Bepillantás a Hyundai ausztrál fejlesztőinek munkájába
A Hyundai a tavaly felállított saját fejlesztőgárdájával segíti
a koreai mérnököket annak érdekében, hogy az ausztrál piacnak leginkább
megfelelő autók szülessenek Dél-Koreában.
Az átlagos szemlélődő számára a BU-31-YC rendszámú sötétkék Hyundai
Elantra csupán egy a sok közül, amely Sydney északi partvidékén teszi köreit. Az
Elantra Elite változat újra és újra elhalad a szépen gondozott golfpályák
mellett, betartja a 40 km/órás sebességkorlátozásokat az iskolák környékén és megáll
számos közlekedési lámpánál, csakúgy, mint a forgalom több ezer másik
résztvevője. Újra és újra, napról napra hónapokon keresztül, majd felkaptat a
20 km-re fekvő Terrey Hills hegyvidéki, kanyargós útjaira, hogy ott ismét
próbára tegyék az autót.
Miközben azonban a többi autó valóban teljesen hétköznapi, a
BU-31-YC nem is lehetne különbözőbb azoknál. A közelben fekvő Hyundai Australia
központban ugyanis előbb elemeire szerelik szét a belsejét, amelyekbe különböző
mérőberendezéseket szerelnek, majd az egészet ismét összerakják. Minden tesztnapon
felemelik, hogy a lengéscsillapítókra ellenőrző berendezéseket tegyenek fel,
amelyek mérik az elemek tűrőképességeit a Gordon városi utcákon és a kanyargós
vidéki (Terrey Hills) tesztkörökön.
Az ausztrál CarAdvice magazin a Hyundai Australia
központjában megleste a helyi mérnökcsapat hat hónapos munkáját, amelynek
eredményeként a 2011-ben megjelent Elantra némi helyi kezelést kapott.
A HMCA garázsában dolgozó kilencfős csapat élén Anrew
Tuitani terméktervezési menedzser áll, a mérnököket viszont Hee Loong Wong
termékfejlesztési vezető irányítja, míg a fejlesztéshez nélkülözhetetlen
számítástechnikai hátteret Philip Rodgers adja, aki korábban nyolc évig a
Subaru ausztrál raliprogramjáért volt felelős.
A szerelőcsarnok egy kisebb helyiségében dolgozó francia
származású David Potter korábban egy tanulmányt írt az egycsöves
lengéscsillapítók tervezéséről, de az ő segítségével született meg többek
között az E30 BMW M3, a Reanult Sport modelljeinek egy része, de konzultánsként
részt vett a Subaru, a Vauxhall, a Honda, a Mitsubishi, a Ford, a Peugeot, a
Nissan, a Volkswagen és a BMW túraautó bajnokság európai csapataiban is.
A Hyundainál Potter feladata az adatok elemzése, a probléma
okának kiderítése és ezek alapján elmondani a Mando lengéscsillapító gyártó kutatási-fejlesztési
vezetőjének, hogy pontosan mit kell változtatni a lengéscsillapítón.
Ahogyan az Elantra áthalad az iskolák és bevásárlóközpontok zónáján,
a kifinomult Captec rendszere segítségével Potter pontosan tudja, merre jár az
autó és milyen behatások, ütési frekvenciák érik a futóművet, mivel az adatokat
a számítógép vezeték nélküli technológiával azonnal továbbítja hozzá, amelyek
grafikus ábraként rögtön meg is jelennek a laptopján. Az adatok mellett persze
Tuitahi visszajelzései is nagyon fontosak, hiszen ő az Elantra állandó sofőrje
a folyamatos tesztelés során.
A városi szakaszon rögtön egy aknafedél állítja kihívás elé
az Elantra futóművét, amely alattomosan kiáll az aszfaltból. A futóművet
jelentősen igénybe veszi, hiszen a fedél pontosan a főútról a Gordon útra
kanyarodva éppen 90 fokban ára, található, így nemcsak a kormányművet téríti el
erőteljesen balra, de a 70 km/órás sebességgel haladó autó futóművét is erős
ütés éri.
Ez a mellékutca aztán egy völgybe vezet, ahol három
fekvőrendőr állja a gyerekeket terepjáróval iskolába szállító anyukák útját és
figyelmeztetik a sebességhatárok betartására. Így aztán az Elantra is lassít. Az
utolsó bukkanó különösen csúnyán üt, mivel ott egy második, kisebb púp is
található.
Az ilyen jellegű utak szokványosak Ausztráliában, ám ez az út,
amely számos ház és a golfklub mellett is elhalad, rengeteg hasonló nehézséget,
aprópénzméretű tőzegkockákat és kis gátakat is tartogat. Ez utóbbiaknál
összeszűkül az utca, az autók pedig nagyon közel kerülnek a csatornákhoz. Ez
egy valódi teszt, ahol az Elantrának bizonyítania kell.
Mindenközben Potter a Hyundai főhadiszállásán máris
megtalálta a megoldást az éppen aktuális problémára, így mire Tuitahi
visszaérne, a Mando mérnök Park már készen is áll a megoldással. Persze Potter
egyeztet Tuitahival, ám szinte mindig ugyanarra a következtetésre jutnak.
Az eredményeket a főgarázsban felállított nagy táblára írják
fel a lengéscsillapítón végzett módosításokkal, a probléma megoldására irányuló
intézkedésekkel együtt. Az Elantra fejlesztési programjának végére Park 22
egyedi lengéscsillapítót épített (11 első és 11 hátsó) és ezeket 28 féle
kombinációban tesztelték le.
Amikor a CarAdvice csatlakozott a programhoz, az Elantra az
ötödik és hatodik lengéscsillapítóit tesztelték éppen. Később a szaklap
munkatársai vezethették a kész terméket is, amelyben már a háromállású
elektromos szervokormány processzor is megtalálható volt.
Miután a városi beállításokkal megvannak, a csapat a Terrey
Hills kanyargós McCarrs Creek útján folytatja a tesztelést. Ez az út a
kanyargós utak mennyországa, ám Tuitahi itt nem nagy tempóval hajtja a
195/55-ös Hankook kerekekkel szerelt Elantrát. Helyette inkább 60 és 80 km/óra
között poroszkál a rémes ausztrál utak nagy többségét jellemző útfelületen.
A Hyundai Australia autóinak 30 százalékát vidéki ügyfelek
részére adja el, éppen ezért nagyon fontos az autók megfelelő felkészítése. Ezen
az útszakaszon van egy váratlan kátyú, amely rémálom az autósoknak, de tökéletes
a tesztelők számára. A korábbi Elantrát vezetve a kátyún áthaladva feltűnik a
karosszéria hangos dobbanása, a műszerfal nyikorgása, miközben a hátsó részből
is nyers zörgés hallható.
Az ötös számú lengéscsillapítóval felszerelve viszont sokkal
kevesebb a rázkódás. A nyugtalanság eltűnt és az autó is csendesebbnek,
kifinomultabbnak tűnik. A bázisra visszatérve Tuitahi és Potter is felírja a
táblára az elvégzett műveletek eredményét, majd ismét elemeire szedik az
Elantrát, hogy egy másfajta beállítással újfent visszatérjen az autó az utakra.
Potter szerint a jó futómű hangolás bármely országban,
bármilyen útfelületen működhet. Nem azt mondják, hogy egy családi limuzinnak
tökéletes kezelhetőséggel kell rendelkeznie, viszont szerintük egy jó autónak
jól kezelhetőnek kell lennie.
Az Elantra testvérének tekinthető, európai hangolású i30
kombi sokkal ruganyosabb és csendesebb, mint bármely koreai autó korábban, így
pedig valódi Golf konkurens lehet. Ám a helyi mérnökök elmondták, bármennyire
is jó volt az i30, ám mégis hiányzott belőle a megfelelő karosszériacsillapítás,
ám ez közel sem volt olyan vészes, mint pl. a korábbi generációs Suzuki Swift,
Ford Kuga vagy Subaru Liberty esetében.
Az Elantra program végeredményeként megszületett beállítás
drámaian jobb volt, mint az eredeti: sokkal kifinomultabb, jobban elbánik a nagy
hullámokkal és fekvőrendőrökkel és simábban fékezi állóra az autót.
Nem kétséges, a Hyundai Australia fejlesztőprogramja dicséretre
méltó. Sokkal nagyobb japán és európai márkák sem veszik a fáradtságot, hogy az
ausztrál körülményeknek megfelelő autót készítsenek, így a dél-koreai cég ebben
mára piacvezetővé vált. A most bevezetett Elantra Series II sokkal jobban
kezelhető elődjénél, amely mögött a vállalat tehetséges mérnökcsapatának szenvedélyes
munkája áll.
Forrás: caradvice.com.au
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!