A Hyundai Sonata hat generációja 2. rész (2004 -2014)
Ma bemutatkozik Dél-Koreában a hetedik nemzedékébe lépett vadonatúj Hyundai Sonata, amelynek elődei nem kevésbé voltak érdekesek a maguk idejében. Ismerkedjünk meg velük.
2004. augusztusában mutatták be Dél-Koreában a Sonata NF kódnévre keresztelt ötödik nemzedékét, amelyben a Hyundai első négyhengeres alumínium motorja is bemutatkozott. A gyártás beindulásakor egy 2,4 literes 164 lóerős és egy 3,3 literes 237 lóerős benzines motorból állt a motorkínálat, míg a hazai piacon emellett egy 2,0 literes 136 lóerős változat is kapható volt az adózási és biztosítási kedvezmények miatt. Ebben a generációban volt először kapható a Hyundai saját 2,0 CRDi dízelmotorja, amely 140 lóerős teljesítménye mellett jóval gazdaságosabb volt benzines társainál, pont emiatt volt rendkívül népszerű Szingapúrban, ahol taxiként használták. A dízelmotort az európai és az új-zélandi piacra is bevezették.
2005 májusában mutatkozott be Amerikában a Sonata és ezzel együtt bejelentették, hogy ez a modell készül majd a Hyundai első vadonatúj alabamai üzemében. Az amerikai kivitel alapfelszerelései között megtaláljuk a blokkolásgátlót, a menetstabilizálót, a kipörgésgátlót és a hat légzsákot.
A 2008-as Chicagói Autószalonon debütált az autó ráncfelvarrott változata, amely formájában és technikájában is sokat változott. Kívül a megváltozott hűtőmaszk és a hátsó lámpatestek különböztették meg az újdonságot elődjétől, míg belül kétzónás automata klímaberendezés és új információs rendszer került az átalakított, immár kék háttérvilágítást kapott műszerfalra.
Az addigi dízelmotor 150 lóerősre, a 3,3 literes benzines 250 lóerősre izmosodott, míg egy 2,0 literes benzines 165 lóerős változat váltotta fel az addigi 2,4 literes erőforrást, amelyekhez az ötfokozatú manuális váltó mellett változattól függően kézzel is kapcsolható ötgangos Shiftronic automata is választható volt. A Hyundai Koreában Sonata Transform néven forgalmazta a típust.
A Beijing Hyundai 2009-ben mutatta be Kínában az NF Sonatára épülő Ling Xiang modellt, amely módosított frontkiképzést és eltérő hátsó üléseket kapott. Az Elantrából készült Yue Dong sikerén felbuzdulva a 2,0 és 2,4 literes Ling Xiang is kifejezetten a kínai piac igényeihez lett igazítva.
A jelenleg futó hatodik generáció tervezését YF kódnéven még 2005-ben kezdték meg és mintegy 372 millió dolláros fejlesztést követően a 2009-es Los Angelesi Autószalonon mutatkozott be. A folyékony szobrászat formatervezési irányzat első modelljeként az új Sonata egyedi karakterével és prémium kialakításával nyűgözte le vásárlóit, amelyben fejlett szórakoztató és információs rendszerek és minőségi anyagok találhatóak meg. Az autót a koreai Ulsan mellett az elődhöz hasonlóan az amerikai piacra Alabamában és Kínában a Beijing Hyundai üzemében is készítik.
A hatodik generációs Sonatában mutatkozott be a márka új fejlesztésű 2,4 literes, közvetlen befecskendezéses GDI benzinmotorja, amely 201 lóerős teljesítménye mellett a kettős folyamatosan változó szelepvezérlésnek köszönhetően jelentősen gazdaságosabb is volt minden elődjénél. Emellett a modell kapható volt egy 2,0 literes, 165 lóerős benzines erőforrással is, valamint megjelent a kínálatban egy szintén 2,0 literes, de turbófeltöltéses motor, amelynek teljesítménye 274 lóerő.
A hatodik nemzedék legnagyobb újdonsága azonban egyértelműen a hibrid hajtáslánc megjelenése volt, amelynek lítium-polimer akkumulátoros technológiáját a Hyundai Blue Drive Concept néven már a 2008-as Los Angelesi Autószalonon bemutatta. A végleges hibridváltozatok első példányait 2011 februárjában kezdték forgalmazni az Egyesült Államokban és Koreában. A Sonata Hybridet egy hatfokozatú automatikus váltóval összekapcsolt 2,4 literes benzinmotor és egy 30 kW-os elektromotor együttesen mozgatta, amely a könnyűfém szerkezetű akkumulátoroknak köszönhetően átlagosan 6,4 liter/100 km-es városi, és 5,9 literes országúti fogyasztást tudott elérni. (Ugyanez a hajtáslánc került a Kia Optima Hybrid modellbe is)
2012-ben a koreai gyártású Sonata enyhe ráncfelvarráson esett át, amelynek során új hűtőrácsot, ledes menetfénnyel felszerelt új ködlámpákat, új formájú alufelniket és ledes hátsó lámpákat kapott az autó. Belül új színes érintőképernyő, újratervezett középkonzol jelentette az újdonságot. A frissített Sonata 2013-ban mutatkozott be a világpiacon, valamint 2014-es modellévű változatként az Egyesült Államokban.
Ezzel együtt a hibridváltozat is megújult, amelyben az addigi 30 kW-os elektromotort egy 35 kW-os egység váltotta, amelyhez egy 38 százalékkal hatékonyabb lítium-polimer akkumulátor kapcsolódott. Az új elektromotor akár 100 km/órás tempóig is képes önállóan mozgatni a Sonata Hybridet, miközben a nulláról százra gyorsulása a 2,4 literes benzinmotorral együtt 9,5 másodpercről 8,1 másodpercre csökkent.
Ausztráliában, Új-Zélandon, Szingapúrban és Kolumbiában a Sonatát a Hyundai új, elsősorban európai modelljeit érintő névadási szisztémájának megfelelően i45-ként forgalmazták, míg Kelet-Európában megtartották a Sonata elnevezést. Európa számára a Hyundai bemutatta a Sonatára épülő, de eltérő formavilágú, Európának tervezett i40 modellt. 2013-ban a gyenge kereslet és a korlátozott elérhetőség miatt Ausztráliában és Kolumbiában megszűnt a Sonata forgalmazása.
Az LF kódnevű új Sonata áprilisban mutatkozik be a világnak New Yorkban, amelynek formája elődjénél jóval konzervatívabb lesz, a folyékony szobrászat 2.0 irányzatnak megfelelően.
Forrás: thekoreancarblog.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!