Bepillantás a Hyundai ausztrál fejlesztőinek munkájába


A Hyundai a tavaly felállított saját fejlesztőgárdájával segíti a koreai mérnököket annak érdekében, hogy az ausztrál piacnak leginkább megfelelő autók szülessenek Dél-Koreában.

Az átlagos szemlélődő számára a BU-31-YC rendszámú sötétkék Hyundai Elantra csupán egy a sok közül, amely Sydney északi partvidékén teszi köreit. Az Elantra Elite változat újra és újra elhalad a szépen gondozott golfpályák mellett, betartja a 40 km/órás sebességkorlátozásokat az iskolák környékén és megáll számos közlekedési lámpánál, csakúgy, mint a forgalom több ezer másik résztvevője. Újra és újra, napról napra hónapokon keresztül, majd felkaptat a 20 km-re fekvő Terrey Hills hegyvidéki, kanyargós útjaira, hogy ott ismét próbára tegyék az autót.


Miközben azonban a többi autó valóban teljesen hétköznapi, a BU-31-YC nem is lehetne különbözőbb azoknál. A közelben fekvő Hyundai Australia központban ugyanis előbb elemeire szerelik szét a belsejét, amelyekbe különböző mérőberendezéseket szerelnek, majd az egészet ismét összerakják. Minden tesztnapon felemelik, hogy a lengéscsillapítókra ellenőrző berendezéseket tegyenek fel, amelyek mérik az elemek tűrőképességeit a Gordon városi utcákon és a kanyargós vidéki (Terrey Hills) tesztkörökön.  

Az ausztrál CarAdvice magazin a Hyundai Australia központjában megleste a helyi mérnökcsapat hat hónapos munkáját, amelynek eredményeként a 2011-ben megjelent Elantra némi helyi kezelést kapott.


A HMCA garázsában dolgozó kilencfős csapat élén Anrew Tuitani terméktervezési menedzser áll, a mérnököket viszont Hee Loong Wong termékfejlesztési vezető irányítja, míg a fejlesztéshez nélkülözhetetlen számítástechnikai hátteret Philip Rodgers adja, aki korábban nyolc évig a Subaru ausztrál raliprogramjáért volt felelős.

A szerelőcsarnok egy kisebb helyiségében dolgozó francia származású David Potter korábban egy tanulmányt írt az egycsöves lengéscsillapítók tervezéséről, de az ő segítségével született meg többek között az E30 BMW M3, a Reanult Sport modelljeinek egy része, de konzultánsként részt vett a Subaru, a Vauxhall, a Honda, a Mitsubishi, a Ford, a Peugeot, a Nissan, a Volkswagen és a BMW túraautó bajnokság európai csapataiban is.  


A Hyundainál Potter feladata az adatok elemzése, a probléma okának kiderítése és ezek alapján elmondani a Mando lengéscsillapító gyártó kutatási-fejlesztési vezetőjének, hogy pontosan mit kell változtatni a lengéscsillapítón.  

Ahogyan az Elantra áthalad az iskolák és bevásárlóközpontok zónáján, a kifinomult Captec rendszere segítségével Potter pontosan tudja, merre jár az autó és milyen behatások, ütési frekvenciák érik a futóművet, mivel az adatokat a számítógép vezeték nélküli technológiával azonnal továbbítja hozzá, amelyek grafikus ábraként rögtön meg is jelennek a laptopján. Az adatok mellett persze Tuitahi visszajelzései is nagyon fontosak, hiszen ő az Elantra állandó sofőrje a folyamatos tesztelés során.  


A városi szakaszon rögtön egy aknafedél állítja kihívás elé az Elantra futóművét, amely alattomosan kiáll az aszfaltból. A futóművet jelentősen igénybe veszi, hiszen a fedél pontosan a főútról a Gordon útra kanyarodva éppen 90 fokban ára, található, így nemcsak a kormányművet téríti el erőteljesen balra, de a 70 km/órás sebességgel haladó autó futóművét is erős ütés éri.  

Ez a mellékutca aztán egy völgybe vezet, ahol három fekvőrendőr állja a gyerekeket terepjáróval iskolába szállító anyukák útját és figyelmeztetik a sebességhatárok betartására. Így aztán az Elantra is lassít. Az utolsó bukkanó különösen csúnyán üt, mivel ott egy második, kisebb púp is található.  


Az ilyen jellegű utak szokványosak Ausztráliában, ám ez az út, amely számos ház és a golfklub mellett is elhalad, rengeteg hasonló nehézséget, aprópénzméretű tőzegkockákat és kis gátakat is tartogat. Ez utóbbiaknál összeszűkül az utca, az autók pedig nagyon közel kerülnek a csatornákhoz. Ez egy valódi teszt, ahol az Elantrának bizonyítania kell.    

Mindenközben Potter a Hyundai főhadiszállásán máris megtalálta a megoldást az éppen aktuális problémára, így mire Tuitahi visszaérne, a Mando mérnök Park már készen is áll a megoldással. Persze Potter egyeztet Tuitahival, ám szinte mindig ugyanarra a következtetésre jutnak.


Az eredményeket a főgarázsban felállított nagy táblára írják fel a lengéscsillapítón végzett módosításokkal, a probléma megoldására irányuló intézkedésekkel együtt. Az Elantra fejlesztési programjának végére Park 22 egyedi lengéscsillapítót épített (11 első és 11 hátsó) és ezeket 28 féle kombinációban tesztelték le.

Amikor a CarAdvice csatlakozott a programhoz, az Elantra az ötödik és hatodik lengéscsillapítóit tesztelték éppen. Később a szaklap munkatársai vezethették a kész terméket is, amelyben már a háromállású elektromos szervokormány processzor is megtalálható volt.


Miután a városi beállításokkal megvannak, a csapat a Terrey Hills kanyargós McCarrs Creek útján folytatja a tesztelést. Ez az út a kanyargós utak mennyországa, ám Tuitahi itt nem nagy tempóval hajtja a 195/55-ös Hankook kerekekkel szerelt Elantrát. Helyette inkább 60 és 80 km/óra között poroszkál a rémes ausztrál utak nagy többségét jellemző útfelületen.    

A Hyundai Australia autóinak 30 százalékát vidéki ügyfelek részére adja el, éppen ezért nagyon fontos az autók megfelelő felkészítése. Ezen az útszakaszon van egy váratlan kátyú, amely rémálom az autósoknak, de tökéletes a tesztelők számára. A korábbi Elantrát vezetve a kátyún áthaladva feltűnik a karosszéria hangos dobbanása, a műszerfal nyikorgása, miközben a hátsó részből is nyers zörgés hallható.   


Az ötös számú lengéscsillapítóval felszerelve viszont sokkal kevesebb a rázkódás. A nyugtalanság eltűnt és az autó is csendesebbnek, kifinomultabbnak tűnik. A bázisra visszatérve Tuitahi és Potter is felírja a táblára az elvégzett műveletek eredményét, majd ismét elemeire szedik az Elantrát, hogy egy másfajta beállítással újfent visszatérjen az autó az utakra.  

Potter szerint a jó futómű hangolás bármely országban, bármilyen útfelületen működhet. Nem azt mondják, hogy egy családi limuzinnak tökéletes kezelhetőséggel kell rendelkeznie, viszont szerintük egy jó autónak jól kezelhetőnek kell lennie.


Az Elantra testvérének tekinthető, európai hangolású i30 kombi sokkal ruganyosabb és csendesebb, mint bármely koreai autó korábban, így pedig valódi Golf konkurens lehet. Ám a helyi mérnökök elmondták, bármennyire is jó volt az i30, ám mégis hiányzott belőle a megfelelő karosszériacsillapítás, ám ez közel sem volt olyan vészes, mint pl. a korábbi generációs Suzuki Swift, Ford Kuga vagy Subaru Liberty esetében.

Az Elantra program végeredményeként megszületett beállítás drámaian jobb volt, mint az eredeti: sokkal kifinomultabb, jobban elbánik a nagy hullámokkal és fekvőrendőrökkel és simábban fékezi állóra az autót.



Nem kétséges, a Hyundai Australia fejlesztőprogramja dicséretre méltó. Sokkal nagyobb japán és európai márkák sem veszik a fáradtságot, hogy az ausztrál körülményeknek megfelelő autót készítsenek, így a dél-koreai cég ebben mára piacvezetővé vált. A most bevezetett Elantra Series II sokkal jobban kezelhető elődjénél, amely mögött a vállalat tehetséges mérnökcsapatának szenvedélyes munkája áll.  


Forrás: caradvice.com.au

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését