Öt meghatározó koreai autó
A New Zealand Herald nemrég összeállította a koreai autóipar
felemelkedését leginkább meghatározó öt modelt, amelyben nem meglepő a Hyundai
túlsúlya.
Vajon mikor volt a koreai autóipar áttörése, vagyis amikor
már tényleg versenyképes modellekkel rukkoltak elő a távol-keleti ország gyártói?
A kérdés nem ilyen egyszerű, hiszen az áttörés nem pillanatnyi volt, hanem
sokkal inkább egy állandó fejlődés eredménye, amelyben nem csupán egyetlen
gyártó vett részt. Voltak csúcspontok és mélypontok egyaránt és visszatekintve
mindenkinek más modell volt igazán meghatározó.
Hyundai Pony (1975-1988)
Amíg a koreai minőség és dinamizmus az utóbbi 20 évben
bontakozott ki igazán, nem hagyhatjuk figyelmen kívül az első generációs Pony
modellt.
Lehetséges, hogy magát a terméket a Mitsubishi és a Ford
alkatrészeinek összegyúrásával dolgozták ki, ám kétségtelenül ez volt a
koreaiak első próbálkozása egy exportra is alkalmas, sorozatgyártású
tömegmodellre. Az ötajtós kialakítás az olasz Italdesign munkáját dícséri, míg
a jármű technikájának nagy részét a British Leyland volt szakemberei végezték.
Új-Zéland az elsők között kapott ezekből a járművekből,
amelynek egy rikító sárga példánya még ma is a Hyundai New Zealand központjánál
áll.
Ssangyong Musso (1993-2005)
Még a Mercedes-Benz ML és a BMW X5 előtt megszületett a
Ssangyong Musso. Igaz, elég borzasztóan nézett ki és létravázas alváz
kialakítása volt, ám mégis a szabadidő-autók szellemének egyik korai úttörőjének
számított.
Ez nyílván az 5 százalékos Mercedes-Benz tulajdon hatása
volt, amely lehetővé tette a dél-koreaiaknak ismerős erőforrások alkalmazását.
A háromágú csillag 3,2-es, soros hathengeresével a Musso egy rövid ideig a
leggyorsabb off-road autó volt a kategóriában. Ellenben a dízel a Musso nevéhez (koreai
nyelven rinocérosz) nevetségesen lassú volt.
Hyundai Coupe/Tiburon (1996-2001)
Minden bizonnyal a Hyundai Coupe volt az első olyan koreai
autó, amely nemzetközi elismerést aratott. Még a közismerten kényes ízlésű
európaiak is imádták.
Különleges kialakítású karosszériájával és remek
vezethetőségével élmény volt közlekedni, bár nem volt igazán kulturált: a
futómű idegesen pattogott, bár gázzal is lehetett vele kanyarodni, akár egy
régi vágású sportkocsival. Ez különösen azért lenyűgöző, mert az autó az akkori
Elantrára épült.
A Hyundai azonban nagyot hibázott az 1999-es borzalmas
modellfrissítéssel, amelyet 2002-ben az új generáció Ferrari 456-ra emlékeztető
vonalaival feledtetett.
Hyundai i30 (2007-11)
Szerény külsejű kisautójával az i30 rengeteget javított a
Hyundai megítélésén remek kidolgozásával és jó vezethetőségével.
A Hyundai új németországi központjában került kifejlesztésre
az i30, ahol a Volkswagen Golf és a Ford Focus szelleme lebegett a tervezők
előtt. Az európai kritikusok szerint a tervezők helytálltak, az i30 pedig
sikert aratott.
Az új i30 modellt idén vezették be, amely még kifinomultabb,
még korszerűbb autó, ám nem képviseli ugyanazt a minőségi ugrást, amit elődje.
Kia Soul (2008-)
Furcsa formájú fémlemezekbe öltöztetett hagyományos autó, ám
mégis mutatja, hogy a Kia mire képes a Hyundai anyavállalat eszköztárának
felhasználásával, amelynek segítségével egy egészen különleges jármű készült.
Ez a fajta autógyártói megnyilvánulás érettséget, kifinomultságot tükröz. Egy
koreai autó, amely nem is ott született: a Kia kaliforniai formatervező
stúdiójában.
Forrás: nzherald.co.nz
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!