Űrkorszaki technikát idéz a Hyundai cseh autógyára - 1. rész


A Hyundai Csehországban, Nosovicében található ultramodern gyárában 3500 dolgozó naponta 1300 autót állít elő, amelynek mindennapi életébe pillanthatunk be.

Az Észak-Morvaországban található Nosovice Hyundai gyárának hegesztő üzemében a robotok teljesen önállóan végzik dolgukat, amelynek során ajtóelemeket vesznek fel, majd különböző berendezéseken többféle munkafolyamatot végeznek rajtuk. A hegesztési folyamat csak néhány percig tart, amelynek végén a különböző modellek eltérő méretű és formájú ajtói visszakerülnek helyükre, hogy a karosszériák továbblépjenek a bonyolult gyártási folyamat következő szintjére. 


Az egész folyamat figyelemreméltó gyorsasággal, pontossággal és folyékonyan zajlik, amelynek oka egyszerű: a gyártási folyamat ezen szakaszán kizárólag robotok dolgoznak. Az 1,2 milliárd eurós, űrkorszaki technológiát idéző gyár a legmodernebb robottechnológia szédítő kirakata is lehetne, amelynek kapuján tavaly a gyár 2008-as beindítása óta rekordszámú, kereken 303 ezer új Hyundai gördült ki.

A sci-fi filmekből előlépő, szögletes fémszörnyeknek látszó, sárgára festett robotok létfontosságú szerepet játszanak abban a 21 órás folyamatban, amelynek során a nyers acéltekercsekből a présüzemben Hyundai ix20, i30, vagy éppen ix35 modell jön létre.  


Emellett azonban nem lehet azt mondani, hogy ritkán látni embert az üzemben. Éppen ellenkezőleg: az állományban lévő 3500 foglalkoztatott 96 százaléka cseh nemzetiségű. Ezen kívül ennek dupláját foglalkoztatják a közelben létrejött beszállítók, akik többek között üléseket, vagy épp tengelyeket készítenek a Hyundai modellekhez. 

„A Hyundait 12 koreai vállalat követte Csehországba, akik a beszállítók első körét képviselték és összesen mintegy 7 ezer munkahelyet teremtettek, így a Hyundai projekt összesen több, mint 10 ezer állást hozott létre a régióban.” – mondja Petr Vanek, a Hyundai Motor Manufacturing Czech közönségkapcsolatokért felelős igazgatója.


A 200 hektáros területen felhúzott gyár 28 hektárjában épületeket hoztak létre, amelyeket öt szekcióra osztottak: présüzem, hegesztőüzem, festőüzem, hajtáslánc üzem és végszerelde. Habár ezek külön épületben működnek, sétányok vezetnek egyik létesítményből a másikba.


A 0,7 mm vékony acéllemezek hengerekben érkeznek a gyárba, ahol előbb a présüzemben öltenek alakot, így 17 fajta elem, ajtók, tetők, vagy egyéb panelek készül belőlük. Az elemeket a hegesztőüzem több, mint 30 robotja állítja össze, mielőtt a nyers karosszériák elindulnak 9 órás útjukra a festőüzembe, ahol  további 38 robot alapozó, majd színes festékkel, ezt követően pedig védőviasz-réteggel látják el azokat. Ugyan a robotok akár 16 féle színárnyalatot képesek előállítani, az autók háromnegyede fehér, fekete, ezüst vagy szürke színt kap itt. 


A végső összeszerelés azonban sokkal munkaigényesebb folyamat, amelyben a dolgozók mindent saját kezűleg végeznek, a motorok és műszerfalak behelyezésétől a védőszalagok felrakásán át az elkészült autók végső ellenőrzéséig. Az üzemben hatalmas táblákon hangzatos jelszavak állnak, mint pl. „Hibátlan munka, elégedett ügyfél!” és a makulátlan üzem megdöbbentően csendes. Ez nem az a zajos, zsíros nehézipari üzem, amelyre számítanánk. 

Az üzem a hét öt napján 24 órában, három műszakban üzemel. A három műszak reggel hatkor, délután kettőkor és este tízkor kezdődik, 8 órás munkarendben, amelybe két 10 perces kávészünet és egy 25 perces étkezési szünetet iktattak.


Bár az összeszerelő üzemben sokan dolgoznak, azonban néhány fázisban itt is szerephez jutnak a robotok. Az ügyes berendezések lézersugár segítségével ragasztóval kenik be a hátsó üveg széleit, majd milliméter pontossággal behelyezik azt a hátsó ajtón kialakított helyére. 

Az erőátviteli egységeket gyártó üzem termékeit nemcsak a helyben összeszerelt autókba szerelik be, hanem a Hyundai oroszországi, valamint a Kia szlovák gyárában összeszerelt autókba is ezek kerülnek. Visszafelé a Kia zsolnai gyárában készülő motorok érkeznek Nosovicébe, hogy azokat beépítsék az autókba. Minden elkészült autót – amelyből átlagosan 1 300 darab van naponta – elvisznek egy próbakörre a gyárhoz tartozó 3,3 kilométeres tesztpályáján.


Tekintettel a gyár bonyolult működésére, az igen speciális gépekre, a számítógép által vezérelt termelési folyamatok sokaságára, valamint a beszállítók által rendelkezésre bocsátott szállítmányok összehangolt tevékenységére, nehéz elképzelni, hogy az egész projekt csupán 18 hónap alatt készült el.  A 2008-as megnyitás évében a gyár szerény 11 ezer autót készített itt, ám 2012-re elérte kapacitásának maximumát, amikor is 303 035 jármű készült itt el, amelynek csupán 4 százaléka került a helyi cseh piacra, többségüket a 60 exportpiac egyikére szállítottak.

Folyt. köv. 

Forrás: praguepost.com

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei