Jól cseng a neve - Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi aut. Executive teszt
Olyan jól hangzik a Santa Fe, hogy a legutóbbi modellváltáskor a Hyundai annak ellenére sem nevezte át közepes szabadidő-autóját, hogy az így kilóg az alaposan átgondolt névadási szisztémából.
Néhány sikertelen keresztelő után ugyanis a koreai márka úgy döntött, hogy i-ből és számokból álló típusjelzéseket vezet be, ezért nagyobb összegben fogadtunk volna rá, hogy a kínálatban az ix35 és ix55 között elhelyezkedő Santa Fe utódjának neve ix45 lesz. Nem így lett, az új modellt is az új-mexikói városról nevezték el, de mivel talán ez az egyetlen közös vonása az elődjével, senkit sem zavar a dolog.
Divatos külső, tágas belső
Az ugyanis már első ránézésre látszik, hogy a Santa Fe teljes átalakuláson ment keresztül, noha a méretei alig változtak. Az arányai viszont igen, a négy centivel hosszabb és egy centivel keskenyebb karosszéria öt centivel alacsonyabb lett, ami rögtön sportosabb kiállásúvá tette. A divatos megjelenésért persze a látványos vonalvezetés is felelős, mindenesetre a reakciók láttán könnyen kijelenthető, hogy az előddel ellentétben az új Santa Fe sokaknál a vágyak tárgya lett.
Gyökeres átalakulást tapasztalhatunk az utastérben is, amire, valljuk be, nagy szüksége volt a modellnek. Az előd még az egy évtizeddel ezelőtti koreai autók unalmas hangulatával nyomasztott, az újat viszont a legapróbb részletéig formatervezték, amire nincs jobb bizonyíték, mint az, hogy még az ablakemelők kapcsolói is fémszínű betétet kaptak. A színösszeállítás és az anyaghasználat is jelzi, hogy a Hyundainak már nem esik nehezére ízléses belsőt összeállítani.
A helykínálatra nem lehet panaszunk, az ülések hatalmasak, a hátul ülőknek is jut külön szellőzés és ülésfűtés, ráadásul az óriási panorámatető ellenére is bőséges a fejtér. Mi az ötüléses kivitelt próbáltuk, de 400 ezer forint ellenében hétszemélyesként is kapható a Santa Fe. Abban a harmadik sorban ülőknek is jár szellőzés és pohártartó, hét emberrel pedig a szintszabályzós hátsó futómű nem engedi leülni a kocsi hátulját. Egyáltalán nem gyakori a hét ülés a prémiummárkákon innen, hiszen a testvérmodell Kia Sorento mellett a Chevrolet Captiva, Nissan Qashqai és Mitsubishi Outlander kínál ilyet.
Erős, de lehetne könnyebb
Teljesítményével a Santa Fe túl is tesz a konkurensek többségén. Ha csak az alapmodell kétliteres, 150 lóerős, Euro 6 normát már most teljesítő turbódízelével lenne kapható, azt is megfelelőnek gondolnánk hozzá, de a Hyundai még egy motort tart a kínálatban. A csaknem kétszáz lóerős, 2,2 literes turbódízel hajtotta a tesztelt modellt is, méghozzá igen meggyőző dinamikával. A 600 ezer forint felárért adott hatfokozatú automata sebességváltó nem túl fürgén, de meglehetősen simán teszi a dolgát, és a Hyundai szerint az élettartama során nem szükséges váltóolajat cserélni benne.
Érdekesség, hogy a nagyobb dízel is választható fronthajtással és kézi váltóval, amivel talán még sportosabbnak tűnhet, összkerékhajtással és automatával azonban kényelmes és biztonságos is az autó. Az egyetlen terület, ahol nem történt előrelépés, az a Santa Fe tömege, a több kényelmi és biztonsági extrával felszerelt újdonság ugyanis nehezebb elődjénél, ami a menetviselkedésén és a fogyasztásán is érződik.
A konkurensek közül a Mitsubishi Outlander kereken kétszáz kilogrammal kevesebbet nyom, menet közben könnyedebbnek tűnik nála, és bő egy literrel kevesebbet is fogyaszt. Országúton hét és fél literig sikerült levinnünk a Santa Fe értékét, igaz, ezt egyenletes tempójú autópályás menetben is tartani tudta, városi forgalomban vagy sportos kanyargással azonban tíz literhez közelít az adat, ami ennél kevesebb is lehetne.
A 19 colos kerekekre 235/55 méretű abroncsok kerültek, így a menetkomfort teljesen elfogadható, de az épített útról letérve sem kell féltenünk a különösen szép grafitszürke felniket. Terepen nem maradunk teljesen magunkra, hiszen a kormánykeréktől balra található kapcsolókkal fix összkerékhajtást vagy lejtmenet-szabályzót választhatunk, a 185 milliméteres hasmagassággal pedig nem akadunk fenn az első buckán.
Sztrádán hasznos a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, amelynek működését a fedélzeti számítógép nagy felbontású színes kijelzőjén láthatjuk, és szép a középkonzol színes képernyőjének a grafikája is. Az elektronikus rögzítőfék és az automatikusan beparkoló rendszer pedig olyan extrák, amiket az elődben egyáltalán nem találhattunk meg. Ennyi minden láttán nem csoda, hogy a Hyundai úgy döntött, nem hosszabbítja meg az ix55 pályafutását: a később hosszú tengelytávval is elérhető Santa Fe lett a márka szabadidőautó-kínálatának a csúcsa.
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi aut. Executive
|
|
Motor:
|
négyhengeres turbódízel
|
Hengerűrtartalom:
|
2199 cm3
|
Teljesítmény:
|
197 LE 3800/min
|
Nyomaték:
|
436 Nm 1800-2500/min
|
Hajtás:
|
összkerékhajtás
|
Sebességváltó:
|
hatfokozatú automata
|
Hossz/szél./mag.:
|
4690/1880/1680 mm
|
Tengelytáv:
|
|
Nyomtáv:
|
1628/1639 mm
|
Saját/össztömeg:
|
1807/2510 kg
|
Csomagtartó:
|
585/1680 l
|
Üzemanyagtartály:
|
|
Gumiabroncs:
|
235/55 R19
|
Végsebesség:
|
|
Gyorsulás 0-ról 100-ra:
|
10,1 s
|
Gyári fogyasztás
(város/országút/átlag):
|
8,9/5,5/6,8 l/100 km
|
CO2-kibocsátás:
|
178 g/km
|
Tesztfogyasztás (átlag):
|
9,1 l/100 km
|
Garancia
|
5 év, km-korlát nélkül
|
Tetszett: Divatos forma, kényelmes és tágas belső, erős
motor, gazdag felszereltség
Nem tetszett: Nagy saját tömeg, nem elég mérsékelt
fogyasztás
Értékelés
|
|
Vezetés
|
4
|
Utastér
|
4
|
Költségek
|
3
|
Szerintünk
|
A Hyundaiok csúcsa
|
Szöveg és fotó: Csordás Gábor
Forrás: Autó és Stílus magazin
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!