Űrkorszaki technikát idéz a Hyundai cseh autógyára - 1. rész
A Hyundai Csehországban, Nosovicében található ultramodern
gyárában 3500 dolgozó naponta 1300 autót állít elő, amelynek mindennapi életébe pillanthatunk be.
Az Észak-Morvaországban található Nosovice Hyundai gyárának
hegesztő üzemében a robotok teljesen önállóan végzik dolgukat, amelynek során
ajtóelemeket vesznek fel, majd különböző berendezéseken többféle
munkafolyamatot végeznek rajtuk. A hegesztési folyamat csak néhány percig tart,
amelynek végén a különböző modellek eltérő méretű és formájú ajtói
visszakerülnek helyükre, hogy a karosszériák továbblépjenek a bonyolult
gyártási folyamat következő szintjére.
Az egész folyamat figyelemreméltó gyorsasággal, pontossággal
és folyékonyan zajlik, amelynek oka egyszerű: a gyártási folyamat ezen
szakaszán kizárólag robotok dolgoznak. Az 1,2 milliárd eurós, űrkorszaki
technológiát idéző gyár a legmodernebb robottechnológia szédítő kirakata is
lehetne, amelynek kapuján tavaly a gyár 2008-as beindítása óta rekordszámú,
kereken 303 ezer új Hyundai gördült ki.
A sci-fi filmekből előlépő, szögletes fémszörnyeknek látszó,
sárgára festett robotok létfontosságú szerepet játszanak abban a 21 órás
folyamatban, amelynek során a nyers acéltekercsekből a présüzemben Hyundai
ix20, i30, vagy éppen ix35 modell jön létre.
Emellett azonban nem lehet azt mondani, hogy ritkán látni
embert az üzemben. Éppen ellenkezőleg: az állományban lévő 3500 foglalkoztatott
96 százaléka cseh nemzetiségű. Ezen kívül ennek dupláját foglalkoztatják a
közelben létrejött beszállítók, akik többek között üléseket, vagy épp
tengelyeket készítenek a Hyundai modellekhez.
„A Hyundait 12 koreai vállalat követte Csehországba, akik a
beszállítók első körét képviselték és összesen mintegy 7 ezer munkahelyet
teremtettek, így a Hyundai projekt összesen több, mint 10 ezer állást hozott
létre a régióban.” – mondja Petr Vanek, a Hyundai Motor Manufacturing Czech
közönségkapcsolatokért felelős igazgatója.
A 200 hektáros területen felhúzott gyár 28 hektárjában
épületeket hoztak létre, amelyeket öt szekcióra osztottak: présüzem,
hegesztőüzem, festőüzem, hajtáslánc üzem és végszerelde. Habár ezek külön
épületben működnek, sétányok vezetnek egyik létesítményből a másikba.
A 0,7 mm
vékony acéllemezek hengerekben érkeznek a gyárba, ahol előbb a présüzemben
öltenek alakot, így 17 fajta elem, ajtók, tetők, vagy egyéb panelek készül
belőlük. Az elemeket a hegesztőüzem több, mint 30 robotja állítja össze,
mielőtt a nyers karosszériák elindulnak 9 órás útjukra a festőüzembe, ahol további 38 robot alapozó, majd színes
festékkel, ezt követően pedig védőviasz-réteggel látják el azokat. Ugyan a
robotok akár 16 féle színárnyalatot képesek előállítani, az autók háromnegyede
fehér, fekete, ezüst vagy szürke színt kap itt.
A végső összeszerelés azonban sokkal munkaigényesebb
folyamat, amelyben a dolgozók mindent saját kezűleg végeznek, a motorok és
műszerfalak behelyezésétől a védőszalagok felrakásán át az elkészült autók
végső ellenőrzéséig. Az üzemben hatalmas táblákon hangzatos jelszavak állnak,
mint pl. „Hibátlan munka, elégedett ügyfél!” és a makulátlan üzem megdöbbentően
csendes. Ez nem az a zajos, zsíros nehézipari üzem, amelyre számítanánk.
Az üzem a hét öt napján 24 órában, három műszakban üzemel. A
három műszak reggel hatkor, délután kettőkor és este tízkor kezdődik, 8 órás
munkarendben, amelybe két 10 perces kávészünet és egy 25 perces étkezési
szünetet iktattak.
Bár az összeszerelő üzemben sokan dolgoznak, azonban néhány
fázisban itt is szerephez jutnak a robotok. Az ügyes berendezések lézersugár
segítségével ragasztóval kenik be a hátsó üveg széleit, majd milliméter
pontossággal behelyezik azt a hátsó ajtón kialakított helyére.
Az erőátviteli egységeket gyártó üzem termékeit nemcsak a
helyben összeszerelt autókba szerelik be, hanem a Hyundai oroszországi,
valamint a Kia szlovák gyárában összeszerelt autókba is ezek kerülnek.
Visszafelé a Kia zsolnai gyárában készülő motorok érkeznek Nosovicébe, hogy
azokat beépítsék az autókba. Minden elkészült autót – amelyből átlagosan 1 300
darab van naponta – elvisznek egy próbakörre a gyárhoz tartozó 3,3 kilométeres
tesztpályáján.
Tekintettel a gyár bonyolult működésére, az igen speciális
gépekre, a számítógép által vezérelt termelési folyamatok sokaságára, valamint
a beszállítók által rendelkezésre bocsátott szállítmányok összehangolt tevékenységére,
nehéz elképzelni, hogy az egész projekt csupán 18 hónap alatt készült el. A 2008-as megnyitás évében a gyár szerény 11
ezer autót készített itt, ám 2012-re elérte kapacitásának maximumát, amikor is
303 035 jármű készült itt el, amelynek csupán 4 százaléka került a helyi
cseh piacra, többségüket a 60 exportpiac egyikére szállítottak.
Folyt. köv.
Forrás: praguepost.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!