A Hyundai Sonata hat generációja 1. rész (1985 - 2004)
Ma bemutatkozik Dél-Koreában a hetedik nemzedékébe
lépett vadonatúj Hyundai Sonata, amelynek elődei nem kevésbé voltak érdekesek a
maguk idejében. Ismerkedjünk meg velük.
Az első Hyundai Sonata (koreaiul: 현대 쏘나타) egyszerű, egyenes vonalvezetésével 1985
novemberében mutatkozott be. A modell csupán néhány kiválasztott piacon, így
Dél-Koreában, Új-Zélandon és Kanadában Stellar II néven volt kapható, mivel
az első Sonata nem felet meg az akkori USA emissziós normáinak.
Az autó a korábbi, 1983-tól gyártott Stellar modellre épült,
formatervét az olasz Giorgetto Giugiaro tervezte, míg futóműve még az ős
Cortinából származott. Az első Sonatákban 1,6 literes, 1,8 literes és 2,0
literes, Mitsubishi eredetű benzinmotorok dolgoztak, amelyekhez ötfokozatú
manuális váltók mellett 3 és 4 fokozatú automaták is választhatóak voltak. Az 1988-as
Szöuli Olimpia tiszteletére a modellből Stellar 88 néven limitált széria is
készült, ezt követően az autó az összes piacán megkapta a Sonata nevet. A
Sonata első generációjában olyan kiegészítők kaptak helyet, mint a
sebességszabályozó, vagy az elektromosan állítható hátsó ülés.
Az Y2 néven megjelent második generációs Sonata az Excelt
követő második olyan modellé vált, amelyet az Egyesült Államok piacára is
bevezettek. Dél-Koreában 1988. június 1-én mutatkozott be, míg Kanadában 1988.
szeptemberétől, az Egyesült Államokban novembertől, Ausztráliában pedig 1989.
márciusától árusították. Az autó formáját szintén az ItalDesign és Giorgetto
Giugiaro alkotta meg, amely 1991-ben kapott némi fazonigazítást kapott. A második
Sonatát a koreai Ulsan mellett a kanadai Bromontban is gyártották egy ideig.
Az akkori Mitsubishi szövetségnek köszönhetően a második
generációs Sonata a Galant Σ padlólemezére épült és az amerikai piacon megkapta
a japán gyártó 2,4 literes 110 lóerős motorját, majd 1990-ben ehhez
kapcsolódott egy 3,0 literes V6-os erőforrás is. Más piacokon az elődből átvett
1,8 és 2,0 literes erőforrásokkal került forgalomba az autó, amelyek a korábbi
karburátor helyett hengerenkénti befecskendezést kaptak. Az amerikai piacon
1992-ben vette át a 2,4 literes, 114 lóerős blokk helyét a modernebb, 131
lovas 2,0 literes.
1993-ban Sonata II néven (Y3 kódnéven) érkezett meg a
harmadik generáció, amelyhez a továbbfejlesztett, 126 lóerős 2 literes motor
mellett néhány piacon a Mitsubishi 145 lóerős 3,0 literes V6-osát is lehetett
rendelni. A kanadai üzem 1993 szeptemberi bezárását követően a Hyundai ulsani
bázisán készítették a Sonatákat.
A harmadik generációs modell 145 lóerős 2,0 V6-os
benzinmotorral készült, felszereltségéhez pedig hozzátartozott az ABS, a klíma,
a riasztó, az alufelnik, a CD váltó, az első és oldalsó légzsákok, az elektromos
ülésállítás, az elektromos, fűthető tükörállítás, az elektromos napfénytető, az
elektromos ablakemelők, a ködlámpák, stb.
Az EF kódnevű negyedik Sonata 1998-ban mutatkozott be,
amelybe a Hyundai által fejlesztett 2,0 literes 136 lóerős, 2,4 literes 138
lóerős és 2,5 literes 168 lóerős motorok kerültek. Ekkortól már nemcsak a
Sonata használta a padlólemezt, de erre épült később az első Santa Fe és az
időközben a Hyundai felügyelete alá került Kia Optima (Magentis) modellje is. Ez
utóbbi nemcsak padlóját, de egyéb részegségeit (pl. ajtók) is a Sonatától
örökölt. Ezzel a modellel mutatkozott be először a Hyundai amerikai 10 éves
hajtáslánc garanciája is.
2001-ben jött a modellfrissítés, amely során az autó
megkapta a Jaguar és a Mercedes-Benz E osztályára emlékeztető kerek lámpákat, a
hátsó rendszámtartó pedig a lökhárítóról a csomagtér ajtóra költözött. A motorháztető
alatt újdonságként megjelent az új 2,7 literes alumínium V6 motorblokk,
amelynek teljesítménye 173 lóerő volt.
A sikeres modell formavilágát a Kia Optima is megörökölte és
habár Koreában már régen leálltak gyártásával, Oroszországban a TagAZ üzemében még
sokáig gyártásban maradt az EF Sonata modell, amelynek termelésével
licenszproblémák miatt 2010 júniusában hagytak fel, ám még ebben az évben
TagAutoprom néven újrakezdték a gyártás. Kínában azonban 2002-től a mai napig
gyártják a modellt és annak továbbfejlesztett helyi változatait.
Forrás: thekoreancarblog.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!