Űrkorszaki technikát idéz a Hyundai cseh autógyára - 2. rész
A Hyundai Csehországban, Nosovicében található ultramodern gyárában 3500 dolgozó naponta 1300 autót állít elő, amelynek mindennapi életébe pillanthatunk be.
A tavalyi termelés mennyiségével a gyártó a teljes
csehországi autótermelés 1 174 milliós darabszámának 26 százalékát
termelte meg, így 5 százalékot javított a 2011-es arányhoz képest. A
tradicionális cseh autógyár, a Skoda Auto tavaly a cseh autópiac 56 százalékát
birtokolta, míg a kolini székhelyű Toyota-Peugeot-Citroen Automobile 18
százalékban részesül a helyi piacból.
A Hyundai igyekszik hangsúlyozni, hogy a gyár nem koreai
autókat készít Európában és az itt készülő ix20 és i30 modellek egyáltalán nem
is hasonlítanak a Hyundai Motor Company által Dél-Koreában készített
limuzinokhoz. Sőt, Vanek szerint ezek „minden, csak nem koreai” autók, hiszen
formatervüket Németországban egy német főtervező felügyelete alatt dolgozták
ki. „Az autóink az európai forma és az innovatív koreai technológia egyfajta
elegye.” – mondja.
A Hyundai márka eladásai jelentősen emelkedtek az elmúlt
években a Cseh Köztársaságban, amely tavaly 15 162 autóval a piac negyedét
tette ki. Ez a teljesítmény a Skoda és a Volkswagen mögött a harmadik helyre
volt elegendő a koreai márka számára.
Az új i30 generáció 2012. év eleji elindítása tovább
segítette a Hyundai márkát a helyi eladások növelésében. Az i30 a Cseh
Köztársaság egyik legkedveltebb modelljévé nőtte ki magát a tavaly értékesített
4 888 darabbal, amelyet csupán a Skoda két modellje, az Octavia és a Fabia
tudott megelőzni. Vanek szerint nemcsak a második generáció bevezetése
segítette az i30 elterjedését. „Egyre többen ismerik fel, hogy ez a modell itt,
helyben készül.” – mondja.
Mi sem példázza jobban a fenti állítást, minthogy a gyár
fogadóépületének homlokzatán a Cseh Köztársaság, Morávia-Szilézia és az Európai
Unió zászlói mellől hiányzik Dél-Korea nemzeti zászlaja.
Összesen csupán 18 dél-koreai nemzetiségű munkatárs dolgozik
Nosovicében különböző rövidtávú munkaszerződések alapján. A cseh üzem elnöke és
három helyettese koreai, alsóbb szinteken viszont mindenki cseh állampolgár.
A Hyundai jelentős költséghatékonyságra tett szert a többi
európai székhelyű autógyártóhoz viszonyítva, főképp azokhoz képest, amelyeknek
gyárai Nyugat-Európa drágább régióiban található. A Nosovicében dolgozó
munkaerő bruttó havi bérének összege a prémiumokkal együtt 25 400 cseh korona,
azaz kb. 290 ezer Forint. Emellett egy tavalyi felmérés szerint minden Hyundai
i30 előállítása 207 eurós munkaerőköltséggel jár a koreai cég számára, míg a
Ford Saarlouisban található üzemében egy Focusra 480 euró bérköltség esik. Nem
csoda tehát, ha a Hyundai és a Kia a stagnáló európai piacon mégis növelni
tudta nyereségét.
Az Európai Autogyártók Szövetségének adatai szerint a
Hyundai európai eladásai tavaly 9,4 százalékkal 432 240 darabra nőttek,
míg a Kia 14,6 százalékot javítva 337 466 autót adott el, amellyel 6,1
százalékos piaci részesedést szerzett.
A Hyundai és a Kia 2012-es európai sikerei a vállalat remek kockázatkezelési stratégiájának eredménye, amelynek következtében messze felülmúlták a piac átlagos teljesítményét.” – mondta Kim Yoonki, a szöuli székhelyű Mirae Asset Securities elemzője tavaly év végén. Lee Sang-hyun, az NH Investment and Securities elemzője szerint a Hyundai további 6,6 százalékkal növelheti európai eladásait 2013-ban.
Habár a koreai cég a Csehországban gyártott autói európai
eredetét hangsúlyozza, a nosovicei gyár működésének kezdetén megpróbálták a
munkahelyi gyakorlatok és az ügymenet terén a koreai szemléletet átültetni, ám
ez konfliktusokat okozott az európai normákhoz szokott munkaerővel. „Kezdetben
a koreai vezetés megpróbálta koreai stílusban vezetni a vállalatot. Ezt kevesen
értették meg a helyiek közül.” – mondja Vanek, majd hozzátette: „Reggel például
közölték: ’Ma két órával tovább maradunk bent!’ A helyiek azonban sokszor
családi programokat szerveztek estére, vagy más kikapcsolódásra vágytak. Ez
gyakran problémákhoz vezetett.”
Vanek elmondta, a problémák gyökere a koreai és az európai
munkaszemlélet eltéréséből adódtak, amelyeket mindkét oldal félreértelmezett. „Koreában
a személyes élet teljes mértékben a szakmai életnek van alárendelve. A vállalat
az első.” – mondja Vanek. Azóta a menedzsment döntéseinek jobb kommunikációjával
és a túlóraigények előre bejelentésével a problémákat teljes mértékben sikerült
felszámolni.
A vállalat teljes létszámának mintegy 18 százaléka nő,
akiket ugyanúgy látni a szerelőszalagok mellett, mint a létesítmény más
pontjain. Amíg néhány olyan területen, mint pl. a motorok futóműhöz illesztése és
a karosszériamunkák esetén több a férfi, a végső ellenőrzéseknél és a
védőszalagok felhelyezésekor inkább a nők dominálnak.
Ahogy a termelési mennyiség nőtt, úgy emelkedett a munkavállalók
létszáma is. Mivel a nosovicei termelés tavaly nagyjából elérte a
teljesítőképessége határait, így rövid távon nem várható az üzem
teljesítményének további növekedése, ám hosszabb távon a Hyundai jelentősen növelheti
cseh üzemének kapacitását.
Hely mindenesetre bőven rendelkezésre áll egy újabb üzem
létesítésére a jelenlegi mellett, habár jelenleg nincsenek ilyen konkrét építési
tervek. „Úgy mondanám, hogy a következő 15-20 évben ez nem szerepel a
tervekben.” – mondja Vanek.
Ám amennyiben a Hyundai továbbra is ilyen mértékű
költséghatékonysággal dolgozik, könnyen elképzelhető, hogy akár további euró százmilliókat
költhet el a Cseh Köztársaságban.
Forrás: praguepost.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!