első és oldalsó légzsákok, az elektromos ülésállítás, az elektromos, fűthető tükörállítás, az elektromos napfénytető, az elektromos ablakemelők, a ködlámpák, stb.


Az EF kódnevű negyedik Sonata 1998-ban mutatkozott be, amelybe a Hyundai által fejlesztett 2,0 literes 136 lóerős, 2,4 literes 138 lóerős és 2,5 literes 168 lóerős motorok kerültek. Ekkortól már nemcsak a Sonata használta a padlólemezt, de erre épült később az első Santa Fe és az időközben a Hyundai felügyelete alá került Kia Optima (Magentis) modellje is. Ez utóbbi nemcsak padlóját, de egyéb részegségeit (pl. ajtók) is a Sonatától örökölt. Ezzel a modellel mutatkozott be először a Hyundai amerikai 10 éves hajtáslánc garanciája is.  


2001-ben jött a modellfrissítés, amely során az autó megkapta a Jaguar és a Mercedes-Benz E osztályára emlékeztető kerek lámpákat, a hátsó rendszámtartó pedig a lökhárítóról a csomagtér ajtóra költözött. A motorháztető alatt újdonságként megjelent az új 2,7 literes alumínium V6 motorblokk, amelynek teljesítménye 173 lóerő volt.    


A sikeres modell formavilágát a Kia Optima is megörökölte és habár Koreában már régen leálltak gyártásával, Oroszországban a TagAZ üzemében még sokáig gyártásban maradt az EF Sonata modell, amelynek termelésével licenszproblémák miatt 2010 júniusában hagytak fel, ám még ebben az évben TagAutoprom néven újrakezdték a gyártás. Kínában azonban 2002-től a mai napig gyártják a modellt és annak továbbfejlesztett helyi változatait.  

Forrás: thekoreancarblog.com

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését