Hyundai és KIA: A két rivalizáló testvér


Amikor az 1998-as ázsiai gazdasági válság idején a Hyundai felvásárolta a KIA márkát, senki sem gondolta volna, hogy egyszer a megmentett cég támad megmentőjére.

Ellentétben a Toyota Motor-ral, amelynek luxusmárkája, a Lexus teljesen elkülönített márkaidentitással rendelkezik a tömeggyártó Toyotához viszonyítva, a Hyundai és KIA fej-fej mellett versenyez szinte valamennyi szegmensben a kompakttól a limuzinokon keresztül a hobbiterepjárókig.

A KIA legújabb limuzinja, a K5, amelyet az Egyesült Államokban Optima néven forgalmaznak, Dél-Koreában piaci részesedést rabol az azonos alapokra épülő Hyundai Sonata modelltől.


A K5 eladásai tavaly októberben meghaladták a Sonata eladásait és a KIA jövő év elején bemutatja luxuslimuzinját, a K9-et, amely nagyon könnyen a Hyundai Genesis és Equus modellek riválisává válhat.

„A Hyundai és a KIA egymással versenyez… Mi a Hyundai stratégiája a KIÁ-val?  Továbbra is stabil pénzgenerátornak tekinti a céget, vagy tovább is fejleszti a jövőben?” – kérdi Ko Tae-bon, egy szöuli székhelyű elemző cég munkatársa.  

A Hyundai válasza erre az, hogy továbbra is a már megkezdett úton haladnak, a két vállalat termékei pedig más formatervet és márkaképet kapnak.

„A csoportunk egyik legnagyobb feladata az, hogy hogyan különítsük el a Hyundai és KIA márkákat kannibalizáció nélkül. – mondta a Hyundai Motor egyik képviselője, aki hozzátette: „Igaz, hogy rivalizálás és kannibalizáció folyik néhány KIA és Hyundai modell között.”

A Hyundai és a KIA közötti kapcsolat érzékenységének köszönhetően a képviselő nevét homály fedi.

A dél-koreai eladási adatok szerint Ázsia negyedik legnagyobb gazdasága és legnagyobb piaca jól illusztrálja a Hyundai problémáját.

A Hyundai hazai piaci részesedése 5,4 százalékkal 45 százalékra zsugorodott az 2010-ben 2009-ről, amíg a KIA részesedése 3,5 százalékkal 33 százalékra emelkedett.  

A Dél-Koreán kívüli főbb piacokon, mint az USA és a gyorsan növekvő Kína, a két vállalat termékei szintén fej-fej mellett viaskodnak.


A KIA globális eladási eredménye 52 százalékkal nőtt 2008. és 2010. között, így 2010-ben 2,1 millió darabot értékesítettek, míg a Hyundai 30 százalékkal adott el többet ezen időszak végére, így 3,6 millió autót termeltek.

A KIA új autóinak formatervéért az a Peter Schreyer felel, aki annak idején a Volkswagen égisze alatt olyan autókat alkotott, mint az új Beetle, vagy épp az Audi TT. A Hyundai szintén próbál saját arculatot kialakítani a folyékony szobrászat stílusával, amivel megpróbál kitűnni a tömegből.

„A legfontosabb differenciáló tényező az eltérő formaterv és a márkakép. A Hyundai márka még inkább modern és prémium minőséget, míg a KIA a sportos imázst hangsúlyozza. A következő évek során ennek eredményeképpen egyre jobban el fog különülni a két márka.” – mondta a meg nem nevezett képviselő.

Ám sokan egyelőre nem sok különbséget látnak a két márka között.

„A Hyundai és a KIA nem sokban tűnnek különbözőnek, habár a pozícionálásuk eltérő.„ – mondja Kim Do-joon, egy Hyundai-KIA részvényeket értékesítő befektetési alap munkatársa.

Michael Sohn, egy piaci elemző szerint a legfontosabb tényező, hogy a Hyundai-KIA csoport növekszik. Emellett a két vállalat képes megosztani a platformokat, a kutatási-fejlesztési költségeket, valamint az alkatrészeket.

„A Hyundai és a KIA valamikor majd egyetlen márka lenne? Ennek nem szabad bekövetkeznie. Amennyiben a Hyundai integrálja a KIA márkát, az negatívan befolyásolná a két cég megítélését. Jobb, ha különálló cégekként működnek tovább.” – tette hozzá.

„Úgy gondolom, hogy a menedzsment jobbnak látja, ha modelljeik rivalizálnak egymással… Egy meg egy több lesz, mint kettő. Más szóval, több vásárlót hozhat így a csoportnak, mintha csak egy modellt kínálnának az adott szegmensben.” – mondja Geoff Boyd, egy másik dél-koreai elemző.

„Az elmúlt 10 év során rengeteg ember kérdezte már, miért nem veszi át teljes egészében a Hyundai a KIA márkát? Nem hiszem, hogy fel szeretnék borítani a jelenlegi felállást."


Habár a két vállalatnak rengeteg területem létezik átfedése, más területeken elkerülik ezt. Amíg Amerikában a Hyundai a középosztálybeli vásárlókat célozza meg, addig a KIA inkább az életük első autóját megvásárló fiatalabb célközönség felé fordul. A Hyundai jelen van Indiában, míg a KIA nem, és Kínában a Hyundai Pekingre, míg a KIA Sanghajra koncentrál.  

„Azonos padlólemezek felhasználásával nagyobb vásárlóközönséget tudnak megcélozni… Lehet, hogy a Hyundai nyer vagy éppen veszít a KIA terjeszkedésével, ám távolabbról nézve a csoport maga ezzel még inkább versenyképessé válik.” – mondja egy autóipari elemző.

„Más a Hyundai és a KIA célpiaca.” – mondta el Chung Jin-haeng, a Hyundai Motor elnöke a Reutersnek. Mindkét márka saját márkaképét erősíti.

Forrás: cnbc.com

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei