GENF 2013: Hyundai ix35 üzemanyag-cellás jármű


(Sajtóközlemény) A Hyundai Ulsan-i (Korea) gyártóüzemében 2013 januárjában megkezdődött a Hyundai ix35 Fuel Cell üzemanyag-cellás modell gyártása. Ezzel a Hyundai a világ első autógyártójaként kezdte meg hidrogén üzemű gépkocsi kereskedelmi célú gyártását. Az első kész autó 2013. február 26-án gördült le a szerelőszalagról.

A Hyundai úgy tervezi, hogy 2015-re összesen 1000 darab hidrogén üzemű ix35 üzemanyag-cellás modellt gyárt, amelyeket elsősorban állami és privát flottáknak szánnak. 2015 után pedig beindulhat a korlátozott, tízezer darabos sorozatgyártás.

A Hyundai az ix35 üzemanyag-cellás modell bérbe adására vonatkozó szerződést írt alá Koppenhága (Dánia) és Skåne (Svédország) önkormányzataival. Ezen kívül 2011 októbere óta a Brüsszelben működő EU Üzemanyagcellás és Hidrogén Közös Vállalkozás (FCH JU) Hyundai ix35 üzemanyag-cellás gépkocsikat bocsát az EU döntéshozóinak, valamint a nagyközönség rendelkezésére, hogy ezzel is bizonyítsák: az üzemanyag-cellás technológia megérett a piaci bevezetésre.


Díjnyertes képességek

A Brüsszelben megrendezett 2013. évi Európai Autószalonon a Hyundai ix35 Fuel Cell elnyerte a nagy presztízsű FuturAuto díjat, mint a világ első kereskedelmi forgalomban kapható, sorozatgyártású, hidrogén üzemű üzemanyag-cellás járműve.

Az idén tizenkettedik alkalommal kiosztott díj az autóipari műszaki innovációkat értékeli, a nyertesekről a Belga Autóipari Szakújságírók Szakszervezetének (UJBA) tagjaiból álló zsűri dönt.
A 16 jelölt közül a döntőbírák először kiválasztották azt az öt innovációt (a Hyundai, a Bosch, a Mazda, a Mercedes-Benz és a Volvo fejlesztéseit), amelyek a döntőbe kerültek.


Harmadik generációs hidrogén üzemanyag-cellás, elektromos üzemű gépkocsi (FCEV) a Hyundaitól

A Hyundai ix35 Fuel Cell a Hyundai harmadik generációs hidrogén üzemanyag-cellás, elektromos üzemű gépkocsija (FCEV). Azt követően, hogy a Hyundai 2000-ben bemutatta a Santa Fe FCEV modellt, a vállalat világpiaci vezető szerepre tett szert a hidrogén üzemanyag-cella technológiák terén, és Korea legnagyobb üzemanyag-cella kutató központját működteti.

A Hyundai 2005-ben mutatta be második generációs üzemanyag-cellás elektromos járművét. A Tucson FCEV-t a vállalat első 80 kW (109 LE) teljesítményű üzemanyag-cellája hajtotta.


A harmadik generációs Hyundai FCEV, az ix35 Fuel Cell minden szempontból életképes, hétköznapi használhatósággal rendelkező jármű, amely megkapta a hagyományos ix35 minden erényét (biztonság, felszereltség, kényelem és menetteljesítmények), ugyanakkor egyáltalán nem bocsát ki károsanyagot.

A Hyundai ix35 Fuel Cell számos téren jóval többet nyújt, mint elődje, beleértve a hatótávolságot, amely több mint 50 százalékkal nőtt, illetve az üzemanyag-fogyasztást, amely 15 százalékos javulást mutatott.

Az ix35 Fuel Cell fedélzetén egy 100 kW (136 LE) teljesítményű villanymotor dolgozik, a jármű végsebessége 160 km/óra.  A fedélzeten elhelyezett két hidrogén tartály (összesen 5,64 kilogramm tárolókapacitással) egyetlen feltöltéssel 594 km megtételét teszi lehetővé. Az üzemanyag-cella megbízhatóan beindítható akár - 20°C fokos hidegben is. Az üzemanyag-cella által megtermelt elektromos áramot egy 24 kWh kapacitású lítium-ion polimer akkumulátor tárolja, amelyet a Hyundai a LG Chemical vállalattal közösen fejlesztett ki. 


A rendszer a hidrogén kémiai energiáját elektromechanikus energiává alakítja át. Az üzemanyag-cellán belül egy anód és egy katód fog közre egy polimer elektrolit membránt. Az elektromos áram előállítása három fázisban zajlik:
  • a hidrogén gáz átáramlik az anódon, ahol hidrogén ionokra (protonokra) és elektronokra bomlik.
  • a polimer elektrolit membrán kizárólag a protonokat engedi át. Az elektronok egy külső áramkörbe vándorolnak, amely a villanymotort hajtja. 
  • a katódon az elektronok és protonok a légkör oxigénjével kölcsönhatásra lépve vizet (H2O) hoznak létre, amely a folyamat egyetlen melléktermékeként egyszerűen kifolyik az üzemanyag-cellából.

A Hyundai ix35 Fuel Cell az egyik legfejlettebb üzemanyag-cellás gépkocsi a világon. A folyamatos fejlesztésnek, illetve a gyártási költségek folytonos csökkentésének köszönhetően várhatóan 2015 után beindulhat a korlátozott darabszámú sorozatgyártás, amely a mostaninál jóval nagyobb számú vásárlót érhet el világszerte.


A Hyundai hidrogén programjai

A Hyundai egy sor olyan kezdeményezésben és együttműködésben vesz részt, amelyek mind a hidrogént, mint az európai közlekedés jövőbeli energiahordozóját igyekeznek elterjeszteni és népszerűsíteni. A közlekedés és szállítmányozás alternatív megoldásait kutató kormányzatokkal, non-profit szervezetekkel és magánvállalkozásokkal együttműködő Hyundai a teljes térségben támogatja az FCEV technológia térnyerését.

A Hyundai 2011 májusában szándéknyilatkozatot írt alá a koppenhágai városházával, a H2 Logic üzemanyagcella-gyártó vállalkozással és a Hydrogen Link szervezettel, utóbbi a hidrogén- és üzemanyag-cella alapú elektromos közlekedés dániai elterjesztését szorgalmazza.

A szándéknyilatkozat célja az volt, hogy Koppenhága városában kiépítsék az üzemanyag-cellás gépjárművek (FCEV) működtetéséhez szükséges infrastruktúrát (a dán főváros 2025-re célul tűzte ki maga elé a teljes karbon-semlegességet). A megállapodás értelmében a Hyundai kettő darab ix35 Fuel Cell üzemanyag-cellás gépkocsit bocsátott annak a 2011-es tesztvezetési programnak a rendelkezésére, amelyben Dánia, Norvégia, Svédország és Izland fővárosainak polgármesterei vettek részt.


2011 októberében a Hyundai meghívta Európa vezető sajtóorgánumait Koppenhágába, ahol az újságírók tesztvezetésen próbálhatták ki az ix35 Fuel Cell gépjárművet, és ezzel újabb fontos lépést tett azon célja felé, hogy az üzemanyag-cellás gépjárművek 2015-re kiléphessenek a tömegpiacra.

Az Európai Bizottság által támogatott üzemanyagcellás és hidrogén közös vállalkozás (FCH JU) a koppenhágai tesztvezetést megelőzően választotta ki a Hyundai ix35 Fuel Cell gépkocsit, mint demonstrációs járművet, amellyel valós környezetben tesztelhetik és népszerűsíthetik a hidrogén üzemanyag-cellás technológiát. A kezdeményezés keretében az ix35 Fuel Cell gépkocsit az Európai Parlament képviselői, a Bizottsági tagok, az EU hivatalnokai és egyéb döntéshozók is kipróbálhatták. Ez rendkívül jó megjelenési lehetőséget biztosított az ix35 Fuel Cell modell és a hidrogén üzemű járműtechnológia számára a döntéshozók körében.


A Hyundai 2012 januárjában tizenkét másik partnerrel együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá, hogy létrehozzák az UKH2Mobility elnevezésű kezdeményezést. Ennek során összegyűjtik és hasznosítják az Európa-szerte működő hidrogén projektek során nyert tapasztalatokat, és ezek alapján felmérik a hidrogénben, mint az ultra alacsony szénkibocsátású gépjárművek üzemanyagában rejlő lehetőségeket és távlatokat. A brit kormányzat mintegy 400 millió fontos (kb. 138 milliárd forint) támogatását élvező program előkészítette azokat a lépéseket, amelyek közelebb vihetik Nagy-Britanniát a hidrogén általános célú üzemanyagként történő felhasználásához.


A UKH2Mobility által 2013 februárjában kiadott előrejelzés szerint az infrastruktúra megteremtését támogató, megfelelő beruházások megléte esetén 2030-ra csak az Egyesült Királyság útjain több mint másfél millió hidrogén üzemű gépjármű közlekedhet.

A vállalat jövőképének és stratégiájának köszönhetően a Hyundai „Vezető globális zöld márkaként” került be az Interbrand 2012-es „50 globális zöld márka” jelentésébe. A 17. helyen szereplő Hyundai az egyik legjobb eredményt elérő autómárka volt.  Az Interbrand külön kiemelte a Hyundai vezető szerepét az emissziómentes technológiában, hála a hidrogén üzemanyag-cella fejlesztése terén elért eredményeinek.

Forrás: Hyundai Holding Hungary

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei