Űrkorszaki technikát idéz a Hyundai cseh autógyára - 2. rész


A Hyundai Csehországban, Nosovicében található ultramodern gyárában 3500 dolgozó naponta 1300 autót állít elő, amelynek mindennapi életébe pillanthatunk be.

A tavalyi termelés mennyiségével a gyártó a teljes csehországi autótermelés 1 174 milliós darabszámának 26 százalékát termelte meg, így 5 százalékot javított a 2011-es arányhoz képest. A tradicionális cseh autógyár, a Skoda Auto tavaly a cseh autópiac 56 százalékát birtokolta, míg a kolini székhelyű Toyota-Peugeot-Citroen Automobile 18 százalékban részesül a helyi piacból.


A Hyundai igyekszik hangsúlyozni, hogy a gyár nem koreai autókat készít Európában és az itt készülő ix20 és i30 modellek egyáltalán nem is hasonlítanak a Hyundai Motor Company által Dél-Koreában készített limuzinokhoz. Sőt, Vanek szerint ezek „minden, csak nem koreai” autók, hiszen formatervüket Németországban egy német főtervező felügyelete alatt dolgozták ki. „Az autóink az európai forma és az innovatív koreai technológia egyfajta elegye.” – mondja.

A Hyundai márka eladásai jelentősen emelkedtek az elmúlt években a Cseh Köztársaságban, amely tavaly 15 162 autóval a piac negyedét tette ki. Ez a teljesítmény a Skoda és a Volkswagen mögött a harmadik helyre volt elegendő a koreai márka számára. 


Az új i30 generáció 2012. év eleji elindítása tovább segítette a Hyundai márkát a helyi eladások növelésében. Az i30 a Cseh Köztársaság egyik legkedveltebb modelljévé nőtte ki magát a tavaly értékesített 4 888 darabbal, amelyet csupán a Skoda két modellje, az Octavia és a Fabia tudott megelőzni. Vanek szerint nemcsak a második generáció bevezetése segítette az i30 elterjedését. „Egyre többen ismerik fel, hogy ez a modell itt, helyben készül.” – mondja.  

Mi sem példázza jobban a fenti állítást, minthogy a gyár fogadóépületének homlokzatán a Cseh Köztársaság, Morávia-Szilézia és az Európai Unió zászlói mellől hiányzik Dél-Korea nemzeti zászlaja.


Összesen csupán 18 dél-koreai nemzetiségű munkatárs dolgozik Nosovicében különböző rövidtávú munkaszerződések alapján. A cseh üzem elnöke és három helyettese koreai, alsóbb szinteken viszont mindenki cseh állampolgár.

A Hyundai jelentős költséghatékonyságra tett szert a többi európai székhelyű autógyártóhoz viszonyítva, főképp azokhoz képest, amelyeknek gyárai Nyugat-Európa drágább régióiban található. A Nosovicében dolgozó munkaerő bruttó havi bérének összege a prémiumokkal együtt 25 400 cseh korona, azaz kb. 290 ezer Forint. Emellett egy tavalyi felmérés szerint minden Hyundai i30 előállítása 207 eurós munkaerőköltséggel jár a koreai cég számára, míg a Ford Saarlouisban található üzemében egy Focusra 480 euró bérköltség esik. Nem csoda tehát, ha a Hyundai és a Kia a stagnáló európai piacon mégis növelni tudta nyereségét.


Az Európai Autogyártók Szövetségének adatai szerint a Hyundai európai eladásai tavaly 9,4 százalékkal 432 240 darabra nőttek, míg a Kia 14,6 százalékot javítva 337 466 autót adott el, amellyel 6,1 százalékos piaci részesedést szerzett. 



A Hyundai és a Kia 2012-es európai sikerei a vállalat remek kockázatkezelési stratégiájának eredménye, amelynek következtében messze felülmúlták a piac átlagos teljesítményét.” – mondta Kim Yoonki, a szöuli székhelyű Mirae Asset Securities elemzője tavaly év végén.  Lee Sang-hyun, az NH Investment and Securities elemzője szerint a Hyundai további 6,6 százalékkal növelheti európai eladásait 2013-ban.


Habár a koreai cég a Csehországban gyártott autói európai eredetét hangsúlyozza, a nosovicei gyár működésének kezdetén megpróbálták a munkahelyi gyakorlatok és az ügymenet terén a koreai szemléletet átültetni, ám ez konfliktusokat okozott az európai normákhoz szokott munkaerővel. „Kezdetben a koreai vezetés megpróbálta koreai stílusban vezetni a vállalatot. Ezt kevesen értették meg a helyiek közül.” – mondja Vanek, majd hozzátette: „Reggel például közölték: ’Ma két órával tovább maradunk bent!’ A helyiek azonban sokszor családi programokat szerveztek estére, vagy más kikapcsolódásra vágytak. Ez gyakran problémákhoz vezetett.”  

Vanek elmondta, a problémák gyökere a koreai és az európai munkaszemlélet eltéréséből adódtak, amelyeket mindkét oldal félreértelmezett. „Koreában a személyes élet teljes mértékben a szakmai életnek van alárendelve. A vállalat az első.” – mondja Vanek. Azóta a menedzsment döntéseinek jobb kommunikációjával és a túlóraigények előre bejelentésével a problémákat teljes mértékben sikerült felszámolni.


A vállalat teljes létszámának mintegy 18 százaléka nő, akiket ugyanúgy látni a szerelőszalagok mellett, mint a létesítmény más pontjain. Amíg néhány olyan területen, mint pl. a motorok futóműhöz illesztése és a karosszériamunkák esetén több a férfi, a végső ellenőrzéseknél és a védőszalagok felhelyezésekor inkább a nők dominálnak.

Ahogy a termelési mennyiség nőtt, úgy emelkedett a munkavállalók létszáma is. Mivel a nosovicei termelés tavaly nagyjából elérte a teljesítőképessége határait, így rövid távon nem várható az üzem teljesítményének további növekedése, ám hosszabb távon a Hyundai jelentősen növelheti cseh üzemének kapacitását.  


Hely mindenesetre bőven rendelkezésre áll egy újabb üzem létesítésére a jelenlegi mellett, habár jelenleg nincsenek ilyen konkrét építési tervek. „Úgy mondanám, hogy a következő 15-20 évben ez nem szerepel a tervekben.” – mondja Vanek.  

Ám amennyiben a Hyundai továbbra is ilyen mértékű költséghatékonysággal dolgozik, könnyen elképzelhető, hogy akár további euró százmilliókat költhet el a Cseh Köztársaságban.

Forrás: praguepost.com

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei