A koreaiak ma már nem is annyira hazafiak
Több, mint két évtizedig a koreaiak csakis és kizárólag
koreai termékeket vásároltak. Aztán a Toyota Camry lett az Év Autója. Hogy történhetett ez?
Persze, ez ugyanaz a Camry, amelyet több, mint 14 millió
vásárló választott a modell 1982-es bemutatása óta, ám tekintettel a koreaiak
néha igen furcsa ragaszkodásához a hazai termékek iránt, sokkoló volt a japán
autó győzelme Dél-Koreában.
A dél-koreaiak egyre nyitottabb hozzáállása, a kereskedelmi
egyezmények és az erős fizetőeszköz egyszerre vezetett oda, hogy az import soha
nem látott részesedéshez jutott Ázsia negyedik legnagyobb autópiacán. A Toyota
számára nem jelent gondot ugyanannyi autót szállítani Koreába, mint pl.
Hawaiira, ám a Hyundai szemszögéből nézve a japán márka komolyan veszélyezteti
saját pozícióját hazájában, miközben az erős won miatt az exportpiacok profitja
is csökkenni látszik.
„Korábban a koreai emberek aszerint választottak ruhát,
használati tárgyat, autót, hogy azok Dél-Koreában készüljenek.” – mondja Takeshi
Miyao, egy tokiói elemzőcég munkatársa. „Ha ma végignézünk Szöul utcáin, a
fiatalok már importmárkákat választanak főképp azok minősége alapján.”
„Nem is gondolkodtam azon, hogy Hyundait vegyek idén télen.”
– mondja a 27 éves koreai Kim Sung Eun. „Nem hiszem, hogy az autóválasztásnak
köze volna a hazafisághoz. Egyszerű személyes döntés.”
Kim esetében a választás a Toyota Prius és a Camry között
dőlt el, amely utóbbi 44 konkurensét, köztük a Hyundai és Kia modelljeit is
megelőzve idén első külföldi autóként került a dobogó legfelső fokára a koreai autós
újságírók szövetségének Év Autója választásán. Egy hasonló győzelem nem lett
volna elképzelhető az elmúlt évtizedben, amikor a koreai autómárkák 99
százalékban uralták a helyi piacot.
A néhai Park Chung Lee tábornok által vezetett mezőgazdasági
ország egykori tervei szerint magas adókkal védett nemzeti gazdaságban a
Hyundai 1975-ben kezdte gyártani Pony modelljét, amely mára több, mint négymillió
járművet ad el évente, bevétele pedig tavaly elérte a 78 milliárd dollárt.
Park támogatta a nemzeti ideológiát erősítő különböző helyi
ipari csoportokat, amelyeket koreai nyelven chaeboloknak neveznek, így rajtuk
keresztül fejlődött a hazai piacot uraló, elektronikai cikkektől a hajókig
szinte mindet gyártó Samsung Group és a Hyundai Group.
Miután Dél-Korea az 1998-as ázsiai válság nyomán kénytelen
volt elfogadni az IMF 60 milliárd dolláros kisegítő csomagját, a címlapokra kerültek
a koreaiak fura szokásai, akik koreai cipőt vettek Nike helyett, koreai
filmeket néztek a hollywoodi alkotások helyett és Hyundait a külföldi autók
helyett.
Valahol itt kezdődött a változás. A statisztikai adatok
szerint az Apple 2009-es bemutatkozásának évében az iPhone már a koreai
okostelefon-piac negyedét tudhatta magának, az importsör-fogyasztás pedig duplájára
emelkedett 2007. és 2011. között. Az elmúlt évtizedben az autóimport is virágzott,
amelynek eredményeként tavaly soha nem látott 10 százalékra nőtt az
autóbehozatal, miközben a helyi autógyártók eladásai 2,9 százalékot estek
vissza.
A Toyota koreai eladásai – a Lexus luxusmárkával együtt – 73
százalékot emelkedtek az elmúlt évben, így 15 771 japán autó talált
gazdára Dél-Koreában, ahol a Toyota 1,2 százalékos piaci részesedésével immár a
negyedik legnagyobb importmárka, míg a BMW 28 152 darabbal az első számú
importautó márka.
„Dél-Koreában adja el a Hyundai és a Kia a legtöbb
luxusmodelljét, amelyeken nagy árrés van.” – mondja Leee Hyung Sil elemző. Mindkét
szöuli cég negyedéves profitcsökkenést jelentett az elmúlt hónapokban és ezzel
egyidejűleg aggodalmukat fejezték ki a rosszabbodó devizaárfolyamok miatt,
amelyek az importot olcsóbbá, az exportot értéktelenebbé teszik. A koreai won
4,8 százalékot erősödött a dollárral szemben az elmúlt fél évben, miközben a
japán jen 15 százalékot gyengült.
A 2011-es Európai Unióval megkötött szabadkereskedelmi
egyezmény következtében az importvám a korábbi 8 százalékról 3,2 százalékra
csökkent. Egy hasonló amerikai egyezmény hatására a külföldi autókat olcsóbban
hozhatják be Dél-Koreába, így a japán gyártók észak-amerikai üzemeiben készülő
modellek is jutányosabbá váltak a koreai vásárlók számára.
A Hyundai tavalyi üzemi eredményének 60 százaléka a koreai
bevételéből származik, amely teljes bevételének 45 százalékát teszi ki, míg az
amerikai csak 22 százalékban számít bele a profitba, eladásai pedig 30
százalékban számít.
Ahhoz, hogy visszanyerjék a koreai vásárlóikat, a Hyundai
árcsökkentést hajtott végre középkategóriás modelljei esetén, pl. 3,5 százalékot
engedett a Sonata Hybrid listaárából, miközben a Hyundai 34 százalékos
részesedésével tulajdonos Kia az új K9 modell árát mérsékelte.
„Fejlesztjük termékeink dizájnját és minőségét.” – nyilatkozta
a Hyundai képviselője egy email üzenetben. Az új Tucson/ix35 hobbiterepjáró és
az Elantra limuzin immár olyan drága felszereltségeket is tartalmaznak
alapáron, mint a nagyobb kerekek, javított hangrendszer és kényelmesebb ülések.
A Toyota eközben idén készül bemutatni Dél-Koreában az új
RAV4 hobbiterepjárót, valamint az Amerikában készülő Avalon limuzint, míg a
Lexus az IS modelljét szállítja idén Japánból. Japán harmadik legnagyobb
autógyártójaként a Honda öt új modellt mutatott be tavaly november és idén
január között, köztük az amerikai piacon listavezető Accord modellt.
A Hyundai számára fájdalmas a japán autógyártók saját exportpiacainak visszaszerzése, miután a 2011-es japán földrengés és szökőár,
valamint a thaiföldi áradások lerombolták a szigetország autóiparát. A Toyota
amerikai piaci részesedése az elmúlt időszakban 14,4 százalékra nőtt, miközben
a Hyundai-é 0,2 százalékkal 4,9 százalékra esett vissza. Tavaly a Toyota a világ legnagyobb autógyártójaként 9,75 millió autót adott el világszerte a két
évvel korábbi 7,95 millióval szemben.
„Ahogy a Honda és a Toyota a vártnál erősebben tértek vissza
a cunami után, a Hyundai úgy veszíti el főbb piacain az utóbbi időszakban
szerzett részesedését.” – mondja Jesse Toprak, a TrueCar.com kaliforniai
elemzője.
Dél-Korea a Hyundai harmadik legnagyobb piaca Kína és az
Egyesült Államok mögött, ahol a koreai gyártó főhadiszállása és fő gyártóüzemei
találhatóak. Az autógyártó jelentése szerint világszerte eladott autóinak 43
százalékát a hazai üzemekben állították elő tavaly.
A Hyundai három luxusautójának hazai eladásai 20 százalékkal
estek vissza 2012. során, miközben a Toyota Lexus luxusmárkája 4 976 eladott
autójával 21 százalékot javított tavaly. A japán autógyártók koreai exportja 26
százalékos növekedéssel 23 924 darabra emelkedett ugyanezen időszak alatt.
Habár a japán invázióval szemben fennálló lappangó harag időnként
beárnyékolja a két nemzet politikai életét is - legutóbb éppen területi viták
kapcsán - úgy tűnik, az egyszerű koreai fogyasztók már túlléptek ezen.
„A dél-koreaiak immár nem annyira érzékenyek a japán
termékek iránt, mint korábban.” – mondja Park Jung Hyun, az LG Economic szöuli
elemzője. „A fogyasztók fejlett országok áruit vásárolják, amelyek kizárólag minőségi
termékeket kínálnak számukra. Japán és Németország is a megbízható kategóriába
tartozik.”
Forrás: bloomberg.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!