Többet ad, mint várnád - Hyundai i10 1,2 Comfort teszt
A Hyundai legapróbb európai modellje a gyáriak szerint egy
kategóriával nagyobb autók között is megállná a helyét. Vajon tényleg így van?
Amikor tavaly decemberben Frankfurtban jártam, a sajtótájékoztatóhoz
kapcsolódó büféasztal mellett mindössze két modell állt az impozáns offenbachi
épületben: egy ix35 Fuel Cell, a márka első sorozatgyártású üzemanyagcellás
járműve és egy i10 kisautó. Ebből is látszik, hogy mennyire fontos az új
miniautó a Hyundai számára, amely a „Terméklendület 2017” típusdömping első
elemeként mutatkozott be tavaly Frankfurtban.
„Végre egy nekem való autó, ide a kulccsal!” Ezt már
feleségem mondta, amikor hazaértem a Hyundai importőrétől kapott tesztautóval.
Ettől kezdve pedig közelharc folyt az autó kulcsáért. Pedig előtte el sem tudta
volna képzelni, hogy kiszálljon saját, idén 10 éves Getzéből, még az én i30-am
se szédítette meg. Bár ezen nem csodálkozom, az új i10 ugyanis valóban fényévekkel
jobb autó, mint elődei voltak.
Már az autó külső megjelenése is megfogja a nézelődőt,
legyen az akár hölgy, akár úr. A korábbi dizájn irányvonalnál mintha kissé
sarkosabb lenne a formaterv, ám ennek ellenére az még mindig messziről
felismerhető. A szokásos hatszögletű hűtőmaszk az i10-nek is jól áll, igaz, az
egy kicsit lejjebb, az embléma alá költözött, a fordított L alakot formáló
ledes menetfények közé került. A fényszórók és a hátsó lámpatestek itt is
mélyen az oldallemezekbe harapnak, formájuk azonban kevésbé gömbölyded, mint
a korábbi, nagyobb modelleknél. A Törökországban Európának készülő i10
ablakvonala (az indiai Grand i10-től eltérően) dinamikusan emelkedik, ami
egyedül parkoláskor teszi kissé átláthatatlanná az autó hátsó traktusát.
Feleségem mellett én is örültem az autónak, hiszen végre nem
egy agyonextrázott, nyolc számjegyű értékű nagyvadat hoztam el, hanem egy
sokkal inkább elérhető, „valóságközeli” modellt tesztelhettem. Azonban ennek
ellenére mégsem nevezhető fapadosnak az i10, hiszen az általam kipróbált
Comfort kivitelben már alapból elektromosan mozgathatóak a színezett és fűthető
külső tükrök és az összes oldalablak, jár a hat légzsák, az ESP, a manuális
légkondi, rádió, a magasságban állítható vezetőülés és a guminyomás-jelző (!), a
vidám hangulatról pedig a külső színnel harmonizáló színes műszerfal-betétek és
ülések gondoskodnak. A prémiumérzést pedig olyan apróságok teremtik meg, mint
a határozott dörrenéssel becsukódó ajtók, a hazakísérő fény, a mindkét oldalon
megtalálható piperetükrök, vagy éppen már a motor leállításakor felkapcsolódó,
erős fényű belső világítás. Akinek még
ez is kevés volna, az többféle csomagban akár fűthető kormánykereket, automata
légkondicionálót, telefonkihangosítót és tempomatot is vásárolhat az új
i10-hez.
Az új i10 nemcsak felszereltségével, de (külső méreteihez
képest) belső térkínálatával is nagyobb kategóriákat idéz. Élénken él még
bennem az élmény, amikor a tesztautó ősének tekinthető Atos vezetőülésébe ülve
magamra csuktam az ajtót és a bordáim között találtam az oldalkönyöklőt. Nos,
ez már régen a múlt, az új i10-ben én és a nejem kényelmesen el tudunk egymás
mellett helyezkedni, az ajtók belső kialakítása kifelé domborodik, így a
térérzet meghaladja az elvárható szintet. Ráadásul a (konkurensektől eltérően) teljesen burkolt ajtókban tároló és
pohártartó is helyet kapott, amely szintén nem gyakori ezen, vagy akár még eggyel
magasabb szinten sem. A műszerfal kialakítása is a nagyokat idézi, a pult teteje
engem az i40-re emlékeztetett. A nagyobbakkal ellentétben itt kör alakúak a nem
zárható szellőzőrostélyok, ám ettől eltekintve a műszerezettség példás, hiszen
van fordulatszámérő és vízhőfok-jelző, a középkonzolon rádió-CD USB
csatlakozással, amely alatt a szokásos klímaközpont kapott helyet, szokatlanul
nagy erővel működtethető hőfokszabályzóval és már második fokozaton is hangos
ventilátorral.
A magasságban állítható, elég jól is tartó vezetőülés jó
szolgálatot tesz, hiszen a biztonsági övek magassága fix, ami 2014-ben még
akkor is hatalmas baklövés, ha a kategória többi képviselője is kispórolja azt.
Hiszen az ilyen apró autókat nemcsak olyan langaléták vásárolnák, mint én, de
apróbb növésű hölgyek is, akik számára egy baleset során komoly veszélyt
jelenthet a rosszul megvezetett öv. Sovány vigasz, hogy ez opcióként a Prémium
csomagokban megtalálható, hiszen ehhez 2-300 ezres plusz kiadás és
–felszereltség társul. 180 cm körüli sofőr mögött hátul
egy hasonló méretekkel megáldott utas az első támla mélyítésének köszönhetően
még éppen elfér és fejét sem veri be a tetőkárpitba, széltében azonban
egyértelműen csak két utas fér el kényelmesen. Hiába, csodák azért nincsenek. Leghátul
pedig még akad hely a nagybevásárlásra is, hiszen a mély csomagtér mérete 252
literes, vagy másképp: három telepakolt óriás "teszkós" szatyor simán befér. Igaz alatta szériában csak defektjavító van, a szükségpótkerék 25 ezer
forintos pluszt jelent.
Mindezt a helykínálatot pedig úgy éri el a Hyundai, hogy az
autó hossza 3 665 mm ,
szélessége pedig 1 660
mm . Ezekkel a méretekkel pedig a Hyundai i10 kiváló
városi kisautóként fordulékony, könnyen átlátható, kezelhető autó, amellyel
öröm a parkolás is. Ehhez passzol a könnyen járó kormány, amely álló helyzetben
akár egyetlen ujjal is mozdítható, menet közben azonban kellőképpen
felkeményedik ahhoz, hogy határozottan irányítható maradjon az i10. A futómű is
jól tűri a városi akadályokat, könnyen átverekszi magát a kátyúkon, finom a
rugózása, a menetzaj is kevesebb, mint elvárható.
Apropó, zajok! Nem szabad megfeledkeznünk a remek 1,2
literes (valójában 1,25-ös) Kappa benzinmotorról sem, amely alapjáraton alig
hallható, ilyenkor ráadásul semmilyen vibráció nem jelentkezik, csupán az
alapáron járó fordulatszámmérő tudatja velünk, hogy a motor már jár.
Csendességét menet közben is megőrzi, még akár autópálya tempónál sem kell nagyon
felemelnünk hangunkat ahhoz, hogy utastársainkkal szót váltsunk. Mindössze itt
hiányzik az egyébként finoman, pontosan járó váltóból a hatodik fokozat. A 87
lóerős egység csupán alapjárat környékén mutat némi lefulladási hajlamot, ám
ezen túllendülve szinte azonnal, 1 200 – 1 300 fordulattól
terhelhető, alulról is remekül húz, amire a legjobb példa, hogy ötösben, 50-es
tempóban mindenféle zokszó nélkül átjutott a pesti felüljárókon. Bámulatos,
ahogyan fogyasztása is az, hiszen a teszthét alatt autóúton, a szabályokat
betartva 5,0 – 5,1 literre ment le a fogyasztás, míg intenzív gyorsításokkal
tarkított autópályás szakaszokon sem emelkedik az étvágy 7 liter fölé. Aki ennél gazdaságosabban akar közlekedni, az
választhatja a kisebbik, háromhengeres 69 lóerős egyliterest, amelyet már gyári
autógázos kivitelben is gyártanak.
A bevezetőben feltett kérdésre válaszolva: az új i10 valóban
túlteljesíti azokat az elvárásokat, amelyeket a kategória vásárlói támasztanak
egy ilyen autóval szemben. A teszthét során egy pillanatig nem jutott eszembe,
hogy saját i30-am bármiben is jobb volna, sőt annak kormányzása jóval
nehézkesebb, nyúlósabb, mint a tesztautóé volt. Ezek után pedig kíváncsian várhatjuk
az eljövendő nagyobb modelleket, hiszen valószínűleg azokat is hasonló elvek
szerint fejlesztik, akkor pedig a Hyundai még több borsot törhet nagynevű
konkurensei orra alá. Én pedig kezdhetem előszedni a dugipénzem, mert a 11 féle
szín között sajnos ott van a feleségem kedvence, a bordó is…
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!